vraagje over kopen van een volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

vraagje over kopen van een volk

Bericht door muls » vr 22 apr 2011, 14:15

Beste mensen,

Ik ga beginnen met imkeren, heb dus nog niet veel ervaring. Nu kan ik een Buckfastvolk F2 kopen voor 95 euro, op een tienramer. De verkoper vertelde me dat het volk al direct honing kan halen, het is dus een groot volk.

Eigenlijk ging ik er onbewust -ten onrechte- van uit dat ik zou beginnen met een zwermpje; daar heb ik dus wel het eea over gelezen hoe je het moet aanpakken als je met een zwermpje begint. Over een heel volk in één keer weet ik niet zo goed hoe dat werkt. Een paar vragen dus:

-is dit een goede prijs?
-moet ik op bijzondere dingen letten, waar moet ik naar vragen voordat ik het koop?
-is het voor een beginner als ik juist handig om met zo'n volk te beginnen, of kan ik beter wachten op een zwermpje?
-klopt mijn veronderstelling dat ik nu waarschijnlijk zelf over een paar weken mijn eigen kunstzwerm kan gaan maken?
-is het verhuizen van zo'n volk gewoon een kwestie van luikjes dicht, rijden naar mijn eigen bijenstand 80 km verder weg, kast neerzetten en weer openmaken?

Alvast bedankt

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: vraagje over kopen van een volk

Bericht door Bok » vr 22 apr 2011, 15:03

Muls,

Een hoop vragen tegelijk. Mijn eerste reactie: Vraag het je mentor.

Als starter moet je bedenken met hoeveel volken en wat voor een kasten je wilt gaan imkeren. (eventueel ook het ras)
Als je dat weet ga je zorgen dat je deze kasten hebt met alle toebehoren, honingkamers roosters voerbakken e.d. Kasten voor hoofdvolken en kleinere voor afleggers/reserve volken. Dit hoeft natuurlijk niet in een keer maar bedenk wat je wilt.

Als je dit hebt ga je naar een volk kijken. Beter nog 2 of meer. Bij één volk ben je heel kwetsbaar

Richtprijs is voor mij de verwachte honingopbrengst voorjaarshoning. Maar dat is persoonlijk.
Let wel op dat de ramen van hetzelfde formaat zijn als de kast waar ze in gaan.
Van welk jaar is de koningin.
Hoe rustig is het volk. Wat voor varroa behandeling gehad.
Koop je in het voorjaar een volk dan kun je als het voldoende groot is er natuurlijk honingkamers op zetten.

Verder is het een kwestie van vertrouwen.

Als beginner zou ik met een hoofdvolk beginnen waarvan bekend is wat voor ras het is en waarvan men weet dat ze rustig zijn. Bij een zwerm weet je nooit wat je binnen haalt. Ik zou hier als beginner niet mee gaan experimenteren. Na enige jaren waag ik me er ook niet aan. (als ik een zwerm krijg/vang dan zet ik hem ver weg en pas nadat ik er een nieuwe koningin op gezet heb en zeker weet dat ze niets meedragen komen ze op de stand.)
groet,

Peter

Gebruikersavatar
iloy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 14:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vraagje over kopen van een volk

Bericht door iloy » vr 22 apr 2011, 15:34

hoi,
ik ben het eens met de informatie van mijn voorganger.... Vooral niet beginnen met een zwerm.
Wat betreft rassen zijn er verschillende soorten maar buckfast en carnica zijn volgens mij de meest voorkomende.
Als het gaat om de prijs dan liggen ze tussen de 80 en 100 euro, maar als je gemakshalve eur.10,00 per raampje rekend zit je safe.
Het splitsen van van volken kun je beter overlaten aan een imker vader, als deze het de eerste keer voordoet dan is het wat makelijker.

Normaal gesproken is het inderdaad zo dat wanneer je de luiken sluit de bijen opgesloten zitten in de kast, maar doe dit verplaatsen s avonds of heel vroeg in de ochtend. op deze manier weet zeker dat je ook alle vlieg/haal bijen meeneemt. De afstand is vooralsnog geen probleem, maar 80km voor een stand is dat niet erg ver?

gr iloy
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: vraagje over kopen van een volk

Bericht door AndreasH » vr 22 apr 2011, 21:53

Je kunt makkelijk 80 km met een bijenvolk gaan sjouwen. Maar zorg er dan wel voor dat je over een kast beschikt waar een reisdeksel op zit. Het volk moet niet warmlopen. Met dit weer zal het nog niet zo'n vaart lopen als er een gewone gaasbodem in zit (bij een 10-ramer) maar een 6-ramer heeft meestal maar kleine gaasjes voor de beluchting. Wat je kunt doen is horregaas kopen en dat over het volk heen doen, dan hebben ze het niet te warm onderweg naar hun nieuwe hut.

Enjoy!!
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: vraagje over kopen van een volk

Bericht door muls » zo 24 apr 2011, 17:42

Ok bedankt voor de reacties.

Mijn vraag was wat verkeerd geformuleerd, ik bedoelde geen wilde zwerm maar een kunstzwerm van een imker. Maar goed, ik heb ondertussen wel wat duidelijker dat dit een goede marktconforme prijs is. En dat zo'n afstand prima te doen is.

Materiaal en een kast heb ik al, krijg van mijn mentor nog wat oude kasten als ik die nodig heb dus dat zit wel goed.

Bedankt tot zover, heb nog veel andere vragen maar daar open ik wel nieuwe topics voor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten