honing slingeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » za 21 mei 2011, 19:27

Ik heb nu 4 kasten en ga er zo min mogelijk in. Het valt mij zelfs tegen hoe vaak je erin moet, liefst kwam ik er helemaal niet in. Ik had zo'n idylisch plaatje voor ogen dat de kasten temidden van bloemetjes zouden staan en zichzelf konden redden.

Op dit moment ben ik er veel mee bezig (veger maken, doppen breken, was verwerken, honing slingeren, oxaalzuur behandeling geven, enz) dat wil niet zeggen dat ik dan ook altijd in de kast kom of in elke kast kom. Soms kom ik in de 2 vegers, bijv om oxaalzuurbehandeling te geven maar niet in de hoofdvolken. En soms kom ik in de hoofdvolken, bijv doppen breken maar niet in de vegers. Of de ene dag in een hoofdvolk omdat ik een tuter hoor, en pas de volgende dag in de andere. Ik zal dan ook erg blij zijn als deze periode weer voorbij is.

Ik geneer mij ook bijna altijd voor mijn vragen, maar moet het dan toch weten...en hoewel ik 3 cursus boeken heb staat daar niet alles in, of niet hetzelfde, of het is mij niet duidelijk. En in sommige dingen wijk ik af van de boeken, bijv met natuurbouw. Antwoorden van mensen met ervaring uit de praktijk heb ik toch het liefste. En ik ben ook erg blij met vragen van andere beginners.

Ik heb wel ideeen waarom de honingopbrengst laag is. Ik laat ze zelf raten bouwen. Ze staan donker, in de schaduw, op het westen onder afdak, vliegen soms pas laat. En ik heb ze niet veel op mijn fruitbomen zien vliegen, of paardebloem of zo. Het lijkt alsof ze de richting van de vroege wilgen blijven volgen. Eigenlijk zou ik een bijenstal willen (voor behoud kasten) op een wat gunstiger plek, tussen de fruitbomen bijv. En 1 volk kwam niet sterk uit de winter, die geeft dus geen honing.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » za 21 mei 2011, 19:32

A.A. Staals schreef:Kokend water en wasdeeltjes?
Niet dus? Krijg je met koud water de honing er goed uit?
Als die slinger zo goed als leeg is, zit er dan nog zoveel was in? Met NaOH naspoelen kan ook niet (heb ik net wel met gootsteen gedaan waar ook was in zat).

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door erikzhs » za 21 mei 2011, 19:42

Ik laat mijn slinger ect. nooit uitlikken. Ik schraap het eerst goed schoon met een honingschraper en een vla-likker. Er blijft dan weining honing achter. Vervolgens spuit ik alles op mijn gazon af met de hogedruk spuit (koud water). Er gaat maar weinig honing verloren en geen kans op roverij.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door bas sprengers » za 21 mei 2011, 22:43

inderdaad: blijf vragen
je opmerking over de omvang van je oogst doet vermoeden dat er iets héél erg mis is met je volken. Als het echt zo is, zoals je schrijft, dat er voldoende dracht is, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat je met het voorjaar tot dusver minimaal 1 volle honingkamer per volk moet hebben kunnen oogsten. heel vaak in je bijen rommelen (de oorzaak die de vorige schrijver suggereert) is zeker niet aan te bevelen, maar het lijkt me niet de echte reden. dat blijft ook gissen, zo via deze chatbox. ik zou je aanraden een ervaren imker bij jou uit de buurt eens op je stal uit te nodigen en haar/hem om raad vragen.

jouw eigen analyse: dat het zou komen omdat je met zg. natuurbouw werkt, lijkt me nauwelijks een echte reden. juist in het voorjaar en bij sterke dracht gaat dat bouwen heel snel. en het kost echt geen 90 % van je opbrengst

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door jawi » za 21 mei 2011, 23:00

Bijenhoudster schreef: Op dit moment ben ik er veel mee bezig (veger maken, doppen breken, was verwerken, honing slingeren, oxaalzuur behandeling geven, enz) dat wil niet zeggen dat ik dan ook altijd in de kast kom of in elke kast kom. Soms kom ik in de 2 vegers, bijv om oxaalzuurbehandeling te geven maar niet in de hoofdvolken. En soms kom ik in de hoofdvolken, bijv doppen breken maar niet in de vegers. Of de ene dag in een hoofdvolk omdat ik een tuter hoor, en pas de volgende dag in de andere. Ik zal dan ook erg blij zijn als deze periode weer voorbij is.
Het is wel zo te plannen dat je met alle volken tegelijk kunt werken.

Ik denk dat in jouw geval rasbijen een goed idee is. Ik ben zelf pas 3 jaar bezig, maar heb in mijn eerste jaar een viertal Buckfast moertjes (bij Hennie Kroese) gekocht. Deze zijn bijzonder zwermtraag, erg rustig, en halen ontzettend veel honing. Als ik zo lees wat je allemaal op het forum zet dan denk ik dat je er bij gebaat zou kunnen zijn om over te stappen op andere bijen.
(niet om reclame te maken, maar ik heb hier erg goede ervaringen mee, en denk dat deze voor een beginner zeer aan te raden zijn)

Verder is het bijzonder aan te raden een mentor te zoeken om je te begeleiden.
Jan-Willem

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door semar » zo 22 mei 2011, 09:52

Bijenhoudster schreef:Ik heb wel ideeen waarom de honingopbrengst laag is. Ik laat ze zelf raten bouwen. Ze staan donker, in de schaduw, op het westen onder afdak, vliegen soms pas laat. En ik heb ze niet veel op mijn fruitbomen zien vliegen, of paardebloem of zo. Het lijkt alsof ze de richting van de vroege wilgen blijven volgen. Eigenlijk zou ik een bijenstal willen (voor behoud kasten) op een wat gunstiger plek, tussen de fruitbomen bijv. En 1 volk kwam niet sterk uit de winter, die geeft dus geen honing.
Hoeveel weegt de was de ze hebben geproduceert? was weegt bijna niets 1kg kunstraat = 20 vel, en natuurbouw weegt nog minder.
dat maal 5 zeg max 5kg honing verlies.
Al mijn bijen staan in de slagschaduw van grote bomen (lekker koel op het heets van de dag spaart energie water halen), en niet in een stal. wat ze niet tegenhoud om een grote opbrengst te halen.
De vliegrichting van het vlieggat heeft hier ook nauwelijks invloed. (op het oosten begingt eerder, op het westen gaat langer door) heb ze op alle richtingen gehad. Je zult je drachtgebied intiem moeten onderzoeken, (waar sta je) je moet weten waar wat en waneer het bloeid of het ook bevlogen wordt en dat kost tijd iedere week uitgebreid wandelen of fietsen in de omgeving over meerdere jaren.
Hoe beter je het micro klimaat en voedsel beschikbaarheid kent, hoe beter je imkert.
bv. tussen fruitbomen hoeft niet per sé gunstig te zijn,is er bv nog wat na het fruit en de paardebloem??
of moeten ze het dan uit gras halen?
wat voor invloed heeft veel of weinig voedsel op een bepaald moment in de ontwikeling van het volk?

dat is waarom je er niet bent met een cursus, of boekjes. Dat kost enige jaren en maakt imkeren in het beging wat ingewikeld en overweldigend. Maar geloof me daardoor blijft het boeien, de nieuwsgierigheid prikelen etc.


Sucses met de volgende ´dracht´

vriendelijke groet
Semar (Dominique)


storen van een volk kan veel schelen, waarbij een korte storing in de honingbak nauwlijks efect heeft. het overhoop halen van het broednest zal het volk voor een aantal uren van slag brengen en energie kosten om aan te passen op de verandering die JIJ teweeg brengt.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » zo 22 mei 2011, 19:15

bas sprengers schreef:Als het echt zo is, zoals je schrijft, dat er voldoende dracht is, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat je met het voorjaar tot dusver minimaal 1 volle honingkamer per volk moet hebben kunnen oogsten.
Heel veel wilgen, een grote pruimenboom, 2 grote kersenbomen, 7 appelbomen, 7 perenbomen, veel paardenbloemen en ander (on)kruid, kastanjeboom, grote japanse kers(weet niet of dat drachtboom is). Dit binnen 50 meter van de kast en wat er in ieder geval tot nog toe bloeide.

Veel ramen zijn onverzegeld, of in ieder geval niet die 2/3 van een raam. En het ziet er niet naar uit dat ze dat gaan verzegelen, want het staat nu stil. Wel een nieuwe BK gegeven.

jawi schreef:Ik denk dat in jouw geval rasbijen een goed idee is. Verder is het bijzonder aan te raden een mentor te zoeken om je te begeleiden.
Ik heb waarschijnlijk 2 F1 Carnica moertjes. En heb een mentor gezocht.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door LWPisa » zo 22 mei 2011, 20:27

Als je een harmonieus bijenvolk hebt met een goede hoeveelheid vliegbijen dan hangt wel of geen honing af van de plek waar je staat. Natuurbouw doet er niet toe.

50 meter is geen criterium, het gaat erom wat er 2-3 km rondom je volken bloeit.

1 van mijn standen levert 2 piekdrachten, vroeg (wilg/paardenbloem/esdoorn/fruit) en laat (linde/braam). Daar is op dit moment weinig dracht, de vroege is geweest en de late komt nog. Er komt geen surplus binnen, de honing die erin zit wordt niet verder verzegeld en verdwijnt deels doordat de volken het opeten. Er is hier ook sprake van een gat in de dracht. Dit is een plek buiten de bebouwde kom.

Mijn andere stand is een extreme honingplek aan de rand van de stad. Allerhande bloeiende bomen, tuinen en extensief beheerde wandelweiden leveren van begin april tot in juli voortdurend een groot surplus.

Pak de fiets en ga eens in grote cirkels rondfietsen. Op zoek naar linde/braam/liguster/vuilboom/wegberm met distel etc. Bij mij duurt het 1-2 jaar voordat ik goed op een dracht kan inspelen als ik weer eens verhuisd ben.

gr
L

Joke
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 19:44
Locatie: Boukoul
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Joke » zo 22 mei 2011, 20:53

Hallo Bijenhoudster,
Ook wij zijn beginnende imkers en kijken toch ook wat vaker in de kasten dan de ervaren imkers. Vandaag geslingerd. Een volk 20 ramen geheel verzegeld op een enkel raatje na en een volk 8 ramen. Met beide volken vorig jaar exact dezelfde start gemaakt, alleen een heeft een gemerkte koningin en de ander een ongemerkte. Denk dat verschil daar in zit. Is ook groot verschil qua bedrijvigheid. We hebben nog een volk van vorig jaar, was een goed volk, maar daar hebben we wat pech mee gehad.
Groetjes,
Joke

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door jawi » ma 23 mei 2011, 01:23

Joke schreef: alleen een heeft een gemerkte koningin en de ander een ongemerkte. Denk dat verschil daar in zit. Is ook groot verschil qua bedrijvigheid.
merken heeft volgens mij geen invloed op het functioneren van een volk. Of bedoel je dat je er één hebt gekocht die was gemerkt?
Jan-Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten