Wat een dag.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 27 mar 2011, 18:41

TubaLeoVoet schreef:
: huidige toestand van de behandelde kolonie = 50.000 bijen zonder Varoa Destructor !
groetjes,
Gefeliciteerd met een volk van 50.000 Bijen zonder varroa en dan op 27 maart .

Op welke manier heb je dit gecontroleerd ????

Jaap v P

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door pim123 » zo 27 mar 2011, 20:43

TubaLeoVoet schreef:
Jaap v.Popering schreef:
TubaLeoVoet schreef:Mijn madammen zijn broed aan 't verzorgen. Er is een duidelijk warme plek te voelen. (Ik had deze namiddag even het dak gelicht om een Varoa behandeling te doen)
Denkelijk te laat voor een goede behandeling .

Jaap v P
Ik hen expres lang genoeg gewacht met antwoorden : huidige toestand van de behandelde kolonie = 50.000 bijen zonder Varoa Destructor !
groetjes,
Nou dat word dan in de zomer een volk van 150.000 bijen...zou er maar wat extra broedbakken bij zetten alvast ... :think:

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door Ruinerweg » ma 28 mar 2011, 17:07

En Tubaleovoet,
Misschien is het nu de tijd om eens een paar vellen darren raat in te hangen. Of gewoon een leeg raam met eventueel een stukje voorbouw.
Dat volk van jou heeft al een formidabele omvang zodat je heel snel kunt controleren of er inderdaad geen varroa aanwezig is.

Doe ons daarvan verslag!

En natuurlijk de honingbakken in de aanslag, de slinger van de zolder en de potjes gereed maken. Het wordt mooi weer!

Succes,

roel.

http://www.ruinerimkers.nl Zaterdag 4 juni van 10.00 uur tot 17.00 uur op de Brink in Ruinen een grote natuurmarkt te gelegenheid van het 100 jarig bestaan.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door Bart de Coo » ma 28 mar 2011, 20:23

Ik moet ook even mijn ei kwijt hoor. Ik hou het niet meer.

Gisteren uitgebreid de volken geinspecteerd. Werkelijk schitterend allemaal. 6 grote volken op enkele broedbakken: 6 tot 8 ramen broed, wintervoer weggenomen, veel stuifmeel, moeren (opnieuw) gemerkt. 2 lattenkasten: ongeveer zelfde verhaal, waren al begonnen met bouwen, lege latten erbij gehangen. 3 korven: mooi zwaar gebleven, niks meer aan doen (1 korf helemaal op eigen kracht de winter doorgekomen - afgezien van varroabestrijding -, dus geen wintervoer gegeven). 2 minivolkjes: gaan als een tierelier, staan nu op broedkamers met een paar uitgebouwde ramen en een paar voerramen.

Ik geloof niet dat ik ooit zo mooi heb uitgewinterd. Alle volken zijn kerngezond en vitaal: geen kwakkelvolkjes, twijfelgevallen of gemene krengen. Geen sterfte. En wat een geweldig weer was het om dat allemaal even te bekijken! Als ik het maar onder controle hou dit seizoen! Het gaat druk en mooi worden. Ik voel het.

Groet,

Bart

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door Bok » di 29 mar 2011, 16:58

Bart de Coo schreef:Ik moet ook even mijn ei kwijt hoor. Ik hou het niet meer.


Bart
Ben je ook koningin geworden :think:

Hier hetzelfde beeld. Alles goed aan de leg en de vriendelijkheid zelf. Wel heb ik 2 volken bijgevoerd omdat ik wat ongerust was over de hoeveelheid voer. Net gekeken en ze hebben allemaal 4 ramen broed (dadant)en volop bijen. Voer is inmiddels ook weer aanwezig. Wat wel opvalt is dat ze weinig voer opslaan rond het broednest. Lijkt wel of ze plannen hebben
groet,

Peter

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door Ruinerweg » za 02 apr 2011, 18:16

Vandaag alweer een schitterende dag!
Het leek wel oorlog voor de kasten zoveel bijen waren er buiten, een ideaal moment om de moeren van het vorig jaar te merken en te knippen en kunstraat bij te hangen. Er wordt volop gebouwd!
De moertjes dus gemerkt en geknipt, een bak erbij geplaatst en maandag op een volk dat al op twee bakken zit een honingkamer plaatsen. het wordt komende week redelijk weer en dus kan er gehaald worden.
Ik zit te vlassen op eens een keer een bak wilgenhoning. De wilg staat hier momenteel volop in bloei!
Je kijkt gewoon witgelig in de struiken!
Wie weet.

Groeten,

Roel
http://www.ruinerimkers.nl In Ruinen op de brink op 4 juni een grote natuurmarkt ter gelegen van het 100 - jarig bestaan van vereniging Ruinen!

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door pim123 » za 02 apr 2011, 18:45

Ook de voorjaarsinspectie gehouden, beide volken ok, eentje teruggezet op een broedkamer.
Van dit laatste volk was de koningin nog niet gemerkt en dat had ik nog nooit eerder gedaan, dus een uitdaging...
Ik vond haar vrij snel en ik heb haar diverse keren het buisje voor de neus gehouden, maar ze wilde er niet inlopen ...
Wel liep er een werkster in en terwijl ik die eruit schudden is de koningin uit beeld verdwenen...nog even gezocht en toen maar de kast weer dichtgemaakt...
Is er een slimmere manier om de koningin te pakken ?

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door erikzhs » za 02 apr 2011, 21:06

Ook ik heb vandaag voor het eerst 2 moeren gemerkt. Dat ging prima met een merkbuisje en een clips om de moer van de raat te pakken en in het buisje te doen. Zo's clips is voor enkele euro's te koop bij een imkerwinkel.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door pim123 » za 02 apr 2011, 21:55

Ok, ik moet dus zo'n clip hebben, tnx !

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat een dag.

Bericht door Oude Essink » zo 03 apr 2011, 09:30

Er zijn ook kokertjes met een opening waardoor bijen kunnen ontsnappen, de moer gevangen blijft.
Een iets duurder kokertje maar zeer stabiel en handig kwam eerder op het forum ter sprake:

Afbeelding
Door de opbolling kun je de moer niet pletten; door de opening ontsnappen de bijen en geeft de moer haar rugschildje en vleugeltjes bloot.

hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten