schoonmaken ramen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:
schoonmaken ramen?

Bericht door RobertF » do 10 feb 2011, 18:37

Ik ben leek, dat zal waarschijnlijk ook wel blijken uit mijn vragen.
Mijn interesse voor insecten is groot, dat lijkt mij stap 1.
Ik volg momenteel de beginnnerscursus, dat is voor mij stap 2.
Stap 3, is dat ik een redelijk aantal materialen gekregen en aangeschaft heb, waaronder 2 gebruikte simplexkasten.
De kasten zijn/waren geel, maar de eerste heb ik groen geschilderd (bijna klaar), de verf is gekocht bij het Bijenhuis

De raampjes uit de gebruikte kasten zijn visueel en technisch nog goed.
Deze wil ik schoonmaken opnieuw de draadjes spannen.

Nu mijn vraag;
Hoe schoon moeten de raampjes zijn?
Redelijk schoon?
Als nieuw, zo schoon?

Graag jullie hulp
Groet Rob
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

BeeKa
Berichten:7
Lid geworden op:ma 06 sep 2010, 22:50
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door BeeKa » do 10 feb 2011, 18:56

zit in een zelfde situatie, heb ook h.e.e.a. gekregen van een imker. heb her en der gelezen dat het schoonbranden met een gasbrander goed werkt. ik heb nu een gasbrander (tot 1750 gr. kan opwarmen) gekocht en heb er nu elke schoon.
maar twijfel toch of ik niet gewoon nieuwe ramen ga kopen, en dan in het vervolg 1 of 2 jaar te branden om vervolgens weer nieuwe te kopen. of ieder jaar een deel te vernieuwen....en zo blijf je aan het tobben!maar wel leuk.

maar ik ben ook beginner, wellicht dat de wat ervaren krachten ons meer kunnen vertellen!
succes.

Bart
:ugeek:

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door m.kolsters. » do 10 feb 2011, 19:05

Oude troep op stoken, ik wil je niet kwetsen maar ja.
Als je met oude kasten begind en de ziekte er in zit heb je al een probleem.
Ook wil ik je wel zeggen dat de kasten duur zijn, en je moet na denken wat je wil.
Begin als imker en koop nieuw, het gaat jaren mee.
Mijn eerste kast heb ik al 20 jaar, en deze heb ik tweedehands gekocht.(redceder) nooit schilderen.
Denk wel goed na imker.
Tinus Kolsters

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door Bijenhoudster » vr 11 feb 2011, 12:39

Ik zat vorig jaar in dezelfde situatie.
Ik heb alle ramen eerst schoongebikt en daarna in de loog gezet tot alles eraf was. Goed nagespoeld en het duurde nog een tijd voor ze in gebruik werden genomen.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door Robbert » vr 11 feb 2011, 15:35

Ik heb vorig jaar als beginner ook twee kasten gekocht en daar waren de ramen ook zeer vies. Meeste heb ik vervangen door raampjes van het bijenhuis. Deze passen perfect in elkaar. Het schoonmaken kost denk ik net zoveel tijd als nieuwe raampjes in elkaar zetten, bedraden en spannen. Je weet zeker dat je schone raampjes hebt en voor de kosten hoef je het niet te laten. Ik ga er dit voorjaar nog een paar vervangen. De rest staat klaar om omgesmolten te worden en dan gaan ze van de zomer de houtkachel in als aanmaakhoutjes. Ik hoop dat vandaag mijn stoomapparaat geleverd wordt :)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 feb 2011, 16:15

Robbert schreef:I en voor de kosten hoef je het niet te laten.
Sterk afhankelijk van hoeveel raampjes je nodig hebt . :wink:

Jaap v P

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door Robbert » vr 11 feb 2011, 17:02

Ja waar, maar ik ging er een beetje vanuit dat een beginner niet met 50 volken start :)

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door Bijenhoudster » za 12 feb 2011, 09:35

Ook al start je met 1 of 2 volken het kost veel geld zo'n eerste jaar. Denk aan cursus, materiaal aanschaf (pak, beroker, boeken, enz).
Ik had de tijd en had een voldaan gevoel toen ik de oude kasten had opgeknapt. Ook uit principe knap ik liever iets ouds op dan nieuw kopen, beter voor het milieu.
En het is ook een gevoelskwestie. Iemand heeft deze kasten ooit gemaakt, dat waardeer ik en respecteer ik door het niet meteen weg te gooien maar er de waarde van in te zien. En dat heb ik met alles zeker als iemand iets zelf heeft gemaakt. Ook al weet de persoon het zelf niet.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door Primus » za 12 feb 2011, 13:49

Na bijna 40 jaar bijen houden heb ik nog steeds een deel raampjes van het eerste uur, zelfgemaakt. Deze zijn al ontelbare keren herbruikt na telkens de was in de stoomwassmelter gesmolten te hebben en de raampjes daarna afgebrand met een gasbrandertje. Nog nooit heb ik zieke volken of iets dergelijks ondervonden, daarom neem ik aan dat raampjes als ze tenminste nog in goede staat verkeren voor niets naar de kachel dienen verwezen te worden. Maar natuurlijk is een kast met allemaal nieuwe raampjes wel mooier maar voor de bijen maakt dat niets uit en ik vermoed zelfs dat ze een voorkeur hebben voor iets waar al bijen op of in zaten. Kijk in dit geval naar natuurzwermen die gaan meestal naar plaatsen waar nog was of propolis in te vinden is, waarom? Ik gebruik dus telkens de ramen terug tot ze niet meer bruikbaar zijn en belangrijk isdat ze niet krom getrokken zijn of gamel aan mekaar gaan hangen, dan is het de hoogste tijd voor aanmaakhout voor de kachel. Dus conclusie, al is het wat ouder materiaal maar nog in perfecte staat reinig het grondig en gebruik het terug.Misschien spaar je een boom in de natuur waar je bijkes kunnen honing en stuifmeel halen.

Imkergroetjes.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: schoonmaken ramen?

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 feb 2011, 21:17

Primus schreef: conclusie, al is het wat ouder materiaal maar nog in perfecte staat reinig het grondig en gebruik het terug.Misschien spaar je een boom in de natuur waar je bijkes kunnen honing en stuifmeel halen.

.
En daar was vandaag volop aan te komen op de Boeldag.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten