dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:
Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door nieuweling » vr 05 aug 2011, 10:15

maartenkleijne schreef:Over je dode bijen: als de moer per dag 1000-2000 eitjes legt gaan er 6 weken later ook 1000-2000 bijen per dag dood. De meesten ergens in het vrije veld maar het is heel normaal dat er een paar dozijn dode en stervende bijen nabij de kast vallen.
voor de ingang van mijn kast lagen er zeer veel dode bijen ( iets in de hondertallen), het was wel al iets meer dan een week geleden dat ik in die kast heb gekeken, en tussen de hoop dode bijen lagen er ook nog een paar halfdode bijen, kan dat dat er zoveel bijen dood zijn door de ouderdom?

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Freek » vr 05 aug 2011, 19:15

nieuweling,

Dit is een kwestie van honger denk ik. Als het geen honger is is de oorzaak landbouwgif.
Als er in de raten van het volk geen drup honing of suiker meer is opgeslagen (gemakkelijk te zien door het volk te inspecteren, raam voor raam nakijken) verhongeren ze zeer snel.
In een volk moet naar mijn idee minimaal 1 raam, liever meer, vol honing of suiker zijn om enkele dagen regen op te kunnen vangen.
Als de oorzaak van de dode bijen honger is, dan eerst liefst een kilo suiker opgelost in bijv. 1,5 liter kokend heet water geven in een 2 liter voerbak (je kunt dit ook voeren door 4 keer een halve liter in een jampot met 10 gaatjes in het deksel te doen.).
Daarna rustiger voeren, maar bij deze wel blijven voeren om de broedaanzet te stimuleren met de huidige slechte zomer (voer bijv 3 X in de week 1/2 liter 1:1 suikerwater.
Succes,

Freek

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door JackC » vr 05 aug 2011, 19:55

kokend water????

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Freek » vr 05 aug 2011, 20:44

JackC schreef
kokend water????
Ja, water koken tot het echt kookt, dat is een kwestie van even geduld wat niet iedereen heeft, maar na een minuut of tien heb je een liter water echt aan de kook in een fluitketel (die fluit dan) of beter nog in een pan (die borrelt dan).
Dan 1 kg suiker in die liter kokend heet water en dat oplossen in die pan, en desnoods oplossen met gas op half (en in geval van een fluitketel, fluitketel leeggooien in een emmer tezamen met 1 kg suiker.)
Omdat de suiker warmte opneemt gedurende dat oplossen, koelt het af.
Je eindigt met een mengsel dat ongeveer 50 graden is.
Wanneer het in de voerbak zit, is het nog maar 40 graden dus kunnen die bijen het prima opeten.
Doordat je wat minder water gebruikt zo dan bij heet kraanwater bespaar je de bijen een deel van het werk van het indikken van de suiker.

Groet,

Freek

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door nieuweling » vr 05 aug 2011, 21:43

Freek schreef:nieuweling,

Dit is een kwestie van honger denk ik. Als het geen honger is is de oorzaak landbouwgif.
Als er in de raten van het volk geen drup honing of suiker meer is opgeslagen (gemakkelijk te zien door het volk te inspecteren, raam voor raam nakijken) verhongeren ze zeer snel.
In een volk moet naar mijn idee minimaal 1 raam, liever meer, vol honing of suiker zijn om enkele dagen regen op te kunnen vangen.
Als de oorzaak van de dode bijen honger is, dan eerst liefst een kilo suiker opgelost in bijv. 1,5 liter kokend heet water geven in een 2 liter voerbak (je kunt dit ook voeren door 4 keer een halve liter in een jampot met 10 gaatjes in het deksel te doen.).
Daarna rustiger voeren, maar bij deze wel blijven voeren om de broedaanzet te stimuleren met de huidige slechte zomer (voer bijv 3 X in de week 1/2 liter 1:1 suikerwater.
Succes,

Freek

honger kan het zeker niet zijn, want er zitten nog meer dan genoeg ramen in de kast met voeding + de honingzolder staat er nog op, dan zal het waarschijnlijk wel landbouwgif zijn want ongeveer 2-3 meter van de kast is er al een maisveld, en begin dit jaar hebben we al een kast (onze enige) verloren door landbouwvergifteging. kan ik hier iets tegen doen?

mvg,

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Freek » za 06 aug 2011, 08:02

nieuweling,

Vergiftigde bijen hebben een uitgestoken tong, even op letten of dit zo is! (bijen die van honger sterven hebben dit ook, maar zoals je meldt is er nog voldoende suiker in de kast aanwezig dus is dit niet het geval)
Buiten de formaliteiten (ik zou er melding van maken bij de AID) is het enige dat ik denk wat je snel voor de bijen kunt doen ze verplaatsen naar bijv. de heide.
Daar hebben ze gif vrije dracht en oppervlaktewater.
Echter als je het meldt bij de AID dan kun je de bijen pas verplaatsen als de AID monsters van de dode bijen heeft genomen.
meer hier: http://edepot.wur.nl/49628

M.vr.Groet,

Freek

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door JackC » za 06 aug 2011, 11:08

Beste Freek,
bedankt voor de uitleg van wat koken is; maar dat was niet de bedoeling van mijn vraag eigenlijk. In 2009 is er in België een grote wintersterfte geweest, die volgens de berichten veroorzaakt zou zijn door een suikerwateroplossing die op grote schaal geleverd was aan imkers aldaar. Door oververhitting zou er een voor bijen dodelijke stof in die oplossing zijn ontstaan. Sinds toen meng ik mijn suikerwater koud, iets langer roeren of schudden, maar het werkt goed en wordt prima opgenomen.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Freek » za 06 aug 2011, 13:45

Hoi JackC,

Kan me de verontrusting voorstellen na zo'n tegenvaller.
Ik houdt sinds 1984 bijen en heb altijd de kristalsuiker opgelost door leidingwater te koken in een pan of ketel en dit vervolgens bij de suiker te gieten. Kokend heet water is 100 graden, bij de bij ons geldende luchtdruk, de temperatuur van de suiker kan op die manier dus niet hoger worden dan 100 graden. Ik kan mij voorstellen dat bijen niet zo houden van "caramel" (is wat je krijgt als je suiker te heet maakt), echter dit kan niet gebeuren als je kokend heet water bij de suiker in de emmer voegt (wat ik dus sinds 1984 doe om de bijen in te winteren). Als je suiker in een pan oplost en deze tijdens het oplossen verhit kan het misschien wel mis gaan als je het gas gedurende het oplossen niet op half zet. Ik krijg op deze manier zeker 3 kg suiker in 2 liter water opgelost in de emmer. Dit is een lekker dikke oplossing en bespaart de bijen dus wat werk.
Ik praat hier over kristalsuiker (disachariden->sacharose) (dus gewone witte suiker) uit de Aldi en geen speciale bijenvoeding.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit, met deze manier van oplossen problemen kan geven, ik zie het als een goede bijenvoeding.
Ik had een koningin van Schiermonnikoog in een drieramer ingevoerd, en wilde deze niet voeren (hij had ook wel wat voer bij zich) echter met het slechte weer stond ie na 10 dagen droog terwijl er veel vliegbijen aanwezig was, hij had een deel van zijn darren al afgestoken, maar die koningin wel aan de leg en die had al gesloten broed!
Met 4 x 1/2 l in een jampot is hij eigenlijk in een dag tijd weer opgelapt, de bijen werden weer veel vlijtiger na toedienen van dit voer.
Maar als je het niet vertrouwd, koud oplossen kan natuurlijk ook, afgezien dat je dan denk ik niet 3 kg suiker in 2 liter water opgelost krijgt maar een 1:1 oplossing krijgt waar je bijen wat meer werk van hebben om ze in te dikken.

Groet,

Freek

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door Arnold » za 06 aug 2011, 15:33

inderdaad zoals Jack schrijf het water niet koken!! dan komt er een voor bijen dodelijk gif vrij. het beste kun je het water wel op het vuur zetten maar dan met een termometer in de gaten houden hoe warm het water is. bij 40graden kun vuur uitzetten en je suiker erbij doen. je zal ietsje langer moeten roeren.
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: dode bijen - zwerm - hoeveel suikerwater?

Bericht door willem » za 06 aug 2011, 17:27

Arnold schreef:inderdaad zoals Jack schrijf het water niet koken!! dan komt er een voor bijen dodelijk gif vrij. het beste kun je het water wel op het vuur zetten maar dan met een termometer in de gaten houden hoe warm het water is. bij 40graden kun vuur uitzetten en je suiker erbij doen. je zal ietsje langer moeten roeren.
Als je kokend water bij suiker(sacharose) doet krijg je een warme oplossing van suiker. Er komt pas gif(HMF)vrij als je de suiker gaat splitsen(inverteren) in glucose en fructose, want daaruit bestaat suiker.
Dat inverteren gebeurd door het toevoegen van een zuur, bv enkele druppels citroenzuur.
Freek schreef:Maar als je het niet vertrouwd, koud oplossen kan natuurlijk ook, afgezien dat je dan denk ik niet 3 kg suiker in 2 liter water opgelost krijgt maar een 1:1 oplossing krijgt waar je bijen wat meer werk van hebben om ze in te dikken.
3kg suiker oplossen in 2 l koud water lukt prima hoor. Met deze oplossing moet je je volken inwinteren en niet met een 1 op 1 oplossing.
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten