koud of warm bouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

de moerbij
Berichten:3
Lid geworden op:ma 24 mar 2008, 10:51
Contacteer:
koud of warm bouw

Bericht door de moerbij » zo 15 jun 2008, 15:39

Hoi allemaal, mij hou de laatste tijd de volgende vraag bezig, waarom hanteren wij bijna allemaal de koudbouw terwijl warmbouw makkelijk imkeren is omdat je dan niet altijd "scheef" voor de kast hoeft te staan, en dat je de ramen zo rechtstreeks tijdelijk in een opvangbakje kunt plaatsen.
Ook kun je de bakken er dan recht afpakken als er maar alleen aan de voor en achterkant de gleufhandvatten zijn ingefreesd.
Zou een vliegspleet van zeg maar 8 cm. bepalen dat we op koudbouw imkeren, terwijl de varroabodem in zijn geheel bijna het hele jaar open is.Een collega imker had een aantal volken op warmbouw ingewinterd en vond daarna in het voorjaar dat deze volken zo'n 25% slechter uit de winter kwamen, maar dat was wel een eenmalige proef.
Met houten spaarkasten kun je ook makkelijk op warmbouw imkeren want de kasten zijn binnenwerks ongeveer 38.5 x 38.5 cm., daarom kun je de bakken zo een kwartslag draaien. Wel moet er dan aan de achterkant een latje van 5 cm op de varroabodem gemaakt worden om daar een ontstane spleet weg te werken.
Ook zouden de bijen zichzelf tijdens de winter niet zo makkelijk zonder wintervoer zetten, omdat zij van het vlieggat schuin naar achter boven gaan en dan telkens een hele raam voer voor zich hebben, dus hoeven zij geen kant te kiezen waar zij naar toe gaan als zij in het midden boven zitten, om vervolgens tegen de een zijkant dood te zitten gaan terwijl de andere kant nog vol voer zit.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door Dirk Blanken » zo 15 jun 2008, 18:53

Moerbij,
Het lijkt mij voor de bijen bij warmbouw juist moeilijker om bij het wintervoer te komen dat op onbezette ramen zit ze moeten dan langs de bovenkant en de zijkanten van de ramen, terwijl ze op koudbouw zich alleen maar naar achter en naar boven behoeven te verplaatsen.
Daarbij moet je grote volken op tenminste 2 broedkamers inwinteren die in de winter zo'n 8 ramen breed bijen bezitten.
Grote volken gebruiken per bij veel minder voer.
In het voorjaar zijn de 2 of 4 kantramen meestal nog intact(bolvorm).
Ook het ruim invoeren is belangrijk, geef ze ruim 20 kg dan gaat er bij koudbouw nooit iets mis.
Als je de kasten zo neerzet dat je aan de zijkanten kan staan is er ergonomisch ook geen probleem.
Ik heb een paar Golz afleggerkasten in warmbouw maar gebruik ze tot nu toe alleen in de zomer.
De grote Golzkasten zitten op 20 ramen koudbouw 1 etage, daarom heb ik grote ramen gekozen zodat er flink voer voor de winter in kan.
Het is moeilijk om die grote volken 's winters op minder ramen te zetten want dan moet je veel stuifmeel en voer uitnemen.
Ook hebben deze kasten geen bodemventilatie dus ontstaat er veel kondensplekken aan weerszijden van het volk.
Ik ben dan ook van plan om een Golzkast te bouwen met een frame van rvs waarin hartstyroporplaten passen en veel bodemventilatie zodat vocht kan weglopen(winterwerk).
Dirk




dertiende

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door Astrid Schoots » ma 16 jun 2008, 11:56

Dirk Blanken schreef:
Het lijkt mij voor de bijen bij warmbouw juist moeilijker om bij het wintervoer te komen dat op onbezette ramen zit, ze moeten dan langs de bovenkant en de zijkanten van de ramen, terwijl ze op koudbouw zich alleen maar naar achter en naar boven behoeven te verplaatsen. (...) Grote volken gebruiken per bij veel minder voer.
In het voorjaar zijn de 2 of 4 kantramen meestal nog intact(bolvorm).
Ook het ruim invoeren is belangrijk, geef ze ruim 20 kg dan gaat er bij koudbouw nooit iets mis.
Dirk dertiende
Dirk, ik deel je mening/ervaring van ruim inwinteren (nooit voedselproblemen in het voorjaar, en in april nog volle kantramen). Maar dat bijen bij warmbouw moeilijk bij het volgende raam voer kunnen, is volgens mij niet het geval, omdat bijen altijd (warm/koudbouw) 'doorkruipgaatjes' knagen.
Bij natuurbouw ontstaan er door de onregelmatigheid vanzelf wel gangetjes, maar bij volle platen kunstraat knagen ze tegen de winter enkele doorgangetjes.
Op die manier hoeven ze bij invallende avondkou niet allemaal boven- of onderlangs te verhuizen, maar kan de tros geleidelijk naar elkaar toe kruipen en geleidelijk inkrimpen.
Astrid

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door Dirk Blanken » ma 16 jun 2008, 19:15

Astrid,
Natuurlijk heb je gelijk met de raten die doorgangetjes hebben, maar als het echt koud wordt dan helpt dit ook niet en kunnen ze beter in koudbouw zitten, dan kunnen ze telkens een stukje opschuiven.
Ik denk dat het in de tegenwoordige winters niet zoveel uitmaakt of het warm of koudbouw is.
Maar eigelijk zie ik geen voordelen in warmbouw.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door Oude Essink » ma 16 jun 2008, 19:25

Ik heb jaren bijen gehad in een Golz-warmbouwkast en 's winters beweegt de tros keurig van voor naar achter; de kans dat zij "van het voer geraken" is geringer dan bij koudbouw; de kans dat een koude Noordenwind via de vliegopening door de raampjes raast, is bij warmbouw uitgesloten; een aantal compartimenten zijn op dat moment al leeg. Mijn ervaring was, dat in dezelfde winter met redelijke vorstperiode en gure wind de bijen in Golz-warm beter uit de winter kwamen dan die in Golz-koud. Bij de slappe winters van de laatste jaren maakt het geen moer uit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door martin b » di 17 jun 2008, 21:14

het klop dat we al jaren zachte winters hebben, maar het zou me niets verbaasen dat er binnen een paar jaar toch wel weer een of meer strenge winters komen. het is en blijf koffiedik kijken toch is het in het verleden ook zo geweest. kijk naar de toekomst, maar hou een oog op het verleden. (russ. spreekwoord).
martin b[;)]

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door ivar » wo 18 jun 2008, 00:35

de warmbouw komt uit duitsland, uit de bijenhutten. doordat daar te weinig plaats was worden de kasten, zo goed het gaat boven elkaar gezet, dus moest men deze achter behandelen. volgns mij komen de warmbouw ramen niet zo mooi uit de winter, veel schimmel. ik zou het niet aan raden in de warmbouw te gaan zonder het met 1 kast geprobeerd te hebben.

gr hans

a land flowing with milk and honey

de moerbij
Berichten:3
Lid geworden op:ma 24 mar 2008, 10:51
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door de moerbij » wo 18 jun 2008, 19:20

Dag allemaal, bedankt voor de reactie's, we gaan de komende winter zeker warmbouw uit proberen met enkele volken. Deze volken staan in een rij van 20 volken in een aan voorzijde open container. Zo willen we zo hier en daar een volk op warmbouw overwinteren. Zoals jullie zullen begrijpen was mijn vraag over koud /warmbouw niet alleen voor de winter bedoeld maar ook tijdens het actieve bijenseizoen, vandaar onder andere de opmerking "het scheef voor de kast staan". Volgens mij maakt het s'zomers al helemaal niets uit of de bijen op koud /warmbouw staan, zeker niet met een open varroabodem. Zijn er imkers die ervaring hebben met warmbouw in het actieve bijenseizoen ?
Groeten, De Moerbij

jeroenk
Berichten:16
Lid geworden op:za 24 mei 2008, 23:24
Contacteer:

Re: koud of warm bouw

Bericht door jeroenk » za 05 jul 2008, 23:54

Hoi DMB,

Jaren geimkerd met koudbouw --- dat dwingt de Spaarkast wel bij je af. Na overgang op de (overigens duitse, maar dat maakt voor dit verhaal niks uit) Segeberger gewoontegetrouw ook in koudbouw. Tja werkt.

Een zeer gewaardeerde imkerkollega attendeerde mij op zijn warmbouw-gewoonte. HET grote voordeel was (en is) dat je alleen al aan de laatste (=achterste), soms de 1 na laatste, raam kan zien of de volgende bak aanstaande is. Stuifmeel vooraan, dan broed en tenslotte het voer. Een heel andere typologie dan in koudbouw, maar bij inspektie heel prettig.

Het werkt werkelijk subliem.

Een andere kollega evenwel vertelde mij dat hem was opgevallen dat -- ondanks warmbouw -- het broednest niet netjes in het midden van de ramen zit. Dwz naar links/rechts geschoven met een voederkrans aan de andere kant. Erg? Geen idee.

Maar wind speelt in deze assymetrische bezetting ook een rol. De dames kruipen de luwte in. Dat doen ze overigens ook in koudbouw.

Maar probeer de warmbouw eens uit. En met Astrid ben ik het eens dat de dames zelf wel voor doorgangen zorgen. Mits... ze daarvoor de tijd hebben natuurlijk! Ik heb (derhalve) de ombouw koud-->warm ruim voor 21 Juni gedaan en natuurlijk ook met alle nieuwe volken.

Ieder zijn geloof, maar warmbouw bevalt mij beter dan koudbouw. Ook de MiniPlussen staan allemaal in warmbouw.

Groet, Jeroen

de moerbij schreef:
Dag allemaal, bedankt voor de reactie's, we gaan de komende winter zeker warmbouw uit proberen met enkele volken. Deze volken staan in een rij van 20 volken in een aan voorzijde open container. Zo willen we zo hier en daar een volk op warmbouw overwinteren. Zoals jullie zullen begrijpen was mijn vraag over koud /warmbouw niet alleen voor de winter bedoeld maar ook tijdens het actieve bijenseizoen, vandaar onder andere de opmerking "het scheef voor de kast staan". Volgens mij maakt het s'zomers al helemaal niets uit of de bijen op koud /warmbouw staan, zeker niet met een open varroabodem. Zijn er imkers die ervaring hebben met warmbouw in het actieve bijenseizoen ?
Groeten, De Moerbij

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten