Darren(ge)broed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Darren(ge)broed

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 12 jun 2011, 10:30

a)
Kan een eierleggende werkbij na het afslaan van alle bijen op enige afstand van de oorspronkelijke plaats, ook weer terugvliegen naar de kast?
Volgens de imkerpedia informatie kan ze niet vliegen, dan zou ze achter moeten blijven op de plek waar de bijen zijn afgeslagen.
Maar als daar nu niets meer wordt gevonden?

b)
Kan een (niet geknipte) moer die darrebroedig is, en die met de overige bijen worden afgeslagen terug vliegen naar de plek waar zij gestaan heeft?

Deze vragen kwamen BIj me op en heb er nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden, wie weethet wel en kan er iets over melden?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Darren(ge)broed

Bericht door semar » zo 12 jun 2011, 10:35

een oudere moer kan wel degelijk vliegen als ze niet teveel eitjes op een dag legt, een moer die niet veel eitjes legt kan vliegen.
Zodra ze écht aan de leg gaat kan ze dit niet meer omdat ze te zwaar wordt.

Je kunt een groot volk eierlegende werkbijen een raam openbroed geven, als dit is verzegeld nog eentje. dan stoppen de werksters met leggen en kun je ze met een moergoed volk verenigen.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darren(ge)broed

Bericht door Oude Essink » zo 12 jun 2011, 19:11

Zowel de darrenbroedige moer alswel de eileggende werkster zijn niet ingevlogen op de standplaats van het volk. Als zij niet zo dichtbij worden gedropt, dat zij het volk ruiken, is het onwaarschijnlijk, dat zij terugkeren; zij vliegen zomaarwat weg en komen om of zij vliegen naar het verkeerde volk en komen ook om.
De opmerking van Dominique klopt; daarbij kun je nog aanvullen, dat werksters niet aan de leg komen, omdat geurstoffen van de regerende moer de ontwikkeling van haar eistokken verhindert.
hennie oes

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darren(ge)broed

Bericht door Maarten Hoogeveen » zo 12 jun 2011, 19:18

maar wat is ver genoeg?
3 meter van de stand?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Darren(ge)broed

Bericht door Oude Essink » zo 12 jun 2011, 19:24

Als je er nu eens tien van maakt; lijkt saver; en doe het dan ook niet tijdens optimaal vliegweer: avond of bewolkt.
hennie oes

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Darren(ge)broed

Bericht door willem » zo 12 jun 2011, 21:26

Volk met eierleggende werksters. Dat is vervelend.
Oplossing:
Men neme een moergoed volk, dekplank eraf en een lege broedkamer erop.
Daarop weer een randje met een vliegopening en daarboven op het eierleggende werkstersvolk.
Veertien dagen wachten en het is één volk geworden.
Zelf uit gevonden? Nee stond op dit forum.
Zelf geprobeerd ? Ja, vandaar die 14 dagen, kan misschien wat korter maar ik heb na 14 dagen gekeken.
Werkt ook met volk met een darrenbroedige moer. Moer, als dank voor bewezen diensten, een forse handdruk geven en handelen als boven.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Darren(ge)broed

Bericht door Arnold » ma 13 jun 2011, 09:46

Dit heb ik vorige week maandag nog gedaan.

had een volk op twee broedbakken die darrebroedig was.
heb eerst een broedbak gepakt ruim 4meter voor de kast alle ramen afgeslagen op een doek. daarna de volgende broedbak gepakt deze ook weer afgeslagen op de doek. koningin gezocht en gevonden (aan mijn moeder laten zien, ze had er nog geen gezien) de moer vloog niet terug overigens. vervolgens had ik nog 1 broedbak met bijen deze heb ik met een zwerm verenigd d.m.v. krant tussen beide bakken. vandaag ga ik kijken of ze geaccepteerd zijn (dacht ik wel), ook ga ik kijken of de zwerm al aan het leggen is gegaan.

Groeten Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten