Stuifmeel onder de kraag met gesloten honing in HK

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:
Stuifmeel onder de kraag met gesloten honing in HK

Bericht door Barbapapa » ma 02 mei 2011, 13:12

Beste,

Een week terug heb ik een tweede HK onder de bijna volle HK's geplaatst. Bii 2 volken die op een renson kamer staan zijn de tweede HK's netjes gevuld.
Echter het derde volk dat op twee bakken staat stopt stuifmeel in de onderste HK raten. Het volk is redelijk groot en de BK raten zijn netjes.
Ik heb het nog niet eerder gezien dat de HK ramen voor ong. 1/5 deel, als een halve bol onder de reeds gesloten honing cellen gevuld wordt met stuifmeel.
Ze hebben ruimte genoeg in de BK's

Is dit normaal, of heb ik het normale nog niet mee gemaakt :)
Nouja de voorjaars dracht is wel erg abrupt gekomen en gegaan, dus van normaal spreken... ?

Groetjes

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Stuifmeel onder de kraag met gesloten honing in HK

Bericht door TubaLeoVoet » ma 02 mei 2011, 19:46

Heb ik ook gehad, door de enorme dracht zit alles in een wip vol. Zet een bak met waswafels onder de broedbak(ken) bij. De (vlieg)bijen stoppen dan liever daar het stuifmeel dan het helemaal omhoog te moeten sjouwen. Je kan ook het raam met het stuifmeel in die onderste bak stoppen. Als je de aanwezige honing ontzegeld, brengen ze die toch weer omhoog, en is er opnieuw plaats voor stuifmeel onderin.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Stuifmeel onder de kraag met gesloten honing in HK

Bericht door beethere » ma 02 mei 2011, 22:43

Dat heb ik met de onderste bk momenteel.
moet er nu een bak bijzetten; alle cellen tussen uitlopend broed worden volgestouwd met stuifmeel. :)
Heerlijke weelde.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Stuifmeel onder de kraag met gesloten honing in HK

Bericht door AndreasH » di 03 mei 2011, 11:19

beethere schreef: Heerlijke weelde.
Op hoeveel BK's ga je uitkomen dit jaar? Ik wilde het eigenlijk toch bij 2 laten als het even kan al zijn er ook bij mij al volken die op 3 staan. En dan stampesvol met stuifmeel, honing en broed. Koningin moet flink lopen om die paar lege cellen nog te kunnen vinden....

Zouden werksters de koningin vertellen waar nog plek is voor eitjes? Of zou dat op de bonnefooi gaan....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Stuifmeel onder de kraag met gesloten honing in HK

Bericht door Barbapapa » di 03 mei 2011, 14:13

TubaLeoVoet schreef:Zet een bak met waswafels onder de broedbak(ken) bij. De (vlieg)bijen stoppen dan liever daar het stuifmeel dan het helemaal omhoog te moeten sjouwen.
Dat is waar, echter, ik heb geen bak meer over :be7:
Het is niet zo'n probleem, de dracht is hier niet zo weelderig meer, ik zie het zaterdag wel, als ik er weer in mag kijken.

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten