broed in de HK

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Willeke
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 21:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

broed in de HK

Bericht door Willeke »

Hallo,

Vorige week heb ik enkele HK bakken geplaatst zonder moerrooster. Bij de meeste kasten is het goed gegaan, al enkele HK-ramen gevuld, maar bij enkele ook niet. Waarschijnlijk toch te vroeg de HK erop, want ze erzit wat broed in de HK.
Wat doen jullie hiermee? Laten jullie dit zitten en wachten jullie tot het uitgelopen is om daarna te slingeren of kan je het bv ook uitsnijden of verplaatsen naar de zijkant?

Ben benieuwd.

Met imkergroet,
Willeke
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jeroenvt »

Sommige imkers vinden dit niet fris, die gebruiken roosters (of vinden het gewoon onhandig). Als je hier geen moeite mee hebt gewoon laten uitlopen en straks gewoon slingeren. Deze ramen zijn wel meer vatbaar voor de wasmot als je ze straks opslaat, die leeft immers van de coconnetjes die de larven achterlaten. Bovendien zul je waarschijnlijk iets van een vervangschema voor je broedramen hebben (ieder jaar een derde tot de helft vervangen) en moet je die zeker ook op je honingkamerramen toepassen.

Mochten ze bezet blijven met broed, de honingbak met deze raampjes eind van het seizoen onderop de kast zetten en uit laten lopen, daarna leegslingeren.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

die leeft immers van de coconnetjes die de larven achterlaten
Is dat zo????
JP
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jeroenvt »

Ik heb altijd begrepen dat honingkamerramen zonder broed en vooral ook zonder pollen door de wasmot doorgaans met rust gelaten worden. Maar gebaseerd op imkerervaring en er zijn ook imkers die die ervaring niet hebben. Bij mij gaat het wel op. Mijn hk-ramen kan ik opslaan, gebeurt er niks, mijn bk-ramen moet ik goed in gaas inpakken anders kunnen ze weg.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Bijenhoudster »

Ik had net hetzelfde mijn HK vol broed. Ik heb een BK erbij gegeven en toch een rooster geplaatst. Alle HK ramen afgeslagen, want ik vind haar nooit, liep ze op de afdekplank...

Dat ze in je HK broed heeft denk ik meer met ruimte te maken dan dat je te vroeg de HK erop hebt gezet. Toch?
Laatst gewijzigd door Bijenhoudster op vr 15 apr 2011, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door beethere »

Ik had vorig jaar een pak kunstraat dat aangevreten was door wasmotten; dus ik betwijfel het of wasmotten honingramen met rust laten.....
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jeroenvt »

Bijenhoudster schreef:Ik had net hetzelfde mijn HK vol broed. Ik heb een BK erbij gegeven en toch een rooster geplaatst. Alle HK ramen afgeslagen, want ik vind haar nooit, liep ze op de afdekplank...

Dat ze in je HK broed heeft denk ik meer met ruimte te maken dan dat je te vroeg de HK erop hebt gezet. Toch?
Nah, in principe gaan ze hoog in de kast broeden, dus ook al geef je genoeg ruimte dan gaan ze toch bovenin broeden tot er genoeg nectar binnenkomt, dan slaan ze dat bovenin op en zakken naar beneden met het broed.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beetje off topic, maar goed: de oplossing ligt in hem de naam verscholen: wasmot. De mot leeft dus (hoofdzakelijk) van was of in ieder geval tijdens het stadium als larve. Het kan zijn dat eerder bebroede ramen aantrekkelijk zijn (donkerder?) voor de mot, maar het lijkt mij een fabeltje dat de larve juist de coconnnetjes eet en niet de was. Het uitlsuitend kunnen leven van was schijnt een zeldzame eigenschap te zijn.

JP
JP
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jeroenvt »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Beetje off topic, maar goed: de oplossing ligt in hem de naam verscholen: wasmot. De mot leeft dus (hoofdzakelijk) van was of in ieder geval tijdens het stadium als larve. Het kan zijn dat eerder bebroede ramen aantrekkelijk zijn (donkerder?) voor de mot, maar het lijkt mij een fabeltje dat de larve juist de coconnnetjes eet en niet de was. Het uitlsuitend kunnen leven van was schijnt een zeldzame eigenschap te zijn.

JP

Oh, maar dat wil ik ook niet beweren, dat ze geen was eten, maar ik heb meerdere keren gelezen dat ze een voorkeur voor bebroede ramen hebben ivm die velletjes.

Ah, bijvoorbeeld hier, zowel Ad Staals als Tinus Kolsters: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 7&p=109426
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed in de HK

Bericht door Jaap v.Popering »

Bij mij was een vergeten bak met ingezet kunstraat ....HEELEMAAL op. :o

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten