Verzegelde ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:
Verzegelde ramen

Bericht door bjbx » zo 08 mei 2011, 19:25

Regelmatig lees ik op dit forum dat we enkel slingeren als de ramen goed verzegeld zijn, maar wat is goed? onlangs las ik nog als een raam 2/3 verzegeld is, daar de honing toch verder kan rijpen. Ik heb altijd geleerd dat een raam zeker 3/4 of volledig moet verzegeld zijn.
Akkoord, een vol verzegeld raam: slingeren... maar wat te doen als slechts een kant goed verzegeld is?
Heeft er iemand ervaring met honing uit "weinig verzegelde" ramen?
Graag uw mening

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Verzegelde ramen

Bericht door semar » di 10 mei 2011, 11:49

als het voor 2/3e verzegeld is kun je de stootproef doen.
Je schud het raam af, speters de nectar/honing eruit niet slingeren.
blijft ze stijf in de ramen kun je slingeren.
Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

bas sprengers
Berichten:83
Lid geworden op:di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Verzegelde ramen

Bericht door bas sprengers » di 10 mei 2011, 23:02

2/3 of 3/4 maakt niet zo veel verschil, maar in het algemeen klopt die vuistregel heel aardig. maar altijd geldt: hoe meer verzegeld hoe beter. als je van je 10 raten er 8 compleet verzegeld hebt, en je twee kantramen zijn van de buitenzijde nog niet verzegeld (komt nogal eens voor), dan zou ik dat gewoon maar lekker meeslingeren.

je kan echter ook op een aantal andere aspecten letten. als je dracht voorbij is, en het is goed weer, dan kan het zijn dat je raten nog niet helemaal vol zitten, maar dat je honing wel rijp is. dat vraagt dus wel om goed waarnemen wat je op de vliegplank ziet (vooral: wordt er 's avonds laat nog ingedampt?).

Iets anders is de weersgesteldheid in het algemeen. Bij vochtig weer zou ik het slingeren maar even uitstellen (tenzij je raten voor 100 % verzegeld zijn).

En mijn eigen ervaring met de oogst van niet rijpe honing: dat gaat gisten en loopt je honingpot uit. dat wil je maar één keer meemaken, en de volgende keer ben je wel wat zorgvuldiger.

tenslotte, als je het helemaal zeker wilt weten, koop je een refractometertje, om het suikergehalte te meten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten