goed boek voor beginners ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:
goed boek voor beginners ?

Bericht door p.zwartepoorte » zo 17 apr 2011, 10:23

hoi ik heb een aantal jaren op een duivenbeurs bij een man die had allemaal verschillende boeken liggen een bijen boek gekocht
het is beste bijen hoe leer ik jullie kennen het is een curcus boek voor de moderne bijenteelt van speelziek hij is van 1978
mij vraag is is hij veroudert of klopt alles in dat boekje nog ?? oohja hij heeft een groene kaft
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door willem » zo 17 apr 2011, 19:27

p.zwartepoorte schreef: het is beste bijen hoe leer ik jullie kennen het is een curcus boek voor de moderne bijenteelt van speelziek hij is van 1978
mij vraag is is hij veroudert of klopt alles in dat boekje nog ??
Ik ken deze uitgave niet, wel de latere. Staat veel in maar ietswat chaotisch.
Tegenwoordig wordt "BIJENHOUDEN Hoe doe je dat? gebruikt op de basiscursus bijenhouden.
Schrijver Friedrich Pohl, verkrijgbaar bij het Bijenhuis, ISBN 978 90 5210 699-1
Groeten, Willem :violin:

p.zwartepoorte

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door p.zwartepoorte » zo 17 apr 2011, 20:09

hoi willem
oke het is een oud boekje die ik heb maar ik zal eens kijken voor dat andere boekje
bedankt voor je info
vr gr paul

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 apr 2011, 22:41

Ik heb het boekje hier voor me liggen om te kijken wat Speelziek precies zegt over het dieet van wasmotten. Daarover is momenteel in een andere rubriek een discussie gaande. Het grappige is dat bij de wasmotbestrijding (pag 107 groene boekje) bijna op dezelfde wijze is opgesomd als in de latere imkerencyclopedie (1987) staat. Handige man die Speelziek dus :D.
Voor die tijd was het boekje denk ik wel ok. Alhoewel? PLaats de volken zo min mogelkijk in massa opstellingen (als preventie van van wasmot, blz. 107) lijkt me echt onzin. Dit zou te maken hebben dat er op de drachtvelden, speciaal op heide, veel wasmotten rondvliegen.
Voor deze tijd is het zwaar verouderd. Zo schijft Speelziek formaline voor om de wasmot te bestrijden (zeer giftig) en lees ook maar eens het stukje over kunstofkasten (blz 30). Voor de lezer van toen lijkt me de beschrijving zoals die daar is gedaan weinig visualiserend. Ik verzamel dit soort boekjes als hebbeding (gadgets :wink: ) Je kunt er nog eens iets in opzoeken als het om oude bedrijfsmethoden gaat.

JP
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Hans van der Post. » ma 18 apr 2011, 08:36

Kreeg een bijenboek "Zelf Bijenhouden" met mijn verjaardag met de woorden: "vind je dit nog leuk je weet al veel over bijenhouden".
Nog Leuk? Het boek gaat over imkeren in de States voor de "amateurs".
Het is in 2005 geschreven. Door uitgeverij Veldman in Nederlandse taal in 2007 op de markt gebracht.
Natuurlijk gaat het over de imker die in Amerika bijen houdt.
Het verschil ligt in de methode van bijen houden en verder is er "geen verschil".
- 3 dagen ei
- 6 dagen larf
- 12 dagen pop
Of het moet de totale "duikerpak" uitrusting zijn die wordt gebruikt om volken na te kijken die in 8 raams kasten gehuisvest zijn.(dadant)
Er staan schitterende foto's/tekeningen in om de tekst te verduidelijken.
Jammer dat de tekst niet voldoende is aangepast voor de Nederlandse/Europese imkerij.
Dan zou het een beststeller worden.
En toch....... voor deze prijs "moet" je het aanschaffen!

Je kunt het boek online bestellen.
Zou dit niet doen!
Je wordt verplicht om een account aan te maken dus ook je mailadres wordt dan bekent
Gewoon via de boekhandel dan heb je ook geen verzendkosten!!

ISBN: 978 90 5920 614 4
€ 14,95 incl. BTW

http://www.veltman-uitgevers.nl/tuin-na ... ouden.html

Tekst van de uitgever:
Zelf bijen houden biedt een frisse, moderne blik op het traditionele imkeren. Talloze foto’s, schema’s en tips vullen de goede, betrouwbare imkerinformatie aan. Maar in tegenstelling tot vele andere boeken over imkeren houdt het daar niet mee op. Aanwijzingen over hoe de lezer kaarsen en zeep kan maken en talloze honingrecepten worden helder verwoord. Dit is een nuttig boek voor de hedendaagse imker. Lees alles over:

• Wat u moet aanschaffen: de nieuwe kamers zijn kleiner, lichter, eenvoudiger en beter, en leveren genoeg honing op voor uw familie en vrienden;
• Wat de beste en veiligste plaats voor uw bijenkasten is en hoe u uw tuin moet inrichten om te voorkomen dat uw bijen voor overlast zorgen;
• Biologische en milieuvriendelijke verzorgingsmethoden om uw bijen zo gezond en productief mogelijk te houden;
• De fantastische gerechten, kaarsen en schoonheidsproducten die u met honing en bijenwas kunt maken.

Goed imkeren kost natuurlijk tijd, maar niet veel meer dan bijvoorbeeld tuinieren; het sluit mooi aan bij het plant- en oogstseizoen en biedt bovendien ook diverse extra’s voor de tuinier, zoals een betere bestuiving en een hogere opbrengst.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 apr 2011, 10:33

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb het boekje hier voor me liggen om te kijken wat Speelziek precies zegt over het dieet van wasmotten. Daarover is momenteel in een andere rubriek een discussie gaande. Het grappige is dat bij de wasmotbestrijding (pag 107 groene boekje) bijna op dezelfde wijze is opgesomd als in de latere imkerencyclopedie (1987) staat. Handige man die Speelziek dus :D.

JP
Wanneer nu in elk boekje staat dat de wasmot niet op zuivere was kan leven , en ik vergeet een bak met kunstraat , en na enkele maanden vind ik die helemaal opgegeten door de wasmot , dan ga ik daarover niet in discussie ,maar zijn er uitzonderingen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door willem » ma 18 apr 2011, 11:24

Hans van der Post. schreef:.... "Zelf Bijenhouden" ....
...... om volken na te kijken die in 8 raams kasten gehuisvest zijn.(dadant)
Ik kan nergens de afmetingen van dat "middelhoge-raam" vinden in dat boek maar ik denk dat de hoogte 160mm is en de lengte
Langstroth (448mm) Dadant is iets korter, maakt niet zoveel uit. Imkeren met "Flachzargen" zoals onze oosterburen dat zeggen. Wijkt nogal af van wat we hier gewend zijn, de beginner staat geheel alleen te pionieren.
Ik heb dat boek destijds gekocht voor de recepten maar vond het niet zo'n sucses. Omdat ik zelf met "Flachzargen" aan de slag ben zal ik de rest van het boekje ook eens doornemen.
Groeten, Willem :violin:

p.zwartepoorte

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door p.zwartepoorte » ma 18 apr 2011, 17:18

hoi
als ik zo lees moet je meerder boeken aanschafen en lezen dan heb je alle manieren om bijen te houden
wil gewoon als hobbyis een paar kasten hebben om bij me moestuincomplex de bloemen te bestuiven
en dat boekje wat ik al had is dus niks
maar ik ben niet zo thoerie mens daar leer ik niks van maar van praktijk als ik het zie en hoor dan weet ik het
dus daarom wou ik iemand hebben als leermeester in wijchen
gr paul

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door maartenkleijne » ma 18 apr 2011, 19:15

Elk boek is goed om eens aandachtig door te bladeren en je zoetje bij zoetje een beeld te vormen hoe je het zelf wilt doen. En ik elk boek staat ook de informatie die je perse moet weten.
gr,
m

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: goed boek voor beginners ?

Bericht door Jeroenvt » ma 18 apr 2011, 20:10

willem schreef:
Hans van der Post. schreef:.... "Zelf Bijenhouden" ....
...... om volken na te kijken die in 8 raams kasten gehuisvest zijn.(dadant)
Ik kan nergens de afmetingen van dat "middelhoge-raam" vinden in dat boek maar ik denk dat de hoogte 160mm is en de lengte
Langstroth (448mm) Dadant is iets korter, maakt niet zoveel uit. Imkeren met "Flachzargen" zoals onze oosterburen dat zeggen. Wijkt nogal af van wat we hier gewend zijn, de beginner staat geheel alleen te pionieren.
Ik heb dat boek destijds gekocht voor de recepten maar vond het niet zo'n sucses. Omdat ik zelf met "Flachzargen" aan de slag ben zal ik de rest van het boekje ook eens doornemen.
Ik heb het recept van courgettaart ook eens uitgeprobeerd. Was geen onverdeeld succes.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten