Grote zwarte bij

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Oude Essink » do 09 jun 2011, 13:22

Hallo Berend,
Natuurlijk mag je die foto neerzetten; fijn zelfs, dat je hem laat zien. Door de herkomst er niet bij te vermelden, suggereer je echter dat het een eigen foto is; dat is niet correct; kan je zelfs in de problemen helpen, als de fotograaf zich tekort gedaan zou voelen.

hennie oes

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door muls » do 09 jun 2011, 13:28

"Alle foto's die een gebruiker upload op Imkerpedia of Bijenhouden.nl moeten vrij zijn van rechten. "

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... vacybeleid

Dus plak en knip dat het een lieve lust is!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Oude Essink » do 09 jun 2011, 14:54

Hallo Muis,
Dus plak en knip dat het een lieve lust is!
Dit is erg simpel allemaal; 1. rechten in de zin van buma rechten, of meedelen aan revenuen, is niet aan de orde: er zijn geen finantiële belangen. 2. je kunt een auteur van een foto, als hij het gebruik van zijn werk niet vrij geeft, niet kwalijk nemen, dat hij niet wil, dat zijn werk overal opdoekt en er een andere naam onder staat . Ik geef 2 voorbeelden: een aantal jaren geleden liet iemand op ons forum een foto zien van een kolibrievlinder zo van : "kijk eens wat een mooi beestje" ik daar gefotografeerd heb. Paar dagen later kwam er bij de redactie een boze brief binnen van een professor uit Londen die de foto had gemaakt voor een van zijn internetpresentaties. De man was terecht kwaad; dit kan zo maar niet, de eer opstrijken met het werk van een ander; als redactie hebben wij er een klus aan gehad de man tot bedaren te brengen en af te zien van een "auteursrechten-actie". Ik zelf was 2 jaar geleden op een congres in Duitsland waar een bijendeskundige uit Bazel als openingsdia een prachtige foto liet zien van een tak van de Solidago met fouragerende bij. Ik herkende de foto onmiddellijk als de mijne (had hem gepubliceerd in een bijenblad en vervolgens zelf op internet gezet met een verhaal over de solidago). Ik voelde mij knap lullig; als die man mij een berichtje had gestuurd, dat hij die foto wilde gebruiken, zoals zovelen dat correct doen, had ik mij vereerd gevoeld; ik heb een verzoek nooit geweigerd. Er staan niet alleen van mij, maar ook bij voorbeeld van Albert de Wilde en vele anderen fraaie foto's op ons forum; het forum ontleent er een deel van zijn reputatie aan. Wij zetten die foto's er niet op met het idee "knip en plak ermee maar op los, dat het een lieve lust is". Van Albert weet ik het zo net niet, ik voor mij zal niet naar de rechtbank lopen maar, als mijn foto's in die sfeer worden behandeld, haal ik ze onmiddellijk weg en komen er geen nieuwe.

Afbeelding

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Ronnie76 » do 09 jun 2011, 15:23

Ik heb nog een mooi plaatje:

Afbeelding

Is bedoeld als grapje natuurlijk ;-)

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Berend » do 09 jun 2011, 16:27

haha :D

Ik heb in de onderschrift van de geplaatste foto van de dar even de bron gezet, is dat ook weer klaar. :be1:

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Oude Essink » do 09 jun 2011, 18:38

nog een mooi plaatje
Ik zal mijn kleinzoon van 10, die het plaatje van zijn opa maakte, berichten, dat zijn "foto van opa" onder "mooie plaatjes" is opgenomen. :D

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Albert Stoter » do 09 jun 2011, 21:13

muls schreef:"Alle foto's die een gebruiker upload op Imkerpedia of Bijenhouden.nl moeten vrij zijn van rechten. "

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... vacybeleid
Goed dat je me op deze onjuiste tekst attendeert, want inmiddels staan er op Imkerpedia ook wel degelijk heel veel foto's met copyright (hetgeen per foto apart wordt vermeld). Die foto's zijn dan met toestemming geplaatst.

Overigens valt dit gegeven ook al af te leiden uit de volgende zin "Foto's op Imkerpedia die een vermelding van de auteur hebben mogen slechts gebruikt worden met toestemming van betreffende auteur. "

Al met al staan deze twee zinnen met elkaar in tegenspraak. Ik zal het aanpassen.

Ronnie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mei 2011, 15:10
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Ronnie » vr 10 jun 2011, 07:33

Mijn ge-deeplinkte foto van die zwarte bij is dan anders nog wel illigaal, net als die foto van Leo :o
Maar op de website waar ik die foto weg heb staat niets van copyright, is er dan een soort van default copyright die dan geldt ?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Oude Essink » vr 10 jun 2011, 18:13

Als de gebruikte afbeelding niet van jezelf is, zet er dan even bij waar je hem vandaan hebt ( b.v.: foto imkerpedia); dan is er niets aan de hand.
hennie oes

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Grote zwarte bij

Bericht door Berend » vr 10 jun 2011, 22:44

Maar ja, nu weten we nog steeds niet wat er bij de bijen van kabouter naar binnen vloog... :be1:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten