Zelf kast maken - bijenruimte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Zelf kast maken - bijenruimte

Bericht door jomme » wo 25 mei 2011, 12:46

Collega's
ik ben van plan om zelf een paar kasten te maken en ben een beetje aan het lezen hierover en heb al enkele plannen gevonden.
Een iets waarover ik zit te tobben is de bijenruimte.
Standaar zit in mijn kasten 15mm tussen de ramen.
Dus als de beestjes op de ramen zitten hebben ze aan elke zijde 8mm om tussen te lopen.
ik zie dat men van 10 raamskasten ook elframers maakt waardoor deze ruimte verkleint.
Tussen de ramen wordt in mijn huidige kasten hier en daar dichtgebouwd.
Wat gebeurt er nu als men die ruimte naar bv 8 mm zou brengen? Dan is er te weinig plaats voor vlot verkeer vermoed ik.
Wat is dan de ideale ruimte tussen de ramen?
Laatst gewijzigd door jomme op wo 25 mei 2011, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zlf kast maken - bijenruimte

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 25 mei 2011, 13:15

Ideaal voor bijen schijnt 35mm hart-op-hart te zijn. Dat is wat je krijgt als je van een 10 ramer (38,5 HoH) een 11 raamkast maakt.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Zelf kast maken - bijenruimte

Bericht door jomme » wo 25 mei 2011, 16:15

Santtu Pikkarainen schreef:Ideaal voor bijen schijnt 35mm hart-op-hart te zijn. Dat is wat je krijgt als je van een 10 ramer (38,5 HoH) een 11 raamkast maakt.
Dank je Santtu,

Dit laat dan een afstand van 13 mm tussen de raampjes. Of houden de bijen geen rekening met de breedte van de raampjes en bouwen zij minder of meer uit zoals het hen goed uitkomt? :eusa-think:

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zelf kast maken - bijenruimte

Bericht door marcv » wo 25 mei 2011, 16:40

jomme schreef:Dit laat dan een afstand van 13 mm tussen de raampjes. Of houden de bijen geen rekening met de breedte van de raampjes en bouwen zij minder of meer uit zoals het hen goed uitkomt? :eusa-think:
Ze bouwen de raten breder of minder breed uit. Het is dus niet de afstand tussen de raampjes of de breedte van de raampjes die telt maar de som van die twee oftewel de hart-op-hart afstand. Het is niet omdat er 15 mm tussen je raampjes is dat er ook 15 mm tussen de uitgebouwde raten zal zijn (minder).

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zelf kast maken - bijenruimte

Bericht door bas sprengers » wo 25 mei 2011, 22:34

hart-op-hart afstand is afhankelijk van de bestemming van de raten: van nature zitten raten met broed dichter tegen elkaar (ca.35 mm) dan raten die alleen voor honing bestemd zijn (38,39 mm). Hayo Velthuis schreef daar een paar jaar geleden een aardig stukje over, naar aanleiding van de latdikte bij topbar hives. ff googlelen op 'raatafstand' of zoiets, en je komt het artikel vast wel tegen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten