zwerm- of speeldoppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
pwouters
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 16:02
Contacteer:

zwerm- of speeldoppen

Bericht door pwouters »

Ik hoorde laatste de term zwermcellen. Ik heb het altijd over speeldoppen of redcellen. Zijn dit nu allemaal dezelfde benamingen voor hetzelfde of zijn er verschillen?
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: zwerm- of speeldoppen

Bericht door Freek »

Beste wouters,

Speeldoppen zijn onbelegde schulpvormige dopjes, er zit dus geen eitje of larve in, ze zijn klein, en zijn van was. Ze zijn soms een voorteken van zwermneiging maar meestal kunnen ze genegeerd worden naar mijn idee.

Zwermcellen of moerdoppen zijn belegde doppen, en zijn een serieus voorteken van zwermneiging (de imker grijpt meestal in door een aflegger (kunstzwerm) te maken als hij zwermcellen ziet) meestal aan de onderlat van het raam, er zit dus een eitje of een larve in of in de dop zit een pop en dan is de de dop is gesloten, of de dop is uitgelopen, de dop is dan leeg, soms hangt het deurtje er nog aan. Zwermcellen zijn ongeveer 3 centimeter lang, wanneer gesloten, maar kleiner, wanneer nog open en bevinden zich bijna altijd onderaan het raam in de bovenste broedkamer bij de onderlat, of soms ook bovenaan het raam in de onderste broedkamer bij de bovenlat. Het duurt zo 16 dagen voordat er een koningin uit deze cel komt (3 dagen eitje, 6 dagen larve 7 dagen pop).

Redcellen zijn kleiner dan zwermcellen, redcellen worden aangezet door het volk als noodmaatregel om toch nog een koningin te krijgen, wanneer de koningin plotseling uit het volk wordt verwijderd (bijvoorbeeld bij het maken van een kunstzwerm of wanneer de koningin per abuis door de imker wordt geplet of plotseling door een of andere andere reden dood gaat.) Redcellen bevatten dus net als Zwermcellen een eitje of een larve (of kunnen gesloten zijn en bevatten dan een pop). Redcellen worden echter opgetrokken op een eitje of larve die in eerste instantie bedoeld was een werkster te worden, dit is het verschil met zwermcellen welke van meet af aan voor een koningin bedoeld waren. Redcellen zitten hierdoor vaker in het midden op de raat (raam), en zijn meestal ook kleiner dan zwermcellen, en zijn minder makkelijk te vinden. Omdat redcellen op een larve van 3 dagen en soms op een larve van 4 dagen oud kunnen worden opgetrokken kunnen redcellen soms al na 9 dagen een koningin opleveren.
Ik hoop dat een en ander zo duidelijk is geworden.

Groetende,

Freek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 112 gasten