Dadant blatt kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Oude Essink » ma 25 jul 2011, 10:18

Hennie Oes doet de Drachtplantenvoorlichting met Powerpoint presentatie in de avondzittingen !
Gelukkig is dit nog geen definitief program, dat hennie oes in grote verlegenheid zou brengen; hij is namelijk onlangs gestopt met al zijn activiteiten als voordrachten, evenementenbezoek, reizen met bijen, vergaderen, promotieactiviteiten waarbij hij "de boer op moet", zaken die hij jaren lang met overgave deed, maar nu, gezien zijn leeftijd en de beperkingen daarbij horend, volledig aan aan de enthousiaste jongeren overlaat, waartoe hij ook de Franschman rekent, ondanks dat deze de eerste symptomen van aankomende beperkingen laat doorschemeren; volgens hem kan hij nog vele jaren mee en menig imker op genoemde excursies begeleiden; hij weet van wanten en goed de weg in het prachtige Frankrijk.
Genoemde excursies overigens van harte aanbevolen; een geweldig initiatief! Wij achterblijvers hopen er veel over te horen; daar kan veel muziek in zitten :violin: :violin:

Afbeelding

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Franschman » ma 25 jul 2011, 12:17

O.K Hennie,
We tellen onze zegeningen en houden de zonzijde, ondanks leeftijdsperikelen aan :D

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Franschman » di 26 jul 2011, 13:25

Hallo goeimoggel,
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk kunnen we het nuttige met het aangename verenigen.
Ik zal eerst eens kijken bij een ander thema b.v. 'Algemeen' of er werkelijk een markt is voor zoiets.

Het is misschien een gat in de markt of een niche. Het is vreemd dat ik daar op moet komen want zoals ik al schreef zijn er ook Cultuurreizen, Vogelreizen, Tuinenreizen naast vakanties in France waarbij je gaat schilderen, beeldhouwen, bronsgieten of iets gaat doen met muziek of drama etc.

Ook' onthaasting' als cursus kan een reismotief zijn. Eerder noemde ik al als grapje een cursus" Onthaasten bij het vlieggat" ( zie thema Mijmerende imker) :lol: maar er worden wel degelijk dit soort themareizen georganiseerd ( Zencursus of Yoga in een klooster of fraai gelegen boerderij etc)

Imkerreizen
wellicht gecombineerd met aandacht voor begroeiing in het algemeen en drachtplanten in het bijzonder nog uit te breiden met fauna zijn mijnsinziens wel te organiseren. Wie gaat zo'n kar trekken en is het wenselijk zoiets onder auspiciën van de NBV te verwezenlijken ?

Zelf mensen met een Franse naam in Nederland organiseren reizen naar France ( Zie VVA- Vrienden van de Auvergne) Waarom dus imkers niet ?? :be3:

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Schussboelie » di 26 jul 2011, 13:38

Franschman schreef:In Midden en Zuid Frankrijk is de Dadant 10 raams de standaard.
Ik ben een absolute beginner en heb pas bijen sinds begin juni maar het bovenstaande heeft me toch verbaasd.
Op 10 ramen verlies je de vierkantheid en dus de mogelijke wissel tussen koude en warme bouw, niet?

Ik heb zelf 3 Dadant Blatt (lijkt me de overheersende Dadant vorm in Vlaanderen te zijn maar ik kan me vergissen) kasten gemaakt van cederhout.
Ik vind ze er prachtig uitzien maar ze zijn effectief behoorlijk zwaar en wat groot om écht praktisch te zijn.

Voor mij waren de argumenten de vierkante vorm en de hogere broedkamer die de natuurlijke bolvorm van het nest mogelijk maakt, de vierkantheid voor de bouwwissel en het feit dat mijn "peter" ook met dit formaat werkt.
Dat laatste was eigenlijk doorslaggevend, als beginner vond ik het geen slecht plan om te luisteren naar en het voorbeeld te volgen van iemand die al meer dan 50 jaar (!) imkert.

luc
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door luc » di 26 jul 2011, 20:48

pieter1 schreef:
Bouna schreef:Tip: De Dadant Blatt kast van Marc Misotten uit Belgie.
Zie http://www.bieenkorf.be inclusief forum.

Ik werk nu het 2e jaar met zo'n kast en ik ben er helemaal tevreden mee.
Kost wel wat meer als bij andere zaken, maar de kwaliteit is echt. maar dan ook echt anders.

Dit vind ik inderdaad een hele mooie kast, alleen ik heb deze kast niet gekozen omdat ik de prijs te hoog vind. Voor hetzelfde geld heb ik twee segebergers met nog wat extra opties.
Dacht ik ook toen ik mijn eerste Beeplus binnen haalde. Ondertussen zijn alle segeberger kasten vervangen op 5 broedkamers na, die ik in de grond heb ingegraven met een glasplaat op om plantjes in te kweken. Je kan geen appelen met peren vergelijken, de beeplus is van een ander niveau, gemaakt door een ervaren imker.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door ErikS » di 08 apr 2014, 17:20

Hallo Franschman,

Hoe staat het met het eet/luister/bij idee?

mvg

Erik.

Jan.Adrichem,imker
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Jan.Adrichem,imker » wo 09 apr 2014, 20:37

Leuk en zinnig om te lezen
Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten