Nieuw in de imker wereld

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Desty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 22:28
Contacteer:

Nieuw in de imker wereld

Bericht door Desty »

Hallo,

Eerst en vooral wil ik mij voorstellen en een klein proloogje geven voor ik men vraagjes stel :D dus hier ga ik,

Mijn naam is kevin en woonachtig te België,
Toen ik nog klein was +- jaar of 10 -11 kreeg ik men eerste kontact met de bijenwereld en werd er al snel in gesleurd.
Echter omdat ik zo jong was, heb ik nooit in die tijd bijenkasten kunnen houden omwille van de vernoemde leeftijd en plek :roll: ,
Nu enkele jaartjes later is het dan zover.. men oude interesse is terug boven gekomen een half jaartje terug, dus heb ik de handen in elkaar geslaan en gaan informeren bij een ancien in het vak :wink:
Na hem enkele keertjes te helpen heb ik van hem enkele simplex kastjes gekregen om mee te starten.
Het gaat dus om 2 volkjes waarmee ik zou starten, ik zou persoonlijk niet starten met een carnica of buckfast maar met een "straat-bij soort".

Nu de vraagjes;

- nu de kastjes hebben een beetje verf nodig: welke verf gebruik ik hier best voor en waar moet ik op letten ?
- De raatjes en binnenkant van de kast hangt vol raat resten en propolis.. moet ik dit reinigen of zou ik het gewoon zo laten ?
- de heer waarvan ik het materiaal gekregen heb kan me spijtig genoeg geen volkjes bezorgen, waar zou ik het beste kijken om een volkje te vinden die aan men eis voldoet ? De brandweer misschien ? :)

Alvast bedankt voor de moeite om deze post te lezen.
Mvg,
Kevin
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Freek »

Kevin,

Ook ik ben jong (14 jaar) gestart met bijenhouden, (ik zat met 4 jaar met de jampot achter alles aan dat zoemde en met 7 jaar al in de bijenboeken) en ik denk ook dat je gelijk hebt, met straatbijen gaat starten met bijenhouden het beste.
Gewoon omdat je dan met relatief goedkope bijen ervaring kunt opdoen, een Schier carnica koningin kost 30 euro en die kun je goed snel verknallen als je nog maar weinig ervaring met bijen hebt.
Je wordt alleen wat vaker geprikt, maar als je een goede kap en beroker en bijenhandschoenen gebruikt en rustig werkt en geen bijen plet wanneer je in het straatbijen of ook wel genoemd prikbijenvolk bezig bent gaat het prima.
Met geluk koop je voor die 30 euro je eerste straatbijenzwerm!
Het verfadvies wil ik mij niet verder mee bemoeien, ik denk dat goeiemoggel deze lading voldoende gedekt heeft.
Betreffende je raampjes met was resten, dat licht er een beetje aan.
Als de was in de raampjes erg lelijk is, kun je ze beter uitsnijden en de draden spannen met de draadspanner of nieuwe draad inzetten, en daarna nieuwe kunstraat inzetten (koop wel de juiste maat kunstraat, broedkamerraam met spleet = kunstraat voor raam met spleet, broedkamerraam zonder spleet = kunstraat voor raam zonder spleet).
Als de was in de raampjes nog netjes is, kun je de raampjes ook ontsmetten met ijsazijn bijv. en daarna gaan gebruiken (scheelt de bijen werk want die raampjes hoeven ze niet meer uit te bouwen aan de andere kant moet je niet oude zwarte ramen in een bijenvolk blijven gebruiken krijg je kleine bijen van omdat er teveel resten van pophuiden in de cellen zitten waardoor ze niet meer groot genoeg zijn)
De brandweer kan je niet aan bijen helpen de bijenmarkt, deze site of een site als http://www.2dehands.be/ misschien wel (in Nederland hebben wij de marktplaats website hiervoor). Hou er rekening mee dat je al in augustus zit, als je nu nog een volk koopt, koop dan een wat dikkere (6-8 ramen) die krijg je gemakkelijker sterk genoeg voor de winter.
De bijencursus is verder erg handig voor startende imkers, gezien het feit dat jij een peet imker hebt, is de cursus misschien wat minder nodig.

Succes!

Groet,

Freek
Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Arnold »

kevin,

wederom ik ook een jonge imker(20jaar).
-wat betreft het verf bemoei ik mij niet mee.
-de raat en propolis zou ik verwijderen omdat je niet weet hoelang dit er al in zit i.v.m. eventuele ziektes die er in kunnen zitten
-wat betreft het een volkje, aan de beginnerscursus deelnemen en meestal krijg je daar een kunstzwerm van waar je met een beetje geluk 1 van mag hebben wel in overleg met de bijenteeltleraar natuurlijk.

veel succes en als je iets willen weten kun je het altijd hier op het forum vragen of een pm sturen.

Groeten Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Berend »

Als de kasten vol zitten met oude was en propolis is het misschien een goed idee om de kast van binnen af te branden.
Dit kun je ook doen met de raampjes als daar oude zooi op zit. Burn! :twisted:
Desty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 22:28
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Desty »

Bedankt voor de snelle reacties :D !

Wel de was is volledig uit de kast dus ik moet er nieuwe was wafels in hangen, :) dus om een beetje te verduidelijken;

het gaat hem om de houten raampjes zelf die nog restjes van was/propolis bevatten etc :)
en hoe zou ik dat het beste verwijderen ?

Mvg,
Kevin
Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Arnold »

Desty schreef:Bedankt voor de snelle reacties :D !

Wel de was is volledig uit de kast dus ik moet er nieuwe was wafels in hangen, :) dus om een beetje te verduidelijken;

het gaat hem om de houten raampjes zelf die nog restjes van was/propolis bevatten etc :)
en hoe zou ik dat het beste verwijderen ?

Mvg,
Kevin
met je kastbeitel kun je de propolis en wasdeeltjes heel gemakelijk verwijderen.
om de was in te smelten heb je een travo voor?
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Desty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 22:28
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Desty »

uhu een klein scheidings-transfotje zou het moeten kunnen :wink:

Mvg,
Kevin
Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Arnold »

Desty schreef:uhu een klein scheidings-transfotje zou het moeten kunnen :wink:

Mvg,
Kevin
inderdaad die doen het goed. ik heb zelf een zelf in elkaar geknutselde travo van me pa. 6v ongeveer
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst
Desty
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 22:28
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Desty »

Nu nog een klein vraagje,

dus voor alle duidelijkheid; ik heb 2 simplex kasten staan (1 Bk, 2Hk)
nu ik heb nog nooit een volledige kast met waswafels voorzien,
dus ik weet dat je ze per kilo kan kopen en in de gepaste maten, maar nu zit ik met het probleem: Hoeveel Kilo waswafels zou ik nodig hebben voor 132 Raampjes te voorzien ?

Mvg,
Desty
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nieuw in de imker wereld

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Om raten te smelten kan je een treintrafo nemen. Die zijn genoeg op internet te vinden voor weinig. Ze geven niet heel erg veel stroom met als voordeel dat het smelten niet te snel gaat.

Met verven moet je een beetje uitkijken: ik heb van iemand gehoord die de boel lekker dicht had gesmeerd met 2x grondverf en 2x lak, maar daardoor blazen in de verf kreeg omdat de bijen nogal wat vocht verdampen. Hij raadde aan niet meer dan 2 lagen te gebruiken. Ik heb zelf 2 lagen buitenbeits gebruikt. Aangezien ik ook een beginner ben is het afwachten of dat gaat werken.

Succes met deze geweldige hobby!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 gasten