Een domper......

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ronnie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mei 2011, 15:10
Contacteer:

Een domper......

Bericht door Ronnie »

Hallo,

Voor 3 weken geleden heb ik als beginnend imker 4 mooie, sterke volken kunnen overnemen van een oude imker die moest afbouwen vanwege zijn nalatende gezondheid. Ik heb deze kasten voor aanschaf samen bekeken met een imker die lid is van onze vereniging.
Ik woon in Duitsland en woon landelijk net aan de rand van een klein stadje waar een zeer groot aanbod aan gevarieerde dracht is en een grote plas bedoeld voor recreatieve doeleinden.
Afgelopen drie weken leek het mijn nieuwe vrienden voor de wind te gaan, ze vlogen goed en waren druk aan het halen van de vele fruitbomen bij ons de tuin, kastanjes en andere bomen/planten. Ook de nieuw geplaatste raten waren ze goed aan het uitbouwen en er zat veel broed in de kasten.

Gisteravond toen ik terugkwam van mijn werk zag ik aan de achterkant van mijn kasten vele "trojes" van bijen op de grond zitten die roerloos stil en dicht op elkaar zaten, sommige met nog pollen aan hun voetjes in verschillende kleuren. In eerste instantie dacht ik dat ze waren uitgeput door de sterke en toch wel koude wind die gisteren waaide en ben ik het huis in gegaan.
Voor de kasten was ook niet meer veel activiteit te zijn, een enkel bijtje dat nog in de kast vloog, het was tegen 19.00 en ik heb ze in een stukje bos staan dus daar is weinig licht dus ik vermoed dat de kou en het tijdstip hieraan ten grondslag lag.
Omdat de situatie me toch niet normaal voor kwam ben ik later weer gaan kijken en heb ook vanuit de vliegopening de kast ingekeken waarbij ik bij een van de kasten opvallend veel dode bijen op het gaas zag liggen......
Ik heb met een stokje een aantal van deze bijen eruit gehaald en wat bleek, ze zaten in de foetus houden met een uitgestoken tong.... gif dus blijkbaar.
Een aantal van de bijen die versufd achter de kast zaten heb ik geschept en in een pot mee in het huis genomen. Vanochtend waren een aantal van deze bijen ook gestorven (met het tongetje uit de mond) maar er waren er ook een aantal die weer weggevlogen.
De bijen die achter de kast zaten, zaten er vanochtend nog en waren volgens mij dood. Sommige ook weer met tongetje uit de mond, andere stonden nog op hun pootjes maar zijn blijkbaar doodgegaan door de koude nacht.
Ik weet niet hoe of dat ze vandaag vliegen en wat de activiteit is rondom de kasten omdat ik vanavond pas weer tegen 19.00 thuis kom maar ik maak me wel zorgen. Vooral omdat ze de gehaalde nektar aan elkaar doorgeven ben ik bang dat wat ik gisteren aantrof ik vandaag nog erger zal aantreffen.
Verder zit ik nog met een aantal vragen hieromtrend:
Hebben jullie hier ervaring mee ? Is het normaal dat er zo af en toe een aantal bijen vergiftigd worden ?
Wanneer ze vergiftigd worden, is dit dan normaal een exponentieel effect of hangt dat af van het soort gif ?
Moet ik hier al direct melding van maken?
Kan ik de honing nog wel oogsten of is het beter om daar ook maar voorzorgshalve maar van af te zien ?
Is het aan te raden de kasten vanavond weg te brengen naar een andere plek 6 km verder op of is het kwaad al geschied ?

:( :think: :?:
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Jaap v.Popering »

Ronnie schreef:Hallo,


Omdat de situatie me toch niet normaal voor kwam ben ik later weer gaan kijken en heb ook vanuit de vliegopening de kast ingekeken waarbij ik bij een van de kasten opvallend veel dode bijen op het gaas zag liggen......
Ik heb met een stokje een aantal van deze bijen eruit gehaald en wat bleek, ze zaten in de foetus houden met een uitgestoken tong.

:( :think: :?:
Bij spuitschade liggen de dode Bijen niet in , maar voor de kast .

Kijk eens of er nog eten in de kast zit .

Wanneer je spuitschade vermoed , gelijk melding van maken ,en geen dagen later .

Jaap v P
Ronnie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mei 2011, 15:10
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Ronnie »

Dag Jaap,

Bedankt voor je reactie. Nav hiervan heb ik nog even gegrasduint op het internet en kwam ik het volgende artikel tegen: http://edepot.wur.nl/49628 waarbij op pagina 2 onder het kopje "Hoe te handelen bij spuitschade" ook wordt vermeld dat bijen die sterven aan honger met uitgestoken tong liggen.
Dit doet bij mij ook het lampje branden dat in de schuiflade er een hoeveelheid aan ledemaatjes en kopjes lagen wat nu ik nu weet duidt op kanibalisme....

Ik zal vanavond in de vooravond (ik ben helaas niet vroeger thuis) controlloren of er inderdaad nog wel voer aanwezig aanwezig is. Wat moet ik doen als dit niet het geval is ? Ik heb geen raampjes liggen uit de winter o.i.d. omdat ik dus nog maar net begonnen ben. Kan ik een raam uit een ander volk er in hangen of gaat dit hetzelfde probleem geven in het andere volk ?
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Jaap v.Popering »

De beste methode is deze avond gelijk wat opgeloste suiker in de voerbak , of een potje aanbieden , en wat op de bijen zelf sprenkelen . Een voerraam uit een ander volk moeten zij toch eerst weer water halen om dit op te lossen .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Barbapapa »

Hallo Ronnie,

Een uitgestoken tong is niet per definitie het gevolg van gif of verhongerd, maar het is de dood die de tong doed ontspannen en daardoor uitschuift. Het komt vast wel eens voor dat je een bij moet doden, vaak is de tong uitgestoken.

Als ik je verhaal lees lijkt het eerder op roverij, door andere bijen of de hoorenaar. Kijk goed naar de ledematen, als je veel kopjes vind en weinig borst stukken, dan kan het zijn dat er een legertje hoorenaars langs is geweest. Ik heb het nooit meegemaakt, ik heb het ergens gelezen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Tieme »

Het is rijkelijk vroeg voor legertjes hoornaars. Het is al een tijdje mooi weer, maar de nestjes zijn nog maar klein.
Ronnie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mei 2011, 15:10
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Ronnie »

Ik en mijn familie hebben inderdaad al horenaars gezien rondom het huis. Er zat er zelfs al een (het weekend dat ik mijn bijen kreeg, 3 weken geleden) bij mijn schoonzus op de kamer die doodleuk op haar bed liep s'ochtends..... waarna ik de vraag van haar kreeg of ik mijn bijen bij mij wilde houden..... :doh:
Heb de horenaar verwijderd en weer buiten uitgezet omdat deze beschermd zijn, dit zal mijn dank wel zijn dan :wink:

Maar goed, het waren inderdaad alleen pootjes en hoofdjes (niet echt veel trouwens, stuk of 3 hoofdjes die op de schuifla lagen, kan natuurlijk dat er ook nog wat op gaas is blijven liggen)

Omdat ik dus nog maar pas begonnen ben en niet over extra kamers beschik de vraag hoe ik dit bijvoeren dan het beste kan bijvoeren (en welke verhouding water/suiker (gewone kristalsuiker uit de supermarkt neem ik toch aan....)
Is het misschien een idee er een paar honingramen uit te halen die nog niet uitgebouwt zijn en hier het voerbakje te plaatsen (zijn hier nog voorwaarden aan dat bakje en afvulling ivm verdrinken?)

Heeft daarnaast nog iemand tips om deze roverij voor de toekomst tegen te gaan ? Is het ook niet handig het vlieggat van de betreffende kast te gaan verkleinen ?

P.S. ben blij dat ik nu wel een idee heb wat de oorzaak is, dank jullie heel erg voor het meedenken !!! Ben daarnaast ook erg blij dat het geen spuitschade betreft :shifty:

Na wat verder onderzoek op internet nog een interessant artikel gevonden: http://edepot.wur.nl/45872
Deze persoon lijkt te weten waar hij over spreekt en ziet de horenaar echter niet als een gevaar voor de bij en heeft zelfs nest van horenaars bij zijn bijenstal :?
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Tieme »

Wat je voorstelt (een paar ramen weg nemen en daar het voorbakje neerzetten) kan. Zoalng je de voerbak niet te vol doet en het een model is zoals het bijenhuis verkoopt zal dat gaan. Je kunt er ook een jampotje met gaatjes in het deksel neerzetten.
Als je zon grote witte voerbak hebt van plastic kun je die gewoon op de dekplank zetten en daarop het deksel van de kast. Dat er geen extra kamer omheen zit maakt dan niet uit.

groeten,

Tieme
Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door Barbapapa »

Tieme schreef:Het is rijkelijk vroeg voor legertjes hoornaars. Het is al een tijdje mooi weer, maar de nestjes zijn nog maar klein.
Dat is waar.
Vroeg in April heb ik meerdere wespen koninginnen gezien, normaal zie ik er maar weinig en later. Dat voorspelt veel wespen en vroeger dan anders.

Maargoed, slechts 3 bijenkoppen, dat is zogoed als niks, daar kun je niets mee aantonen.
Dan de trosjes, het kan zijn dat het volk verstoort is geweest?, of een zwerm die niet goed terug geslagen is?

Ik zou toch Zaterdag als de temperatuur en de wind weer goed is aandachtig de volken onderzoeken, let op het broed, is het in alle stadia aanwezig? zwermcellen, voedsel, ruimte, enz.

Groetjes
tonie-v
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Re: Een domper......

Bericht door tonie-v »

Ronnie,

woon je toevallig in de buurt van gronau, en of bad bentheim?

Ik heb nog wel ramen met voer van de afgelopen winter, of zelfs niet gesloten honing van dit jaar!
stuur maar een pb, of mail even.
groet tonie
ajv
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 153 gasten