Geen zomerhoning?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Geen zomerhoning?

Bericht door erikzhs » di 05 jul 2011, 14:21

Half mei heb ik, net als vorig jaar, 7 kg honing per volk geoogst. Vorig jaar ook in de zomer ongeveer 7 kg per volk geoogst, maar dat lijkt dit jaar niet te gaan lukken. De honingkamers zijn nog nagenoeg leeg. Zijn er meer imkers die weinig of geen zomerhoning krijgen? Ligt het aan het weer of kunnen er andere ooorzaken zijn. Alle volken hebben een leggende moer (2010 of 2011).
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door Barbapapa » di 05 jul 2011, 14:50

Hier ook nagenoeg niets, alles wat de bijen halen is direct geconsumeerd. Alhoewel 1 volk heeft toch 1 HK vol gekregen.
De droogte is de schuldige en de natheid kwam hier te laat. Volgend jaar beter :wink:

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door Jeroenvt » di 05 jul 2011, 19:46

Hier ook niks, twee volken met allebei ca 20 kg voorjaarshoning, één heb ik een raampje voer uit een andere kast gegeven want vrijwel leeg, de ander hoop ik nog een paar kilootjes van te krijgen eind juli, maar misschien wordt het ook wel helemaal niks.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door bas sprengers » di 05 jul 2011, 22:17

hier in Driebergen e.o. heb ik hetzelfde beeld: een super voorjaarsdracht en een zeer slechte zomeroogst

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door JackC » wo 06 jul 2011, 12:22

Eergisteren een jong volkje geopend waarvan ik eerder gedacht had dat het misschien nog wel een hk vol zou gaan halen, de dames reageerden erg agressief. Ze bleken helemaal geen voedsel meer te hebben ( de linden waren vlak in de buurt). 5kg suiker gevoerd; nu zijn ze weer rustig.
Wat te doen met de honingkamers op de productievolken? nog 2 weken wachten op bv springbalsemien, wilde wingerd en kogeldistel of al eraf halen en beginnen met voeren?

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door TubaLeoVoet » wo 06 jul 2011, 23:53

ik ben alvast aan het voeren. ze krijgen allemaal een kilo of vijf, de rest voer ik na mijn vakantie.

J-Vos
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 15:06
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door J-Vos » do 07 jul 2011, 00:34

Het is dit jaar idd erg raar gelopen. Het voorjaar extreem goed, alle volken een volle HK er af, en rond het broednest nog net zo veel laten zitten, voor slechte tijden. Achteraf ben ik blij dat ik dat gedaan heb, nu nog steeds niet hoeven voeren. De kleine volkjes wél bijgevoerd deze week, het was bijna op...
Ik hoop deze maand nog wat te krijgen. Er zijn 2 kasten die nog wat hebben zitten, de rest (4 volken) hebben nog voer en ook in de hk zit wel honing, maar niet veel... Misschien de aankomende 3 weken. Als er dan niets in zit slinger ik alle raten en gaan we het invoeren voorbereiden. Ben nog wat zesramers aan het aderlaten op de naastgelegen grote volken (afvliegen). Dat geeft extra haalbijen maar ook extra meeeters... We zien het wel.
Ga 12 volken inwinteren, heb ik wat uitval-ruimte volgend jaar.
Het was veelbelovend dit seizoen, maar het kan raar lopen.

Jannes :be3:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door semar » do 07 jul 2011, 09:52

De Linde viel hier (slotervaart) erg tegen een 1/2 hongbak inplaats van de gebruikelijke 3 stuks.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door LWPisa » do 07 jul 2011, 14:14

Hier stadsrand Utrecht bij de Vecht ook slecht, de vliegers hebben hooguit 20% van wat mogelijk was qua lindehoning gehaald. Er is nog een kans dat de linde met groot donker blad die nu bloeit het een beetje goed maakt maar de suikersmelter is weer uit de schuur.

gr
L

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Geen zomerhoning?

Bericht door petro » do 07 jul 2011, 14:37

Ook de zilverlinde is nu op zijn retour,is trouwens weinig op gevlogen hier.(Amsterdam/Watergraafsmeer)
Er werd en word inderdaad niet veel gehaald zeker geen overschot.
vandaag broedloze aflegger gemaakt om nieuw moertje in te voeren.
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten