Overlast buren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Haroldo
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 15:12
Contacteer:

Overlast buren?

Bericht door Haroldo » di 07 dec 2010, 16:53

Als leek op het gebied van bijen zou ik graag met iemand in contact willen komen met iemand die een antwoord op mijn vraag zou kunnen geven. Na wat googlen kwam ik uw adres tegen, wellicht dat u mijn kan helpen.

Het zit nml zo, wij overwegen een huis te kopen, waarvan in de vragen lijst wordt vermeld dat de buurman bijenhouder is. Nu komt bij ons natuurlijk de vraag naar boven; wat voor overlast kunnen wij hiervan verwachten, aangezien wij kleine kinderen hebben die we natuurlijk zomers met een gerust hart buiten willen laten spelen. En natuurlijk niet altijd de ramen en deuren gesloten willen houden. Is dit een gegronde zorg of valt dit wel mee?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door marc » di 07 dec 2010, 17:29

Als het huis en de locatie je echt aanstaan, zeker kopen.
En zo snel mogelijk bijenplanten in de tuin planten, dan heb je even veel plezier van de bijen als de gebuur (zonder er iets te hoeven aan doen).
Als je het handig speelt en af en toe eens klaagt tegen je gebuur dan krijg je er bijna zeker nog een potje echte imkerhoning gratis bovenop.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door maartenkleijne » di 07 dec 2010, 17:32

Het valt wel mee!
de buurman hoort voor zijn bijen een schutting of haag te hebben waardoor zij omhoog vliegen en niet bij u de tuin in.
Ook de ramen open is geen probleem. Bijen zijn geen wespen die op zoek gaan ergens binnen.

Als de kinderen bij de buurman imker gaan spelen is het wel een aandachtspunt of ze soms allergisch zijn voor bijensteken (dat is 1 op 100).
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door Oude Essink » di 07 dec 2010, 17:50

Ik zou eens beginnen met een babbeltje met de eventueel nieuwe imker-buren daarover. Op zich is er geen enkel probleem als die imker allert is en bereid is rekening te houden met de situatie. tijden van kastencontrole; momenten van honingafname e.d. Overlast die je van wespen kunt hebben, heb je op zich bij bijen absoluut niet te verwachten.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door de vos roger » di 07 dec 2010, 20:12

Je kinderen van kleinsaf leren met bijen omgaan is al een stap in de goede richting.
en de imker zelf kan zorgen dat zijn bijen geen overlast betekenen voor zijn buren door met zachtaardige en zwermtrage bijen te werken .
Ik heb vijf aanpalende buren en geen enkele buur heeft last van mijn 30 bijenvolken die in de tuin verspreid staan, ook mijn vijf kleinkinderen kunnen rustig buiten in de tuin rondlopen .
Afbeelding
roger

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door wijnand » di 07 dec 2010, 21:29

he roger .
die jonge dame ziet het werk van u af ,of word zij de opvolger van uw :D

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door de vos roger » di 07 dec 2010, 21:52

Mijn kleinkinderen komen graag bij ons, zij weten al heel veel van het imkeren , zij helpen ook graag mee ,maar of zij later het zullen overnemen van mij , dat is nog af te wachten ... :)
Afbeelding
roger

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 08 dec 2010, 17:21

Ik ben ook zo'n imker, heb een stuk of vijf volken naast mijn huis staan terwijl ik in een woonwijk woon (hoekwoning van een 4 onder 1 kap). Er wonen heel wat kinderen in de directe omgeving en ze zijn, voor zover ik weet, nog nimmer gestoken door mijn bijen. Ik krijg wel veel vragen om eens iets te vertellen over de bijen, geregeld zijn er mensen en kinderen die wel iets van de bijen willen zien en natuurlijk komen jong en oud zo nu en dan een potje honing halen. Momenteel ben ik bezig om over te schakelen op de Buckfastbijen, die staan bekend om hun zachtaardigheid. Dat is niet zo zeer van belang voor mijn omgeving, maar meer voor mijn eigen imkerplezier.
Ik wordt in het voorjaar nog wel eens door mijn buren gewezen op "mijn" bijen die dan al weer zo druk bezig zijn op de crocus en op het fruit.
Als de bijen het naar hun zin hebben, zullen jullie het er ook vast naar de zin hebben!

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door de vos roger » wo 08 dec 2010, 18:07

De enige last die buren kunnen ondervinden is als de bijen in het voorjaar na een lange winterzit hun ontlasting willen kwijt geraken . :o
Ik werk uiteraard ook met buckfastbijen waarvan ik bij de F1 ieder jaar de koningin vervang .Mijn bijkomende hobby is dan ook koninginnen kweken ieder jaar,
en vanaf volgend seizoen wordt dat nog uitgebreid naar kunstmatige inseminatie :D .
En zo blijven we dan bezig.............zodat wij en ons buren rustig met de bijen kunnen samenleven . :be8:
groetjes uit Vlaanderen
roger

Haroldo
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 15:12
Contacteer:

Re: Overlast buren?

Bericht door Haroldo » do 09 dec 2010, 04:52

Heren,

Super bedankt voor jullie reacties!! Is voor ons een hele geruststelling en sterker nog, we worden nog nieuwsgierig ook!
We gaan vast gauw eens kennis maken!

Nogmaals bedankt.

Groeten,
Harold. :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten