gewalste of gegoten kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:
Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door AnnekeW » vr 30 dec 2016, 19:48

Kroese schreef:Met alleen vellen zonder celindrukken zullen ze denk ik wel recht in het raam bouwen.
Maar ze zullen dan op een natuurlijke manier wel darrenraat aan de uithoeken gaan maken.
Het kan ook zijn dat ze die vellen gedeeltelijk weg bijten.
Ik heb het nooit geprobeerd, wie wel? :D
Ik ga het dit jaar proberen, aangezien het een low-budgetmanier is om zelf m'n was te verwerken en het relatief weinig tijd kost. Als ze darrenraat gaan bouwen, zullen ze dat wel nodig hebben denk ik zo. Maar ik heb mijn bijen dan ook niet om honing te produceren, enkel voor eigen consumptie en om hier en daar kado te doen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 30 dec 2016, 20:09

Al met al (incl. apparaten erom heen) toch een dikke 1000 euro armer maar nu onafhankelijk van "zo snel mogelijk naar de Bahama's mensen".
En jaren lang plezier van!

De dagen beginnen weer te lengen en ik krijg weer zin in het nieuwe seizoen.
Dirk,

vandaag hoorde ik op he nieuws dat VW een mega winst heeft gehaald en Toyota heeft voorbij gestreefd. Blijkbaar maakt sjoemelen allemaal niets uit. Grote sjoemelaars kunnen ongedwongen hun gang gaan :( .

Ik heb ook zin in het nieuwe seizoen Dirk! Vandaag en gisteren mijn volken geoxaald en het ziet er goed uit! Wel moet ik nog veel voorbereiden. Oa mijn kunstraat zelf maken.
JP

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door tomer » vr 30 dec 2016, 20:31

AnnekeW schreef:
Kroese schreef:Met alleen vellen zonder celindrukken zullen ze denk ik wel recht in het raam bouwen.
Maar ze zullen dan op een natuurlijke manier wel darrenraat aan de uithoeken gaan maken.
Het kan ook zijn dat ze die vellen gedeeltelijk weg bijten.
Ik heb het nooit geprobeerd, wie wel? :D
Ik ga het dit jaar proberen, aangezien het een low-budgetmanier is om zelf m'n was te verwerken en het relatief weinig tijd kost. Als ze darrenraat gaan bouwen, zullen ze dat wel nodig hebben denk ik zo. Maar ik heb mijn bijen dan ook niet om honing te produceren, enkel voor eigen consumptie en om hier en daar kado te doen.
Ik ben benieuwd. Gaan ze dat sneller uitgebouwd krijgen, dan wanneer ze alles zelf bouwen? Steviger zal het wel zijn.

AnnekeW
Berichten:272
Lid geworden op:di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door AnnekeW » vr 30 dec 2016, 20:39

tomer schreef:
AnnekeW schreef:
Kroese schreef:Met alleen vellen zonder celindrukken zullen ze denk ik wel recht in het raam bouwen.
Maar ze zullen dan op een natuurlijke manier wel darrenraat aan de uithoeken gaan maken.
Het kan ook zijn dat ze die vellen gedeeltelijk weg bijten.
Ik heb het nooit geprobeerd, wie wel? :D
Ik ga het dit jaar proberen, aangezien het een low-budgetmanier is om zelf m'n was te verwerken en het relatief weinig tijd kost. Als ze darrenraat gaan bouwen, zullen ze dat wel nodig hebben denk ik zo. Maar ik heb mijn bijen dan ook niet om honing te produceren, enkel voor eigen consumptie en om hier en daar kado te doen.
Ik ben benieuwd. Gaan ze dat sneller uitgebouwd krijgen, dan wanneer ze alles zelf bouwen? Steviger zal het wel zijn.
Ik denk dat het iets sneller zal gaan, omdat ze de was niet zelf hoeven produceren. Althans, ik verwacht dat ze een laagje van de wasplaat zullen afhalen om te kunnen hergebruiken. Het zal zeker steviger zijn dan zelfbouw, en het verkleint het risico op warbouw, net als bij kunstraat. We zullen zien. Ik zal sowieso verslag uitbrengen!

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door m.kolsters. » za 31 dec 2016, 12:19

Gezien de reactie hier zal ik toch weer een reageren,
ik heb Anneke geschreven om op vlakke platen met de ontzegel vork kruis Lings krassen te zetten van hoek naar hoek.
Maar ook heb ik gevraagd om dit onder werp van af het begin te lezen en zeker de bladzijden 1-2-3-4
Dan kan je lezen waar het is mis gegaan, en ik ben er nog zeer booooos over met dit probleem moeten we het nieuw jaar weer beginnen.
Wel wil ik alle IMKERS vragen weer voor goede was te zorgen voor de bijen en hou het zuiver.
Ook kaarsen rollen heb ik Bart de ko gisteren laten zie dat je van gegoten was kaarsen kan rollen,
Ik vouw een vel op in 4 plakjes en vouw het weer open en kan het dan insmelten.
Ik heb al imkers les gegeven in verwerken van was tot platen, en op aan vraag wil ik dit doen.

Zuiver was in de kasten minder varoa, ik gebruik in september alleen 4 x mierenzuur
kom in de winter niet aan de bijen deze hebben rust en warmte nodig.

En nu toch een gezond bijen jaar.
Tinus Kolsters

Gait
Berichten:40
Lid geworden op:ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Gait » za 31 dec 2016, 15:01

Zelf kunstraat maken.

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t @m.kolsters. Bedoel je deze topic? Die heb ik helemaal gelezen en ik kan niet vinden of het nu wel of niet goed heeft gewerkt bij jou. Kun je daar iets meer over vertellen? En waarom ben je ermee gestopt om vlakke vellen aan te bieden?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door m.kolsters. » za 31 dec 2016, 17:34

Ik heb weer een wafelpers gekocht, dat werkt sneller kosten 300 euro water gekoeld dadant.
En ik heb het over 1-2-3 van deze topic.
Tinus Kolsters

Gait
Berichten:40
Lid geworden op:ma 19 sep 2016, 02:52
Imker sinds:2016
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Gait » za 31 dec 2016, 18:37

Dag m.kolsters. Ik heb nogmaals dit hele topic gelezen. Eerste post is van 28-01-11. Nergens lees ik wat jouw experiment met vlakke wafels heeft opgeleverd. Wat gaat er fout?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door m.kolsters. » zo 01 jan 2017, 11:13

Over de vlakken platen hebben we hier niet geschreven.
Maar ik zal het opzoeken. maar wel onder een ander topic.
Tinus Kolsters

Wil Brans
Berichten:27
Lid geworden op:zo 03 jan 2016, 11:08
Imker sinds:2008
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Eindhoven Noord
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Wil Brans » zo 01 jan 2017, 19:40

Er worden zoveel berichten geplaatst dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik ga op een school kaarsen rollen. Welke wasfafels, wasplaten,staartraat kan ok het beste gebruiken? Gegoten of gewalst?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten