gif spuiten op mais?!?!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tonie-v
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Lutte
Contacteer:

gif spuiten op mais?!?!

Bericht door tonie-v »

LS
Wie heeft er ervaring met de werking van gifspuiten op mais?

Gisteren omstreeks 23 uur kregen we de buurman op bezoek met een grote spuitwagen om de mais te spuiten, dit gebeurde op een meter afstand van mijn broedafleggers en vegers.

Het heeft hier daarna wel erg veel geregend maar toch, ik voel me niet gerust!
:be5:
mijn vraag nu, beter verplaatsen of geen probleem?

Ik denk dat ik het pachtverdrag maar eens opzeg want dit vindt ik niet leuk voor mezelf en de bijen, dan kan ik er liever een visvijver met bloemenweide aanleggen!

met vriendelijke groet, tonie
ajv
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door Jaap v.Popering »

tonie-v schreef:LS

Gisteren omstreeks 23 uur kregen we de buurman op bezoek met een grote spuitwagen om de mais te spuiten, dit gebeurde op een meter afstand van mijn broedafleggers en vegers.

Je had toch gewoon aan je buurman kunnen vragen waarmee hij ging spuiten ??? Had je waarschijnlijk een gewoon antwoord gekregen, ik neem aan dat hij niets illegaals gedaan heeft .

Jaap v P
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tja, er wordt inderdaad flink gespoten op mais. Ook bij mij in de buurt (op 1 stand). De andere stand ligt in hartje centrum en is vrij van spuiten. De imker heeft altijd het nakijken. Zeker met dit droge weer kan het een gevaar opleveren. De bijen moeten ergens het vocht vandaag halen en waarom niet van de net bespoten plantjes?!
Is het stuk grond van jezelf? Ik zou dan als keiharde eis stellen dat er niet meer gespoten wordt of dat je inzage krijgt in het middel.

JP

PS Jaap: een deel van de boeren (zeker de wat ouderen) wil liever niet teveel inzage geven. Ik heb twee weken geleden nog een (oude) boer (van aanpalend perceel) gevraagd. Die stelde doodleuk dat ik maar zelf voor schone watervorziening moest zorgen. JP: dat dat helpt!! Bijen zijn geen koeien.
JP
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door pieter1 »

tonie-v schreef:LS
Wie heeft er ervaring met de werking van gifspuiten op mais?

Gisteren omstreeks 23 uur kregen we de buurman op bezoek met een grote spuitwagen om de mais te spuiten, dit gebeurde op een meter afstand van mijn broedafleggers en vegers.

Het heeft hier daarna wel erg veel geregend maar toch, ik voel me niet gerust!
:be5:
mijn vraag nu, beter verplaatsen of geen probleem?

Ik denk dat ik het pachtverdrag maar eens opzeg want dit vindt ik niet leuk voor mezelf en de bijen, dan kan ik er liever een visvijver met bloemenweide aanleggen!

met vriendelijke groet, tonie
Dat laatste is toch sowieso veel mooier dan een veld met mais.
Wat voor zaden zijn er gebruikt? Gecoate zaden? Als dat zo is heb je straks ook een probleem wanneer de mais bloeit en de bijen dit stuifmeel gaan verzamelen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:



PS Jaap: een deel van de boeren (zeker de wat ouderen) wil liever niet teveel inzage geven.
Volgens mij heeft hij een registratie plicht . Bovendien , wanneer men om die tijd een bespuiting uitvoert ( met regenverwachting ) is dit waarschijnlijk een onkruid bestrijding , en verloopt dit zonder problemen voor de Bijen ..

Jaap v P
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door pieter1 »

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door Berend »

pieter1 schreef:Wat voor zaden zijn er gebruikt? Gecoate zaden? Als dat zo is heb je straks ook een probleem wanneer de mais bloeit en de bijen dit stuifmeel gaan verzamelen.
Welke problemen ontstaan er dan bij deze stuifmeel?
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door Jaap v.Popering »

Het moet mij nog eens één keer van de pen over gif spuiten , in tegenstelling van al die onrustzaaiers .

Ik ben woonachtig in een land en tuinbouw gebied , en zie ELKE dag meerdere malen de spuitwagens rijden , ik zou mij dan elke dag zorgen moeten maken , maar doe dit niet om de doodeenvoudige reden dat ik geen noemenswaardige schade ondervind , ook niet van Mays .
Ik denk ook dat de telers het zat zijn al dit ongenuanceerde commentaar op hun teeltwijze , en daarom aan ondeskundigen geen toelichting meer verstrekken .

Ook hier gebruikt men gecoate zaden ,anders is men verplicht om nog meer te spuiten om een goed product op de markt neer te zetten .
Zelfs bloemgewassen worden tijdens de bloei met toegestane middelen bespoten , zonder schade aan de Bijen .

Daarom is mijn advies ; Hou je ten alle tijden rustig , maar heb je schade dit gelijk ( indien mogelijk met onderbouwing ) bij het meldpunt melden .

Jaap v P
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door Bok »

Jaap v.Popering schreef:Het moet mij nog eens één keer van de pen over gif spuiten , in tegenstelling van al die onrustzaaiers .

Ik ben woonachtig in een land en tuinbouw gebied , en zie ELKE dag meerdere malen de spuitwagens rijden , ik zou mij dan elke dag zorgen moeten maken , maar doe dit niet om de doodeenvoudige reden dat ik geen noemenswaardige schade ondervind , ook niet van Mays .
Ik denk ook dat de telers het zat zijn al dit ongenuanceerde commentaar op hun teeltwijze , en daarom aan ondeskundigen geen toelichting meer verstrekken .

Ook hier gebruikt men gecoate zaden ,anders is men verplicht om nog meer te spuiten om een goed product op de markt neer te zetten .
Zelfs bloemgewassen worden tijdens de bloei met toegestane middelen bespoten , zonder schade aan de Bijen .

Daarom is mijn advies ; Hou je ten alle tijden rustig , maar heb je schade dit gelijk ( indien mogelijk met onderbouwing ) bij het meldpunt melden .

Jaap v P
Juist :clap: :clap: :clap:
groet,

Peter
tonie-v
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Re: gif spuiten op mais?!?!

Bericht door tonie-v »

Ik heb vandaag maar eens gesproken met het loonbedrijf, was een gif voor onkruid,
daarom en omwille van mijn bijen pas om 23 uur gespoten, en met regenverwachting, hij wist van de bijen!
:be2:
Hij wist me ook te vertellen dat het inderdaad gecoate mais is geweest, dus dat probleem houdt ik in iedergeval,
ik was toch een weinig onrustig vandaag, dus vragen kan en kost niks, gelukkig hebben we hier ook nog goede `noabers`. :clap:
Hoe schadelijk is die gecoate mais? We wonen hier in twente midden tussen de mais, hebben we daarom toch wel veel wintersterfte;..
Wilde net dit jaar wat vroeger met winterbehandeling gaan beginnen, eind juli, begin augustus kijken hoe dat gaat! :think:

In iedergeval dank aan alle reacties!
ajv
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten