honing slingeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » vr 20 mei 2011, 21:28

Ik imker nu een jaar met 2 volken en mijn oogst is 2 ramen honing... wel teleurstellend, ingewinterd met elk 24,5 kilo suiker, meer dan genoeg dracht in het voorjaar hier. Nou goed ik heb een bodempje in de slinger, slinger scheefgezet, emmer eronder met zeven, aan alle spullen blijft natuurlijk honing achter, oogst zal niet veel zijn. 1 potje aan iemand beloofd en vraag mij af of er dan nog wat voor mij is...

In een boek lees ik de spullen niet buiten uit laten likken ivm roverij. Van een imker hoorde ik alles buiten zetten en de bijen maken alles schoon. Waarom heet het roverij als alle bijen van alle kasten dit leeg mogen likken? Ze gaan toch ook naar dezelfde bloemen. Ik zou graag de wasdekseltjes en de slinger morgen buiten willen zetten in het midden tussen de kasten, misschien liggend op de grond? En dan morgennacht de lege honingramen terug willen hangen. Vandaag is er ruzie in de tent (doppen gebroken) dus misschien geen goed idee.

Wat is jullie advies?

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door jawi » vr 20 mei 2011, 22:36

Het probleem met het roven is vooral dat de bijen zoveel honing in de buurt vinden dat ze elkaar er allemaal op attent maken, en dus massaal gaan zoeken. Als ze klaar zijn met je slinger en deksels zullen ze dan verder zoeken, en vaak zwakke volken beroven.

2 raampjes uit 2 volken is wel erg weinig, veel pech gehad? Misschien toch overstappen op een ander ras bijen?
Jan-Willem

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door semar » za 21 mei 2011, 09:58

als je de deksels schoon wil laten likken doe ze in een afwasteiltje, op de dekplank met voergat open.
lege honingrand hieromheen en deksel erop. Bij het vallen van de avond om opwinding bij de haalsters te voorkomen.
na 2 dagen schoon.
geen roverij en vechtpatijen (de huisbijen halen het op niet de haalsters).

vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » za 21 mei 2011, 13:31

jawi schreef:Het probleem met het roven is vooral dat de bijen zoveel honing in de buurt vinden dat ze elkaar er allemaal op attent maken, en dus massaal gaan zoeken. Als ze klaar zijn met je slinger en deksels zullen ze dan verder zoeken, en vaak zwakke volken beroven.

OK, en als ik die slinger een heel stuk verder neer zet is, is dat een mogelijkheid?

Of als ik eerst de slinger leeg laat eten en vervolgens elke kast nog honing in de kast geef. Ik heb nog 2 voerbakken met honing en nog die wasdekseltjes.

Of moet ik hem met water spoelen en dit in de kasten geven.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Oude Essink » za 21 mei 2011, 14:50

Het probleem met die roverij onstaat als volgt: Binnen de 100 meter plots een goed voedselaanbod: daar wordt in de kast flink reclame voor gemaakt en binnen de kortste keren zoeken de haalsters de omgeving af (grote activiteit binnen 100 meter rondom de stal; leuk voor de buren!!) Op zich heeft dit nog niet met roverij te maken, maar honinggeuren komen ook uit de woningen van de volken die binnen die 100 meter staan; de zoekende dames ruiken die geuren en proberen de kasten binnen te dringen; als de verdediging het laat afweten is het afschuwelijke moment van de roverij aangebroken: de betreffende kast wordt geplunderd en dat noemen wij "roverij" en die moeten wij voorkomen, desnoods door de slingerrestanten weg te spoelen in plaats van op een ongelegen moment te laten schoonlikken.
Afbeelding

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » za 21 mei 2011, 15:13

Kokend water door de slinger gieten en dit in voerbakken als suikerwater voeren, is dat wat?
Ik heb momenteel niet een geweldige dracht. Er komt in de kast ook geen (zichtbare) honing bij.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Oude Essink » za 21 mei 2011, 16:00

zoeken naar- en vliegen op dracht (ook roverij dus) geschiedt overdag tot ver in de schemering. Als iedereen "binnen zit" omdat de dag er op zit, kun je rustig in de kast voer aanbieden zonder risico, dat zij buiten de kast gaan zoeken waar dat voer vandaan komt.
hennie oes
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door Bijenhoudster » za 21 mei 2011, 16:04

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door A.A. Staals » za 21 mei 2011, 17:44

Bijenhoudster schreef:Kokend water door de slinger gieten en dit in voerbakken als suikerwater voeren, is dat wat?
Ik heb momenteel niet een geweldige dracht. Er komt in de kast ook geen (zichtbare) honing bij.
Kokend water en wasdeeltjes?

ad staals

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: honing slingeren

Bericht door JackC » za 21 mei 2011, 18:02

Hallo bijenhoudster,

Je hebt als beginnend imker (wat ik ook ben) steeds erg veel vragen en ik lees ze met genoegen. Vaak zijn het zaken die je zou willen weten maar eigenlijk niet goed durft te vragen, jij doet dit wel; blijf dat vooral doen. Toch krijg ik uit de frequentie van je vragen het idee dat je erg veel met je 2 volken bezig bent en dus de kasten vaak open hebt. Ergens heb ik gehoord dat het gewicht van de kasten op dagen dat de volken gestoord worden niet of nauwelijks toeneemt; zou dat niet de reden kunnen zijn van je geringe honingopbrengst?

groet,

Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten