Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:
Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Franschman » za 02 jul 2011, 12:02

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is op één stand Buckfast , Carnica's en 'de Hollandse straatbij' te huisvesten.
Is dat fysiek mogelijk ?
Is dat aan te bevelen c.q af te raden ?

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door TubaLeoVoet » za 02 jul 2011, 14:20

Alles is mogelijk, het resultaat kan echter pijnlijk stekelig worden...
De buckfast zal het langst standhouden, die kunnen wel een carnica dar verdragen,
De nazaten van de carnica echter gaan snel verbasteren en meestal erg agressief worden.
ik spreek uit een korte maar overtuigende ondervinding.

Franschman
Berichten:1235
Lid geworden op:wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Franschman » zo 03 jul 2011, 10:28

Bedankt Leo voor je reactie.
Dat nateelten agressief zijn heb ik inderdaad aan den lijve ervaren.

In Frankrijk heb ik bij een koninginnenteler Keyfuss wel ki koninginnen gekocht. Hier in Frankrijk zijn naast Buckfast en Carnica nog veel meer soorten populair italianen, chinese en super hybriden.Bekijk de site maar eens van deze man. Hij zegt nu ook een ras te hebben geteeld dat immuun is voor de Varroa of zich in ieder geval varroavrij kan houden!!

Terug naar verschillende rassen op een kleinen stand.
Als we nateelten even buiten beschouwing laten is de vraag of het houden van enige volken van verschillende rassen kan op één stand.
Dat zou interessant zijn om hun gedrag en opbrengst eens te vergelijken immers hier is ceteris paribus, gelijke condities gegeven.


Wie zegt daar eens iets zinnigs over of heeft ervaring met zo'n vergelijkende opstelling ? :hive: :hive: :hive:

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door semar » zo 03 jul 2011, 19:23

hoe kan ik die site bekijken er is geen link

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Bart de Coo » zo 03 jul 2011, 21:11

Verschillende rassen op één stand houden is geen probleem. Je hebt namelijk geen idee waar de darren vandaan komen die jouw moertjes bevruchten. Darren hebben een actieradius van vele kilometers, iets van 20, meen ik wel eens gelezen te hebben. Ook de moer schijnt ver van huis te kunnen gaan om zich te laten bevruchten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een moer bevrucht wordt door darren die van dezelfde stand afkomstig zijn, of althans, hun aandeel zal maar heel klein zijn. Je zou met een onbevruchte Buckfast naar Schiermonnikoog kunnen gaan. Dan zal ze wel door Carnica's bevrucht worden. Anders is echt alles mogelijk.

Groet,

Bart

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Schussboelie » zo 03 jul 2011, 22:40

Er is wel nog een verschil tussen kunnen en doen.
Het is niet omdat een dar 20km kan vliegen dat hij dat ook gaat doen als er 10m verder een koningin te bevruchten valt, toch?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door semar » ma 04 jul 2011, 10:10

Bart heeft in pricipe gelijk of ze écht zo ver vliegen kun je betwijfelen, in ieder geval schijnen moeren met bedekt weer lang niet zo ver te vliegen en wordt er dan vlakbij de stand gepaard.

een standbevruchte moer levert natuurlijk wel RASZUIVERE darren. :be1:

als je over een aantal jaren zorgt dat jouw darren een behoorlijk aandeel leveren van de darren in het gebied (geen darren koppen), wordt je standplaats daar natuurlijk op de lange duur door beinvloed en zullen de àndere volken in de buurt langzamerhand meer en meer op het door jauw gekozen ras lijken. Zo kun je toch heel leuke resultaten krijgen.
In de praktijk kun je makelijk ieder 1 á 2 jaar een rasmoertje kopen daar je eigen moeren van telen voor je productievolken.
F1moeren zijn geven vaak uitstekende productie volken.

wil écht rasszuiver werken zullen je moeren naar een bevruchtingsstation moeten bv ameland, vlieland.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Bart de Coo » ma 04 jul 2011, 11:37

Darren hebben een (veel) grotere actieradius dan werksters en bovendien zijn ze niet honkvast: ze bedelen zich voortdurend in bij andere volken. Dit lijkt mij een eenvoudige truc van de natuur om inteelt tegen te gaan door de genen telkens zo ver mogelijk te verspreiden.

Maar er staan inderdaad overwegingen tegenover: bij slecht weer is de actieradius natuurlijk beperkt en wie zegt dat darren die grote afstanden ook inderdaad overbruggen? Een werkster kán foerageren op 5km afstand, maar in de praktijk wordt haar actieradius beperkt tot een kilometertje of 2, 3. Dat is een goed punt inderdaad.

Nog een waarneming. Ik ben vorig jaar begonnen met Buckfast-moeren. Voor het eerst van mijn leven zie ik van die knaloranje darren. Die had ik nog nooit gezien. Ik weet dat er in mijn omgeving heel veel met Buckfast gewerkt wordt (Apeldoorn, Arnhem/Velp, Duiven/Zevenaar en nog meer). Toch vallen die darren mij voor het eerst op. Bij mij op de stand zijn de darren altijd zwart geweest. Die knaloranje darren zie ik vooral rondlopen in... de buckfastvolken natuurlijk. Ze zijn wellicht wat honkvaster dan ik dacht.

Het kan ook nog zijn dat de knaloranje darren die ik zie allemaal net geboren zijn. De geslachtsrijpe Buckfast-darren van mijn stand bevinden zich allang 20km verderop.

Verder deel ik de ervaring van Semar. Een stand waarop jaren- en jarenlang rasbijen gehouden worden, wordt volledig zachtaardig. Dat geldt niet alleen voor de rasbijen - die zijn allicht zachtaardig - maar dat geldt ook voor de bastaardvolken op die stand. Ik heb dat op verschillende cursussen meegemaakt.

In elk geval, meerdere rassen op één stand lijkt mij niet iets om al te moeilijk over te doen. De stelligheid waarmee je soms hoort beweren 'je moet nóóit verschillende rassen op één stand houden!' lijkt mij wat overtrokken.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Berend » ma 04 jul 2011, 16:15

Ik heb begrepen dat de koningin op bruidsvlucht ook wel een behoorlijk eindje af kan leggen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Oude Essink » ma 04 jul 2011, 19:09

De afstand die een moer op bruidsvlucht aflegt, zal niet zo spectaculair zijn. Bedenk , dat de diverse darren op de verzamelplaatsen wel van verre kunnen komen. Overigens heeft de moer een mechanisme, waarmee zij copulatie met eigen zonen, die op de betreffende verzamelplaats aanwezig zijn, verhindert.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten