Dadant blatt kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

stefke
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 10:01
Locatie: Belgie
Contacteer:

Dadant blatt kast

Bericht door stefke » za 23 jul 2011, 10:08

Ik imker nu met simplex kasten en zou overwegen om over
te stappen naar dadant blatt kasten daar ik imker met
Buckfast bijen.Ik had graag de voordelen en nadelen zowat gekend,
kan er iemand mij zijn ervaringen delen? :doh:
Wat te doen bij darrenraat te verwijderen(want de ramen zijn
toch wel groot)of doet men dit anders of helemaal niet???
Als m'n honingzolders plaatst( ik doe nu broed naar boven),hoe gaat dat
in z'n werk??
Als m'n een nieuwe kast wil opstarten en een broedraam wil meegeven
en een raam voedsel,hoe doe je dat,want ik denk dat je uit een kast
van 12 ramen 2 ramen uithaalt het "nest" toch wel wat verzwakt of ben
ik daar verkeerd in???
Hopend op goede raad, :be8:

Stef :hive:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door semar » za 23 jul 2011, 11:18

voor Buckfast volken is de dadantmaat uitstekend, persoonlijk heb ik dadant-us, dadant-blatt is een franse aanpassing met iets andere maat
(de ramen zijn ietsje hoger (30 ipv 28.5cm) kijk even wat bij jullie in Belgie meer gangbaar is. in Duitsland is de dadant-us meer algemeen
je kunt de maaten vergelijken op bv http://www.holtermann.de

-Voordelen; 1 groot broednest minder ramen door te spitten, lagere kasten dus niet (2 broedbak en 4 honingbak, maar 1 broed en 2 honingbak), je kunt zowel koude als warme bouw gebruiken omdat de broedkamer vierkant is, warme bouw is heerlijk in de zomer omdat je makelijker kunt tillen voor de bijen maakt het niet uit. Minder honingbakken is minder raampjes ontzegelen.
-nadelen: zwaarder per onderdeelm, de ramen zijn groter en zwaarder (ik zet ze op een hoekpunt en draai het raam dan rond), werkt anders met honingbakken geven en overwinteren.

-Ik gebruik 2 darrenraamen met een extra horizontaal latje, boven werksterbroed onder darrenbroed snijd ook makelijker uit.

-bij mij overwinteren de bijen op 6 tot 8 ramen met sluitramen. ik zet dan de honingrand met 3 klimraatjes onder. Ik doe dit om te voorkomen dat de bijen het winter voer alleen lings en rechts wordt opgeslagen, (de extra honingrand omdat mijn stand bijna in de sloot is tegen het vocht met de bodem helemaal open)

-honingruimte geven, de dracht komt hier los half april, dan krijgen de volken hun eerste honingbak (ze zitten dan vaak pas op 8-9 ramen in het broednest) De dracht is hier zo sterk en de volken halen zo snel dat ander alles in het broednest wordt opgeslagen en de moer geen ruimte meer krijgt. in de loop van mrt tot eind mei krijgen de bijen steeds een nieuw raam naast het broednest als ze daar aan toe zijn..

-voor de uitwiselbaarheid met kolega imkers hier in nederland heb ik nog wat zesramertjes op standaard (voor handel en als reserve) ik heb dan ook ´verloopnippels´gemaakt, een dekplank met een gat precies de binnenruimte van een zesramer zodat je kunt verenigen etc.

Met deze bijen/kast combo werk ik niet vaak met vegers etc, (als je de bijen maar ruimte blijft geven en zorgt dat de moer niet wordt ingeperkt,wordt er bij mij nauwelijks gezwermt)

ik raad je aan over te stappen op hofmann raampjes, hierbij is de bovenste 2,5 cm van de zijlatten verbreed zodat ze tegen elkaar aansluiten op bijenruimte en je de raampjes makkelijk kunt schuiven in een groep, touwens gaan er dan 13 raampjes in je dadantbak.

als ik een nieuw reservevolk wil opzetten in zesramer, schud ik de bijen uit de honingbak en voeg daar een moer bij.
Wil je een nieuwe dadantkast opzetten kun je ramen meegeven zoals bij de standaard maat, alleen moet je ze minder ramen geven (voor mezelf denk ik dan 1 broed dadant is ± 1,5 standaard.

kijk voor je overstapt even wat bij julie in belgië meer gangbaar/koopbaar is dadant-us of dadant-blatt

Viendelijke groet
Semar(Dominique)

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Bok » za 23 jul 2011, 13:31

Ook ik imker Dadant (us)
Wat semar geschreven heeft kan ik alleen maar beamen.

Om eerlijk te zijn snap ik niet dat deze kasten niet veel vaker gebruikt worden.
Enige minpunt kan het gewicht zijn. Zeker als je wat minder sterk bent kan het bekijken van een raam vol broed en voer lastig zijn. Een volle honingkamer weegt 30 kg :dance: Wel iets om rekening mee te houden.
Als professioneel imker mag je dus volgens de ARBO wetgeving niet werken met een Dadant kast. :think:
groet,

Peter

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door semar » za 23 jul 2011, 17:47

mischien wel met de kunstof uitvoering van holtermann, de frankenbeute.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door pieter1 » za 23 jul 2011, 20:08

Jullie gebruiken dan één broedkamer?
Deze manier van werken spreekt mij ook wel aan ik ben een tijdje geleden ook begonnen met DN 1,5.
Nu vroeg ik mij af op welke manier vernieuwen jullie de ramen?
Dit gaat toch een stuk lastiger met 1 broedkamer. Bij twee broedkamers kun je in het voorjaar de onderste bak (deze is dan leeg) wegnemen en later een bak met kunstraat er voor teruggeven.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Bok » za 23 jul 2011, 22:28

pieter1 schreef:Jullie gebruiken dan één broedkamer?
Deze manier van werken spreekt mij ook wel aan ik ben een tijdje geleden ook begonnen met DN 1,5.
Nu vroeg ik mij af op welke manier vernieuwen jullie de ramen?
Dit gaat toch een stuk lastiger met 1 broedkamer. Bij twee broedkamers kun je in het voorjaar de onderste bak (deze is dan leeg) wegnemen en later een bak met kunstraat er voor teruggeven.

Ik laat ze op 10 ramen overwinteren.
In het voorjaar haal ik alle lege ramen eruit en hang tegen het broednest één kunstvel. De rest vul ik op met kantramen.
Zodra de eerste dracht er is zet ik er een honingkamer op en geef beneden als het nodig is kunstvellen.
Zo bouw je langzaam op tot 12 ramen.(ik heb er inmiddels één honingkamerraam ingehangen waaronder ze zelf bouwen en waar ik darrebroed weghaal)
De "oude" ramen breng ik langzaam naar buiten en die worden dan het volgend voorjaar vervangen.
groet,

Peter

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Bouna » zo 24 jul 2011, 00:48

Tip: De Dadant Blatt kast van Marc Misotten uit Belgie.
Zie http://www.bieenkorf.be inclusief forum.

Ik werk nu het 2e jaar met zo'n kast en ik ben er helemaal tevreden mee.
Kost wel wat meer als bij andere zaken, maar de kwaliteit is echt. maar dan ook echt anders.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door pieter1 » zo 24 jul 2011, 09:52

Bouna schreef:Tip: De Dadant Blatt kast van Marc Misotten uit Belgie.
Zie http://www.bieenkorf.be inclusief forum.

Ik werk nu het 2e jaar met zo'n kast en ik ben er helemaal tevreden mee.
Kost wel wat meer als bij andere zaken, maar de kwaliteit is echt. maar dan ook echt anders.

Dit vind ik inderdaad een hele mooie kast, alleen ik heb deze kast niet gekozen omdat ik de prijs te hoog vind. Voor hetzelfde geld heb ik twee segebergers met nog wat extra opties.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door semar » zo 24 jul 2011, 12:01

dat is vast ook een prima kast.
hij is op dadant-blatt (Marc spreek me tegen als ik het fout heb) vooral de manier van aanvliegen op deze uitvoering spreekt mij erg aan.

omdat ik zelf houten dadant-us heb kijk ik voor kunststok kasten ik naar de frankenbeute van holtermann. ivm de uitwiselbaarheid.
stap niet meteen over. ga bij je in de buurt een vragen kijken wat bij jullie het meest gangbaar en verkrijgbaar is.
het is vervelend als je niet kunt uitwiselen door het 1.5 cm verschil in hoogte (vooral met broedramen).


het zijn uitstekende kasten als je met een vruchtbaar ras werkt (groote volken).
het kost even om bij je imker techniek te leeren uitgaan van de groote ramen, en horizontale uitbreiding van het broednest.
en bij groote vroege dracht even onwennig om een honingbak te plaatsen terwijl de broedbak nog niet voledig in gebruik is :)
vooral buckfasten kunnen explosief opgang komen. Omdat er ook zo veel honing/stuifmeel binenkomt laat ik in het beging van de dracht vaak het moerroster weg zodat ze het stuifmeel evt ook vertikaal kunnen opslaan.
De toplatten zijn dikker dan je gewend bent dat en een smalle honingrand boven het broed zal de moer vaak tegenhouden.

sukses

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Dadant blatt kast

Bericht door Franschman » zo 24 jul 2011, 12:58

In Midden en Zuid Frankrijk is de Dadant 10 raams de standaard.
De kasten zijn robuust van uitvoering en voorzien van plastic Nicotbodem.
Voordeel is dat de corps dus de enige broedkamer voldoende ruimte biedt voor een groot broednest van voldoende diepte of hoogte en ruimte laat voor voldoende voer.
Het is wel zo dat klimaat en dracht in Frankrijk prettiger zijn.

Nadelen ook hier genoemd: gewicht kast, grote dus vrij zware ramen met kleine oortjes, je moet meer de zijlatten gebruiken, moeren bij deze grote volken in hoogseizoen soms moeilijk te vinden.
Let op beroepsimkers gaan niet met zesramertjes honderden kunstzwermpjes maken of klooien met Snelgroveborden of doppenbreken.Als je soms meer dan 1000 volken hebt snap je wel waarom.

Een leuk idee zou zijn eens een Imkervakantie cq' Bijenreizen' :be8: te organiseren in Frankrijk waarbij men eens ziet hoe daar (semi)professionele imkers werken.

Leuke excursies, interessante ontmoetingen 'bon bouffe' ( lekker eten) en mooi weer !!
Ook Schilder- tekenen en bronsgieten etc in Frankrijk zijn heel populair ( zie blad 'Palet' en 'Atelier' en veel Nederlanders, Engelsen en Fransen profiteren daarvan ( wederzijds) dus waarom geen imkerreizen dan blijven we 'BIJ ". :be3:
Voorts zijn bij deze reizen reader en imkermaaltijden à la francaise inbegrepen.

Hennie Oes doet de Drachtplantenvoorlichting met Powerpoint presentatie in de avondzittingen !
Ook kan je kiezen voor' Koken met honing" en 'Bijen'-schilderen en aquarelleren" door Dhr. Wieringa, onze man van de fraaie illustraties in NBV blad ! Facultatief "korfvlechten"

Wie voelt er wat voor ??? :D :lol: :P
Ik schrijf me direct in !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten