Inwinteren versus zeeasterdracht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
rudolf fontein
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 29 dec 2003, 14:44
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica & Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Inwinteren versus zeeasterdracht

Bericht door rudolf fontein »

Wie heeft ervaring met inwinteren van bijenvolken na zeeasterdracht?

Mijn bijen staan in Zeeland op de zeeaster. Als Bussumse imker ben ik gewend volken voor 1 oktober te hebben gevoerd.
Ik verwacht dat de zeeaster nog zo'n 14 dagen bloeit. Het is de vraag hoe lang het daarna duurt voordat alles is verzegeld en dus kan worden geslingerd. 14 dagen??
Als dat zo is zitten we al 1/2 oktober.
Welke Wadden of Zeeuwse imkers hebben er ervaring mee?
Kan het zo zijn dat vlakbij zee de temperatuur voorlopig nog wat hoger blijft, zodat later inwinteren geen probleem geeft?
Wie heeft ervaring?

groets, Rudolf Fontein
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Inwinteren versus zeeasterdracht

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik sta al vele jaren op de Aster tripolium ( zeeaster of Zulte )
Als je volledig de honing wil slingeren ben je aan de late kant maar het is wel mogelijk . Zelf slinger ik die niet zo veel omdat de geur van deze honing de meeste mensen niet aantrekkelijk vinden .

Als je nog volken thuis hebt kan je daar volle honingkamer ramen met suiker afnemen om later op de lamsoorvolken te hangen dan hebben die minder in te dikken zo laat in het jaar, en de thuivolken laat je dan gewoon doorgaan met suiker op te slaan .
Ook is het mogelijk om begin oktober de rijpe honing af te nemen , en dan gelijk inwinteren , als ik ongeveer vijftien oktober de laatste suiker voer heb ik nooit geen problemen .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 154 gasten