late zwerm inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ries
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 sep 2010, 15:50
Contacteer:

late zwerm inwinteren

Bericht door ries »

Hoi allemaal,

ik heb een late zwerm geschept en heb ze op een 6 ramer zitten nu.
Uiteraard ben ik ze druk aan het voeren.
Helaas had ik geen uitgebouwde ramen dus allemaal op nieuw kunstraat.
Ook heb ik geen mogelijkheid om stuifmeel mee te geven,want ik ben beginnende en dus geen voorraad.
Mijn vraag is nu of dit een probleem is om ze alleen op suiker te laten overwinteren.
Hoop op nog iets van een nazomer en late dracht in de buurt maar als ik reeel ben denk ik dat het te weinig zal zijn.

Alvast bedankt
Richard
pwouters
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 16:02
Contacteer:

Re: late zwerm inwinteren

Bericht door pwouters »

Het is mij vorig jaar ook gelukt. Ik had zelfs een kleinere zwerm én nog later in de maand.
Wel belangrijk om gelijk te beginnen met voeren (ik gebruik altijd suikerwater). Nemen ze dit goed op en komen ze met stuifmeel binnen, dan kan het lukken. Anders verenigen met een ander volk dat je hebt.

Mijn volk groeide trouwens na de lange winter uit tot een groot en sterk volk.

Succes

Paul
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: late zwerm inwinteren

Bericht door joselito »

Ik zou me niet te veel zorgen maken. Vroeger kreeg ik wel eens bijen die na de heidedracht afgejaagd waren en die moesten ook nog met niets beginnen, half september. Toch lukte dat wel. Bovendien heb jij een zwerm. Die zijn nog meer gedreven om te bouwen en te ontwikkelen. Zorg ervoor dat de kast waar ze inzitten niet te groot is voor het aantal bijen en geeft ze een kilo of 8 suiker (afhankelijk ook van de grootte van de zwerm) en dan komt het wel goed.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: late zwerm inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering »

De grote vraag is natuurlijk ; is het een bevruchte of onbevruchte moer . ??

Ik zou niet te snel voeren en een dag of tien na het scheppen van de zwerm controleren of de koningin aan de leg is , en dan pas beslissen of het de moeite is om door te voeren , zijn er dan geen eitjes verenigen met een ander volk .

Jaap v P
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: late zwerm inwinteren

Bericht door A.A. Staals »

Is het een eigen zwerm of van elders? Als het een eigen zwerm is heeft in elk geval het volk waar de zwerm afkwam geen leggende koningin meer. Om dat het zo'n late zwerm is vermoed ik dat deze een jonge koningin heeft omdat eerder in het volk dat gezwermd heeft de koningin verongelukt is. Of de jonge koninginnen nog bevrucht worden is dan de vraag.

ad staals
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: late zwerm inwinteren

Bericht door Bart de Coo »

Natuurlijk kun je zo'n zwerm inwinteren, als het een leggende moer is. Dat gaat wel goed. Vergeet ze niet te benevelen met oxaalzuuroplossing. Dan gaan ze helemaal schoon de winter in. Toch zou ik aan het begin van het volgende seizoen de moer zo snel mogelijk vervangen. Een leggende moer die nog in september wil zwermen, daar heb ik weinig vertrouwen in. Dat gedonder zal zich volgend seizoen herhalen. Let op mijn woorden.


Groet,

Bart
ries
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 sep 2010, 15:50
Contacteer:

Re: late zwerm inwinteren

Bericht door ries »

Allen dank voor de info en bemoedigende woorden.
Het is een voor mij onbekende zwerm en weet niet waar ze vandaan komen.
Zal zeker van de week even controleren hoe het in het volk gaat en of er broed is.
Zag vandaag wel al dat er best wel flink wat stuifmeel aangedragen werd, dus die zorg van mij heeft het volk zelf al weg genomen.

Groeten Richard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten