voorjaarsinspectie

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

voorjaarsinspectie

Bericht door Bijenhoudster » zo 06 mar 2011, 14:39

Nog drie weken naar april. Er liggen dagelijks aardig wat dode bijen voor de kast, ik tel de dagen af in de hoop dat er nog wat overblijft.

Wel vast aan het inlezen wat ik straks moet doen. Ben er onzeker over dit wordt mijn eerste keer dus schrijf ik het hier maar op, als ik het niet goed doe hoor ik het graag.

Bij temperatuur boven de 17 graden kastcontrole:

- Imkerpedia zegt 3 volle ramen is een goed volk, Speelziek zegt 8 tot 10 raten, dat vind ik wel een groot verschil.

- Kijken of er broed is, of de moer goed is.

- Of er nog genoeg eten is dmv de wasdekselpositie op de bodemplank

- Raten controleren de kantramen kunnen beschimmeld zijn


Dus ik zet elke bak om de beurt naast de kast, verwissel de bodem, kan dat zo of moet dat in 1 keer, kan ik niet alleen. En kan ik nu ook evt de BK zelf verwisselen. Dus ramen overhangen in nieuwe bak? Met als het volk klein is kantramen ernaast. Ik weet niet meer of dit een 10 raams of 11 raams was, maar evt van 10 naar 11 gaan. Oude BK schoonmaken.
Of zetten jullie altijd de oude BK terug erop om zo kort mogelijk te verstoren?

En ga je nu terug van 2 BK naar 1 BK?

Hang ik er nu ook een raam darrenraat in?

Is dit ook het moment dat je verenigd als je hele kleine volken hebt? Speelziek zegt dat verenigen in het voorjaar nosema bevordert, Wim Grastek zei als je verenigd doe het dan in het voorjaar.

En op welk moment doe je dat dan als je bij je eerste inspectie hele zwakke volken tegenkomt of later?

Nu: bijenkroeg maken dichtbij de kast. De waterton die ik er niet ver bij vandaan heb zie ik nooit bijen, ligt niet recht voor de kast.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door wilde » zo 06 mar 2011, 15:11

Je vraagt wel heel veel tegelijk. Heb je nooit een praktijkcursus gedaan voorafgaand aan het bijen houden?
Albert de Wilde

Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door Wilfred » zo 06 mar 2011, 16:39

Mijn advies zou zijn, volg nog eens een goede beginners cursus

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door Rene K » zo 06 mar 2011, 17:04

Dat is nog niet zo gemakkelijk, dit jaar wordt dat hier b.v. niks! (de beginners cursus)

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door willem » zo 06 mar 2011, 20:51

Bijenhoudster schreef:Nog drie weken naar april. Er liggen dagelijks aardig wat dode bijen voor de kast, ik tel de dagen af in de hoop dat er nog wat overblijft.
Van de dagen of bedoel je de bijen. :D
Bij temperatuur boven de 17 graden kastcontrole:
Pohl heeft het over minimaal 14°C, op de cursus wordt waarschijnlijk dit boek gebruikt het is voorlopig handig je aan één adviseur te houden.
Ze hebben allemaal hun eigen gelijk.
Imkerpedia zegt 3 volle ramen is een goed volk, Speelziek zegt 8 tot 10 raten, dat vind ik wel een groot verschil.
De uitwinteringssterkte is van een aantal factoren, standplaats, inwinteringssterkte en de kwaliteit van de moer.
Je moet het vergelijken met de andere volken op je stand.
Kijken of er broed is, of de moer goed is.
Als er gesloten werkster broed is, larven en eitjes (BRIAS) dan is er een moer, laten zo.
Of er nog genoeg eten is dmv de wasdekselpositie op de bodemplank
Als je de kast toch open hebt, kun je ook meteen de hoeveelheid voer inschatten. Eén broedkamerraam voer is ongeveer 2,5 kg.
Dat is ca 160 gr per dm² enkelzijdig.Als je een vol raam hebt, kun je dat ook nawegen.
Raten controleren de kantramen kunnen beschimmeld zijn
Doen.
Dus ik zet elke bak om de beurt naast de kast, verwissel de bodem, kan dat

Prima
En kan ik nu ook evt de BK zelf verwisselen. Dus ramen overhangen in nieuwe bak?
Zeker
Met als het volk klein is kantramen ernaast.
Ligt eraan hoe klein, ik zou ra(a)me(n) met kunstraat naast het broednest hangen.
Of zetten jullie altijd de oude BK terug erop om zo kort mogelijk te verstoren?
Verstoren? dat doe je al, Bijen bestaan zo ongeveer 50.000.000 jaar en hebben vanalles overleefd, zelfs vooralsnog de mensheid .
Ze zijn dus niet van porselein, wat ook weer niet wil zeggen dat je er slordig mee om moet gaan.
En ga je nu terug van 2 BK naar 1 BK?
Hang ik er nu ook een raam darrenraat in?
Twee maal ja
Is dit ook het moment dat je verenigd als je hele kleine volken hebt? Speelziek zegt dat verenigen in het voorjaar nosema bevordert,
Wim Grastek zei als je verenigd doe het dan in het voorjaar.
Andere goeroe's zeggen: verenigen in 't najaar. Als je in t voorjaar (te)kleine volken hebt moet je wat, maar ja, twee pruts volken samenvoegen resulteerd in één pruts volk, want het ligt ergens aan, waarschijnlijk aan de moer, dus die zo snelmogelijk vervangen. En veel kunstraat laten uitbouwen, dan zweten ze de nosema er wel uit.
En op welk moment doe je dat dan als je bij je eerste inspectie hele zwakke volken tegenkomt of later?
Zo snel mogelijk
Nu: bijenkroeg maken dichtbij de kast. De waterton die ik er niet ver bij vandaan heb zie ik nooit bijen, ligt niet recht voor de kast.
Ondankbare honden die bijen van jou.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door Albert Stoter » ma 07 mar 2011, 10:12

Bijenhoudster schreef:Imkerpedia zegt 3 volle ramen is een goed volk, ...
Waar heb je dat zien staan?

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door hofstede » ma 07 mar 2011, 11:22

Zoek een imker in de buurt met je mee kunt lopen.
Dat is volgens mij de beste oplossing

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: voorjaarsinspectie

Bericht door Bijenhoudster » di 08 mar 2011, 14:10

Albert Stoter schreef:Waar heb je dat zien staan?
Sorry ik heb niet goed gekeken :oops: , 2 zinnen boven elkaar door elkaar gehaald. 3 ramen voer ipv 3 ramen broed.

Willem bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga nu met vertrouwen de inspectie tegemoet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten