Beroker aankrijgen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Beroker aankrijgen

Bericht door Bijenhoudster » do 19 mei 2011, 18:15

Ik heb altijd erg veel moeite om de beroker aan te krijgen.

Dit is de enige manier dat het mij lukt (met moeite) om de beroker aan de praat te krijgen. Met eierdozen bijv lukt mij niet, een Fluweelboom heb ik niet.
Dat spul is nu op maar wat is dat eigenlijk? Het ruikt niet naar spiritus of zo, het knettert een beetje als je het aansteekt. Is dit het zelfde als aanmaakblokjes voor de BBQ?

Plantenspuiten hebben bij mij nooit een lang leven, en die ik nu heb deed het niet meer. Aangezien er heel veel bijen bovenop liepen die dood zouden gaan als ik de HK erop zou zetten heb ik de drukspuit erbij gepakt. Die geeft wel een fijne nevel, maar het voelt wat overdone om zo'n rugdrukspuit op de bijen te richten... nog afgezien van het feit dat daar misschien niet altijd bijvriendelijke middeltjes in hebben gezeten.

Ik wil morgen maar weer een nieuwe plantenspuit kopen maar ook aanmaakblokjes voor de bbq als dat van deze foto is.

En dan hoe maken jullie hem aan? Gooi je blokjes/eierdoos bovenop, bij mij gaat dat dan altijd weer uit. Zou ik ook wel eens een filmpje van willen zien...

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door semar » do 19 mei 2011, 19:08

droge eierdozen, aansteken gaat handig met een keuken aansteker ivm branden vingers.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bijenhoudster » do 19 mei 2011, 19:13

Het is niet dat ik mijn vingers verbrand, ik steek meestal eerst even een kaars aan. Eierdozen gaan bij mij uit als ik het bovenin de beroker gooi, of brand op maar het tabac gaat niet aan. En ik blaas de hele tijd, wacht dan soms even om te kijken of hij blijft roken enz.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door renske » do 19 mei 2011, 19:16

Het zijn aanmaakblokjes, in het bijenhuis heb je ze speciaal voor bijen, ik weet niet of die anders zijn dan voor de barbeque. Er staan geen ingredienten op, het is niet om te eten. Ik ben er ook nog niet erg handig in, hij rookt als ik hem niet nodig heb (het liefst in mijn gezicht) en als ik dan de kast dicht wil doen, is de pijp uit. Je kan beginnen met aanmaakblokjes, een prop papier of eierdoos. Deze goed aansteken, dat de vlammen boven je busje uitkomen. Dan pas tabak erop.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bijenhoudster » do 19 mei 2011, 19:24

Ik heb ook wel eens geprobeerd om het tussen het tabak te gooien maar dan gaat hij direct al uit. Maar vlammen boven het busje uit dat heb ik nog nooit gedaan. Dooft dat niet meteen als je er tabak op gooit?

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door zanna » do 19 mei 2011, 19:51

Ik gebruik een kleine gasbrader om mijn beroker aan te steken.
Stukje (rot) gedroogd hout erin, vlam erop en dan tabak of fluweelboombloem erop.
Het stukje hout blijft lang smeulen.
Werkt prima.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 mei 2011, 20:59

Ik steek eerst een stukje papier van een keuken rol aan , daarna doe ik er stukjes van een eierdoosje op , en steeds maar knijpen . Als dit voldoende aan is doe ik daar houtsnippers boven op en succes verzekerd .

Jaap v P

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door H.J.Booij » do 19 mei 2011, 22:26

van gardena heb je een plantenspuit van ca 0.5 liter. Niet te groot maar wel degelijk

voor het aansteken van de beroker heb je inderdaad aanmaakblokjes zoals op de foto te zien is. Dit is bij elk depot of imkerwinkel te koop. Even aansteken en goed laten branden (dan komen wel de vlamen boven uit de beroker (deksel open laten). Gloeit het goed dan je tabak er bovenopstrooien, deksel dicht en daarna even flink roken.

Als je een goede beroker hebt blijft het verder gewoon smeulen en continu bedrijfsklaar . Ik heb zelf een beroker van rauchboy (duitsland).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door Bart de Coo » do 19 mei 2011, 22:57

Altijd een lollig onderwerp dit.

Door een eerder gesprek over dit onderwerp doe ik het tegenwoordig als volgt.

Ik zorg er altijd voor dat ik een oude kartonnen doos op de stal heb liggen. Daar scheur ik een reep vanaf, die rol ik op en daar zet ik de gasbrander op. Zodra dat goed fikt, gaat er 'kleintierstreu' uit de dierenwinkel bovenop. Ik geloof dat ik nu heel fijn zaagsel gebruik. Het is in elk geval zeer geschikt voor de cavia's, de konijnen, de ratjes en zulk soort beesten meer. Kost geen drol. Vervolgens flink pompen met de beroker. Dikke walmen; het fikt! Even schudden en stampen zodat de eerste lading kleintierstreu naar onderen zakt. Nog een lading erop. Pompen, pompen, pompen. En zo heb je de hele middag rook. :dance:

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beroker aankrijgen

Bericht door jawi » vr 20 mei 2011, 02:04

Ik gebruik in de pijp altijd vlas-stro. Smeult goed, en geeft veel minder vieze rook dan tabak. Indertijd voor 2 euro gekocht bij het depot in Amstelveen.
Ik weet alleen niet of het ook goed werkt in een beroker.
Jan-Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten