Jonge, leggende moer & doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Jonge, leggende moer & doppen

Bericht door Bart de Coo »

Wat is er in mijn volk aan de hand: zwermneiging of een stille moerwissel?

Eerst heel kort de geschiedenis van het volk.

Het gaf op 22 april een zwerm (!!!). Die had ik dus niet zien aankomen. Een dag later vond ik de moer ergens in de stal, omringd door een treurig kluitje bijen. Ik weet zeker dat zij het was, omdat ik haar gemerkt had. Ik denk dus dat het volk is teruggeslagen op de kast. het volk bleef dus zeer groot.

Doppen gebroken, jonge moer netjes aan de leg gegaan.

Vandaag kast geïnspecteerd. Vol met gesloten doppen. Toch is de moer gewoon aan de leg. Nauwelijks (belegde) darrenraat (laat staan verzegeld). De doppen bevinden zich aan de randen van de raten. Het zijn dus zwermcellen en geen redcellen. Er is overigens ruimte zat. Het gaat hier namelijk om een lattenkast van een meter lang die de dames volledig tot hun beschikking hebben. Het nest is evenmin verhoningd. Nee echt, ruimte zat.

Ik heb maar een koninginnenafleggertje gemaakt, in de hoop dat het volk de komende maand de lindedracht wil binnenhalen. Bovendien wilde ik het volk graag onder controle houden.

Maar wat is hier aan de hand? Zwermneiging? Of een stille moerwissel? Heb ik juist gehandeld door de koningin eruit te halen? :roll:

Ik hoop dat iemand hier iets verstandigs over wil zeggen. Bedankt alvast!

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jonge, leggende moer & doppen

Bericht door jawi »

Ik ben teveel beginner voor deze vraag denk ik.(3e jaar)
Even voor de duidelijkheid; was de koningin geknipt dat je haar in de stal terugvond?
Het klinkt dan toch als wisselcellen, misschien zijn ze toch niet tevreden met deze moer? Maar "Vol met gesloten doppen" klopt dan niet. Heb je de doppen gebroken? Of ga je luisteren voor tuters? En wanneer dan?
Dit is weer zo'n situatie die niet in de boeken staat. Misschien moet je je dames Speelziek weer eens laten doornemen...;)
Jan-Willem
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jonge, leggende moer & doppen

Bericht door Bart de Coo »

Jawi,

Een beetje onwetendheid kan er juist toe leiden dat je precies de juiste vragen stelt. De beste wetenschapper en journalisten zijn juist diegenen die soms net doe alsof ze wat minder weten dan ze in werkelijkheid weten.

De moer was niet geknipt, maar hoogbejaard. Ze was van 2008 en ging haar vierde seizoen in. Ze was dus rood gemerkt. Ik ben de enige op de stal die de koninginnen merkt, en ik had maar één moer die zo oud was. Ik weet dus zeker dat zij het was.

Ook in mijn oren klinkt het als wisselcellen. De boekjes zeggen alleen dat wisselcellen te herkennen zouden zijn, omdat ze midden op de raten zitten, net als redcellen. In dit geval zaten ze echter heel duidelijk aan de randen van de raat, wat wijst op zwermcellen.

Ik laat de doppen in elk geval zitten. Omdat de moer er nog in zat en gewoon aan de leg was en omdat er nog heel veel open doppen in zaten - ik ontdekte zelfs een dop met een eitje! - veronderstel ik dat de doppen maar net gesloten waren. De oudste doppen zullen dus op dag 8 of dag 9 gezeten hebben. Dan ga ik dus vanaf zaterdag maar eens iedere avond even luisteren.

Raar verhaal. Ik heb dit nog nooit meegemaakt, dat ik weet.

Groet,

Bart
beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Jonge, leggende moer & doppen

Bericht door beethere »

Hallo Bart....
Jonge moeren kunnen ook zwermen hoor.....
Die zwerm in april was niet doorgegaan; het was dus een erg groot volk; zelfs een zwerm die je in april al vangt kan 6 weken later alweer gaan zwermen.
sta er niet gek van te kijken.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Jonge, leggende moer & doppen

Bericht door A.A. Staals »

Afbeelding

Staan aan de rand, maar zijn toch redcellen. Redcellen kunnen overal staan zo ook zwerm cellen. Zwermcellen staan wel vaak aan de rand van het raam. Plaats zegt dus niks over over zwerm- of redcel. Snelle controle op zwermcellen kan door kiepen van de bakken omdat ze bijna altijd ook tussen de bakken worden gebouwd.
Wisselcellen komen alleen voor bij moeren die pas aan de leg zijn. (meestal (altijd?) ten gevolge van het inbrengen van een "vreemde" koningin).
Stille moerwisseling meestal maar een of twee cellen, die bijna altijd aan de zijlat aan de kant van het vlieggat.

ad staals
arie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Jonge, leggende moer & doppen

Bericht door arie »

Hallo Bart.

Ik volg je verhaal met veel belangstelling omdat bij mijn volk iets soortgelijks gebeurd.
Ik heb op de normale manier een veger gemaakt.
Vorige week bij de eerste inspectie van de nieuwe koningin geen eitjes gevonden maar wel een stuk op 20 lege moerdopen in aanbouw.
Raam met eitjes geleend bij de veger om moerloosheid te controleren.
Week later koningin keurig aan de leg met brias op een raampje of 4.
Dit is toch geen moment om te gaan zwermen mag ik hopen, ze zijn net lekker in de weer op de linde.
Ik heb ze een raampje kunstraat gegeven om hun tijd en was wat beter te besteden en ga dit weekend alle doppen verwijderen

Kan ik verder iets meer doen dan afwachten, regelmatig controleren en er het beste van hopen?
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Jonge, leggende moer & doppen

Bericht door Bart de Coo »

Bedankt voor de reacties, mensen. Ik dacht even dat niemand mijn vraag de moeite van het beantwoorden waard zou vinden.

Ik hou het dus maar op een stille moerwissel: de dames waren duidelijk ontevreden over wat ze hadden uitgebroed. Dat moertje zit nu wel in een veger. Ze leeft dus nog. Ik mag dus aannemen dat er iets mis wat met deze moer. Dan had ik haar beter meteen de nek om kunnen draaien. Nou ja, we zullen zien hoe het verder gaat met dat moertje. Een reservemoer is nooit weg.

het verhaal begint dus gewoon opnieuw. Een dezer dagen doppen breken en hopen dat er weer een moertje aan de leg gaat en dat het volk dit ker wel tevreden is.

Dus Arie, ik denk dat je het goed doet. Kijken en afwachten en er het beste van hopen. Toch heb ik altijd wel de neiging om kras in te grijpen als dit soort volken toch nog gekke dingen gaan doen. Met 'dit soort volken' bedoel ik volken die duidelijk afwijken van de dienstregeling. Als er nu nog iets gebeurt wat me niet zint, kappen ermee. Andere moer erin of verenigen. Als je intuïtie je vertelt dat het niks wordt met zo'n volk, dan klopt die helaas maar al te vaak.


Groet,

Bart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten