Wat te doen met raten uit onderbak?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door erikzhs » zo 13 feb 2011, 12:11

Hallo,

Ik heb vandaag (9 graden) mijn volken terug gezet op 1 broedkamer. In de onderbakken zaten nauwelijks bijen en de bovenbakken heb ik niet open gehad, dus weinig storing van het volk. In de onderbakken trof ik lege ramen aan, sommigen behoorlijk oud, sommigen verschimmeld. Deze gaan uiteraard weg. Er zitten ook ramen tussen die nog goed zijn of waar een klein beetje schimmel op zit. Er zijn ook ramen die nog niet volledig uitgebouwd zijn. Wat kan ik het best doen met dit soort ramen? Kunnen ramen met een beetje schimmel in de diepvries en daarna weer gebruikt worden? Worden half uitgebouwde ramen dit voorjaar alsnog ingehangen en verder uitgebouwd?

Alvast bedankt voor de tips.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door m.kolsters. » zo 13 feb 2011, 13:38

Dag Erik, gooi ze maar in de kookbak en of wassmelter.
Begin het jaar zuiver en nieuw, geef ziekte geen kans.
Tinus Kolsters

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door Robbert » zo 13 feb 2011, 18:56

Eric,

Is het niet nog wat vroeg om al de kasten open te hebben?

hofstede
Berichten:100
Lid geworden op:zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door hofstede » zo 13 feb 2011, 19:47

Als je van je bijen af wil moet je in nu aan de kasten zitten trekken.
Maar dat moet iedereen zelf weten

Groet Jan

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door Thijs Corporaal » zo 13 feb 2011, 20:09

Hoi Erik.
Het is toch te vroeg om nu al de kasten uit elkaar te halen! :naughty: Je schrijft wel dat het geen verstoring is, maar dat is het wel degelijk. Je haalt toch de bovenbak eraf en stoot toch met zo'n kast óp de bodem met het neerzetten.Mij is geleerd dat je niet in de volken moet kijken, pas na maart en met een mooie dagtempratuur.De ramen zou ik in de wassmelter doen en straks opnieuw laten uitbouwen als er voldoende dracht is. :be3: .Thijs

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door erikzhs » zo 13 feb 2011, 21:24

Ik ben een beginner en heb het advies gevolgd wat in het maandblad Bijenhouden stond op pagina 13 Praktijk - februari: "Als de volken zijn ingewinterd op twee kamers, is het nu een goede tijd om de onderste kamer weg te nemen. " In dat stukje staat nog verder dat je daar niet te lang mee moet wachten omdat anders broed in de onderkamer zit. Ik volg dus de adviezen uit de vakbladen, maar ik merk dat de forumleden er anders over denken. Best lastig voor een beginner, al die tegenstrijdige adviezen.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door renske » ma 14 feb 2011, 11:46

Ik heb me ook verbaasd over het verhaal in Bijenhouden. In de beginnerscursus heb ik geleerd dat je pas eind maart/begin april in de kast mag kijken. Nu staat hier weer dat je al in februari de onderste broedkamer moet weghalen en indien nodig bijen moet afslaan. Dit lijkt mij een behoorlijke verstoring. Als ik het goed lees is het doel het vernieuwen van raten. Maar dat kan toch ook in het voorjaar of de zomer?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door A.A. Staals » ma 14 feb 2011, 12:31

Als de onderbak nu leeg of bijna leeg is, had het volk te veel ruimte. Bij inwinteren aanpassen aan volk grote.

ad staals

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door wilde » ma 14 feb 2011, 12:32

Praktijk - februari: "Als de volken zijn ingewinterd op twee kamers, is het nu een goede tijd om de onderste kamer weg te nemen. " In dat stukje staat nog verder dat je daar niet te lang mee moet wachten omdat anders broed in de onderkamer zit.
Dat was niet zo handig van Mari van Iersel om het zo beperkt te schrijven. Er had bij moeten staan dat de temperatuur minimaal 14 °C. moet zijn om kasten te openen in het voorjaar en dan liefst nog op een dag met weinig wind.
Als de onderbak nu leeg of bijna leeg is, had het volk te veel ruimte. Bij inwinteren aanpassen aan volk grote.
De grootte van het volk aanpassen aan de kast bij het inwinteren is bij een normaal volk niet nodig. Ook als de onderbak nu leeg is, hebben ze lekker warm gestaan in de winter. Het is in het najaar soms moeilijk in te schatten en als je het dus jezelf en de bijen gemakkelijk wilt maken, pas je pas bij de voorjaarscontrole de kastgrootte aan.
Albert de Wilde

sandraak
Berichten:2
Lid geworden op:vr 12 feb 2010, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door sandraak » di 15 feb 2011, 12:03

Ja, ik ( eveneens beginnend imker) las dat stukje in bijenhouden ook en dacht... aan de slag, maar ik ben nog aan het wachten op een voorjaarsdag.
Het artikel doet suggereren dat NU de beste tijd is voor het weghalen van de onderste bb, de bak is nl leeg, je kan em een beurtje geven en later het voorjaar weer gebruiken met schone raten om em als 2e bb bovenop te zetten. Dit lijkt mij een juiste werkwijze. Of je dat met 7 graden en koude wind moet doen is natuurlijk de vraag, ik zou zeggen, wacht op een mooie dag en of dit nu in februari of maart is maakt dan mijns inziens niet heel veel uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 74 gasten