PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Ward82
Berichten:1
Lid geworden op:do 03 feb 2011, 22:58
Contacteer:
PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Ward82 » do 03 feb 2011, 23:04

Hallo mensen,

Ik ben zeer geinteresseerd in het Imkervak maar ik vraag mij af of je van het Imkeren kunt leven.. (rijk hoef ik niet te worden, maar wel mijn vaste lasten betalen:)

Verder vraag ik mij af of je bij iemand in dienst kunt gaan of dat het echt een vereiste is zelf de ruimte en materialen (ik woon op een appartement) te hebben...

Ik wil eens met een Imker bij mij in de buurt gaan praten, maar ik zou voor dat ik dat doe eerst antwoord willen hebben op deze vragen.


Hopelijk kan iemand mij antwoord geven op deze 2 essentiële vragen.

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Oude Essink » vr 04 feb 2011, 10:48

Als jij met "vaste lasten " die van het imkeren zelf bedoeld, weet ik uit ondervinding, dat zulks met 50 volken gaat lukken; ik was toen al met pensioen en had ruim de tijd op markten mijn producten aan de man te brengen en volken regelmatig te verhuren voor bestuivingsdoeleinden; tot de lasten behoorde ook een busje om vervoer van volken en producten te regelen.
Als je jezelf als imker wilt verhuren ( om ook brood op de plank te hebben) moet je contacten leggen met bedrijven, die voortdurend op bijen zijn aangewezen, zoals zaadvermeerderingsbedrijven of tuinbouwbedrijven met doorlopende teelt van kasproducten. Als imker zul je van wanten moeten weten en over veel tijd beschikken.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Berend » vr 04 feb 2011, 21:12

PotentieleImker: Heb je al bijen?

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door pieter1 » za 05 feb 2011, 15:31

Het is zeker mogelijk om ervan te leven, volgens mij hebben we hier op het forum ook wel een paar die dit doen.
Alleen heb je mijnsinziens veel bestuivingsklanten nodig, want om van de opbrengst van de bijenprodukten te leven wordt moeilijk denk ik.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door A.A. Staals » zo 06 feb 2011, 08:29

pieter1 schreef:Het is zeker mogelijk om ervan te leven, volgens mij hebben we hier op het forum ook wel een paar die dit doen.
Alleen heb je mijnsinziens veel bestuivingsklanten nodig, want om van de opbrengst van de bijenprodukten te leven wordt moeilijk denk ik.
Om met het laatste te beginnen, dat klopt.
Over bestuivingsklanten, maak eens een lijstje van:
WAT er te bestuiven valt
WAAR
WIE doet het. (Zaad teelt bedrijven hebben mensen in dienst en kopen volken aan)
HOEVEEL is er van
HOE lang zijn de bijen nodig
Dan komt de vraag hoeveel kan ik daar van krijgen, wat heb ik daar voor nodig (denk aan materiaal en standplaats voor bijen) en heb ik voldoende tijd om dat te bewerken. En het belangrijkst leverd het voldoende op.

Wat ik denk is: Je kunt in je eentje niet voldoende bijen en bestuivingsklanten bewerken (ziek worden) om voldoend inkomen te verwerven.
Er zijn in Nederland wel wat imkers van beroep (in loondienst), maar echt beroepsimker (geen bijbaan of baan erbij of gepensioeneerd)is mij
niet bekend/ik ken er geen.
ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 feb 2011, 13:46

Ad volgens mij een ding vergeten

Hoeveel kennis heb je zelf in huis van ; Bijenteelt , Bestuiving , Plantenkennis en Bloem biologie " om dit tot een goed einde te brengen .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door A.A. Staals » zo 06 feb 2011, 15:07

Jaap

En wat jij vergeet: Varroa bestrijding, want je moet wel altijd bijen hebben die inzetbaar zijn,kast vol.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 feb 2011, 18:58

En nog iets wat van belang is .

Wanneer je onverwacht je Bijen gaat controleren , en je ziet iemand in pak gehuld masker op ,en een nevelspuit in zijn handen , NIET gillend weglopen . :o

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door A.A. Staals » zo 06 feb 2011, 20:35

Jaap v.Popering schreef:En nog iets wat van belang is .

Wanneer je onverwacht je Bijen gaat controleren , en je ziet iemand in pak gehuld masker op ,en een nevelspuit in zijn handen , NIET gillend weglopen . :o

Jaap v P
Jaap
Je moet ook zorgen dat je zachtaardge bijen hebt, zodat men onbeschermd de kas in kan. :D

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: PotentieleImker:Kun je van je werk als Imker leven?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 feb 2011, 22:07

Dat is helemaal niet nodig .

Ooit in een ver verleden had een tuinder een bijenvolk gehuurd om augurken te bestuiven . Elke morgen wanneer hij om een uur of zes de kas binnenkwam waren de bijen nog niet actief bezig , en hij zou daar wel eens een eind aan maken ( Ik werken , jullie ook ) door de volgende morgen een ferme tik op de kast te geven , dan kwamen zij er wel uit . Tot de derde morgen ,toen waren de Bijen sneller met als gevolg . :be5: ...een opgezwollen gezicht . Hij heeft dit nooit meer gedaan . :lol:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten