rode bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pwouters
Berichten:9
Lid geworden op:di 07 sep 2010, 16:02
Contacteer:
rode bijen

Bericht door pwouters » wo 13 jul 2011, 19:26

Afgelopen week een zwerm geschept en zwerm aan beginnende imker gegeven. Deze week de melding dat volk(je) zou zijn aangevallen door rode mieren en dat ze weer zijn gaan zwermen. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Ronnie76
Berichten:80
Lid geworden op:zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door Ronnie76 » do 14 jul 2011, 10:58

Hoi P,

Ik ben dit jaar ook begonnen met het houden van bijen en die van mij staan in een bosperceeltje waar ook grote rode mieren rond lopen.
Af en toe wil het wel eens zo zijn dat er bijen van de vliegplank vallen en op de grond terecht komen waar ik ze dan dikwijls zie vechten met de rode mieren.
Ook de dode bijen worden door de rode mieren afgevoerd, dus van nut zijn ze zeker !!
Omdat ook ik angst hebt voor deze mieren heb ik hier ook mijn gedachten over laten gaan en ben ik aan het zoeken geweest op internet wat hier tegen te ondernemen.
Wat ik heb gelezen is dat rode mieren vooral in het vroege voorjaar wel eens een bijenvolk aanvalt (bron: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Mieren)
Verder heb ik het bij mijn eigen kasten nog nooit waargenomen. Als remedie heb ik wel eens gehoord dat sommige imkers de "tafelpoten" waar hun kasten op staan in de emmers met oude motorolie zetten.
Nadeel hiervan is dat je emmers op een gegeven vervuilen met takjes en blaadjes (waarmee de mieren alsnog een kans krijgen) en het idee van motorolie is ook niet zo milieu vriendelijk.
Afgelopen week zag ik echter een foto op een website (ik heb de link helaas niet meer....) met wat ik denk een zeer goede oplossing is voor dit probleem (ik moet bij mijzelf hier nog voor bezig ! / Stalletje bouwen staat in de planning).
Aan de poten van de tafels waren aan bovenkant van de poten (dus daar waar ze contact maken met het tafelblad) omgekeerde conservenblikken gemonteerd.
Deze kun je dus van de binnenkant met wolvet (of lapinol zoals het hier in Duitsland verkocht wordt: http://www.holtermann-shop.de/popup_ima ... 61&imgID=1)
Voordeel is dus dat je wolvet niet verontreinigt, niet verregent en je er dus een hele lange tijd verder geen omkijken naar hebt !

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door Tieme » do 14 jul 2011, 11:05

Als je de volken op een standaard zet en de poten daarvan insmeert met kettingvet blijven de mieren ook weg. Omdat het vet niet vloeibaar is, is het risico van vervuiling wat kleiner. Het mooste is het als de regen er niet op kan vallen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door semar » do 14 jul 2011, 11:49

heb (behalve het afvoeren van bijenlijken) nooit negative interaktie tusen bijen en mieren meegemaakt.
Wel heb ik een enkele keer meegemaakt dat de mieren (Lasius Niger zwarte wegmier)hun popen (cocon´s) op het dekkleedje legeden om te laten uitbroeden door de warmte uit het bijenvolk. :shock:

Werkte toen nog met simplex kasten en dik vilten dekkleedjes, de mieren wandelden met hun broed tussen de binnen en buitenwand naar op het dekkleedje en terug zowel de bijen als de mieren hadden geen last van elkaar, in het ´bijen´gedeelte van de kast kwamen de mieren niet alsof de mieren de onderhuurders waren.

Sinds ik met dekplanken werkt gebeurd dat niet meer.
Ik heb trouwens uit de praktijk nog nooit iemand gehehoord over aanvallen van mieren in Nederland.
Vermoed dat je het meer heb op plekken met veel groote mierennesten met soorten als de rode bosmier of de grauwe mier.
Die soorten zijn in nederland erg zeldzaam en beschermd.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door Oude Essink » do 14 jul 2011, 13:12


Mieren ruimen een hoornaar op en dat gaat razendsnel; goede actie!!
Op de dekplank tref ik vaak mieren aan veelal met eitjes; in de kast zelf zag ik ze nooit; daar kunnen zij ook niets uitrichten. De mieren opruimingsdienst in verband met recycling zie ik alleen dood materiaal verslepen.

hennie oes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door Oude Essink » do 14 jul 2011, 18:43


Deze afbeelding uit Rüttner (Naturgeschichte, pg.337) laat zien hoe de apis florea, een dwergbijensoort, het mierenprobleem oplost.
deze bij heeft één raat rond een tak. Voordat de mieren het nest bereiken lopen zij vast op een lijmring, gemaakt van propolis. (te vergelijken met onze ouderwetse vliegenvanger)




hennie oes

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 15 jul 2011, 13:24

Wat is de natuur toch prachtig! :clap:

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door Schussboelie » vr 15 jul 2011, 13:58

Ik heb ook altijd een boel mieren op de dekplank -zeker als ik aan het voeren ben- en op de varroalade.
Voor zover ik kan zien hebben de bijen er echter geen last van.
Sinds kort op één van de twee kasten ook een stuk 5 oorwurmen...

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: rode bijen

Bericht door maartenkleijne » vr 15 jul 2011, 19:17

In het voorjaar als de rode bosmieren nog weinig anders te doen hebben, en een volk zwak uit de winter komt, kan het zwakke volg wel veel schade ondervinden door rode bosmieren. Tenminste als er vlakbij zo'n prachtige, streng beschermde mierenhoop is.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten