bedrijfsmethode voor afstand-imkers ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jannes

bedrijfsmethode voor afstand-imkers ?

Bericht door Jannes » zo 01 jun 2008, 21:34

Heren mede-imkers,

Sinds afgelopen april heb ik weer 2 mooie Carnica volken.
Beide doen het uitstekend, de eerste honig is een paar weken geleden afgenomen en de 2e afname is aanstaande.
Mijn volken staan niet thuis en ik ben niet in de gelegenheid ze thuis te plaatsen.

Ik loop echter tegen een paar dingen aan, die ik graag in de hand wil krijgen:

Inmiddels zijn beide kasten weer van een leggende moer voorzien, maar kennelijk zijn de oude moeren verdwenen (zwerm? Kast is niet leger dan voorheen, dus evt. geknipte moer??) In beide kasten heb ik gesloten doppen gevonden, steeds na controle om de 6 á 7 dagen. Dat heeft er voor zover ik kan bekijken voor gezorgd dat de oude moer in beide kasten heeft gepoogd te zwermen.

Van beide volken had ik 6ramers afgenomen, om een soort van aderlating te doen om de volken de drift enigzins te ontnemen.
In beide afleggers is een jonge koningin aan de leg. ( heb niet de moeite gonemen in de grote volken de koningin te vinden, mij lukt dat met een ongemerke moer in een kast met 40 ramen zeker niet..

Ik heb de volgende methode bedacht:

Rond eind mei, of evt. eerder als de neigingen vroeger ontstaan, de grote volken 50/50 opsplitsen in 2 grote kasten, één heeft dan nog een leggende moer maar is 50% bijen kwijt. de andere is moerloos en heeft de helft van alle belegde (dus ook eitjes) ramen mee gekregen.
Die zal dus redcellen gaan bouwen.

Één groot volk zal een tijdje elders moeten staan, om afvliegen te voorkomen.
De andere helft blijft op zijn plek.

Na een dag of 4/5 controle welke de moer heeft en welke de (red) cellen.
Cellen breken en één raam met voldoende cellen laten staan.
Op de 12e dag deze breken en klaar is het volk. na een dag of 10 moet de jonge moer aan de leg zijn.

De ene helft met jonge moer (of juist de oude moer??), wil ik gebruiken om bijen (broed te kweken voor de andere helft, zodat in een rap tempo deze weer op 2 broedkamers kan zitten en kan gaan halen.

Als dat gerealiseerd is, wil ik het gebruikte broed-volk verder opkweken om evt. in te winteren of te verenigen met de andere helft, zodat een mooi groot volk voor de winter ontstaat. Evt. voor het einde van het seizoen nog middels een separatie-raam beide afgenomen volken op elkaar zodat ik eenvoudig kan verenigen en een groter volk voor de winter ontstaat (probleem: elk jaar vermeerder je je volken met minstends één en dat was nou net niet de bedoeling.... :D

Zo nu en dan zal ik in de kast zonder moer een nieuwe F1 koningin laten inlopen, de doppen eerst allen weg halen en enkele dagen volledig moerloos zetten. Dat, om de nieuwe moer extra welkom te laten zijn.
Deze volkjes met F1 moer ben ik al aan het op-kweken (met dank aan Bé Kikkert)

Jammer is waarschijnlijk wél, dat een deel van de voorjaars-oogst verminderd omdat de volken minder zullen kunnen halen.

Wie heeft suggesties of denk mee?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten