Maken van Varroabodem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
MNN
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 20:00
Contacteer:

Maken van Varroabodem

Bericht door MNN » do 11 aug 2011, 00:20

Hallo allemaal,

Ook hier weer een vraag van een beginnende imker die tot dusver veel heeft gelezen en toch een vraag heeft.

Ik heb een aantal kasten gekocht waarvan enkele bodems voorzien waren van 2 gaten met gaas (diameter 4/5 cm) en meer niet. Laten we zeggen er zat geen gaas in wat nu gangbaar is voor een varroabodem.

Ik wil om kosten te besparen deze bodems ombouwen zodat ze een varroagaas krijgen en dat ik er een lade onder kan plaatsen. Ik heb al heel wat afgezocht en zag dat er op de diverse verkoopsites verschillende soorten gaas zijn.

Ikzelf was nu met het idee gekomen om van het gaas van een hor een bodem te bespannen. Deze horren zijn van aluminium en hebben zeer fijne mazen. Kan ik dit gaas gebruiken of hebben jullie hier al vervelende ervaringen mee?? Of is het zo dat de mazen te klein zijn? Het gaas koop ik trouwens van de rol af.

Alvast bedankt voor jullie meningen en een vriendelijk groet Maarten

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Maken van Varroabodem

Bericht door Wim Joosten » do 11 aug 2011, 08:41

Ik heb daarvoor ooit een keer roestvrij horrengaas gekocht bij Doe Land of Hubo. Zeer geschikt. Ik weet niet of ze het nog verkopen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Maken van Varroabodem

Bericht door Ronnie76 » do 11 aug 2011, 09:02

Zo duur is het nou ook weer niet, 3,50 euro per rooster en per 10 stuks 3,20 euro per rooster en zijn ze van alluminium:

http://www.holtermann-shop.de/index.php ... itter.html

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Maken van Varroabodem

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 16 aug 2011, 11:23

Het idee van een varoa-bodem is dat wanneer een varoa van de bijen af valt hij er niet meer op kan klimmen.
Als je een gaas neemt met kleine mazen dan valt de varoa op het gaas en blijft zodoende in de kast. Als er een bij lang komt klimt hij er weer op.
Met het gaas dat orgineel in kasten wordt gebruikt vallen de varoa's door het gaas op de lade. De afstand van de lade tot het gaas is dusdanig dat ze niet meer omhoog kunnen en dus niet meer op de bijen terug kunnen keren.

Jaap

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Maken van Varroabodem

Bericht door Schussboelie » di 16 aug 2011, 13:48

Hmm, dan zou het bij mij ook wel eens te fijnmazig kunnen zijn...

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Maken van Varroabodem

Bericht door Ronnie76 » di 16 aug 2011, 13:57

Zie mijn eerdere link
aus Aluminium, geeignet als Varroa-
und Bodengitter, ca. 1 mm stark

MNN
Berichten: 6
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 20:00
Contacteer:

Re: Maken van Varroabodem

Bericht door MNN » di 16 aug 2011, 21:00

Het idee van een varoa-bodem is dat wanneer een varoa van de bijen af valt hij er niet meer op kan klimmen.
Als je een gaas neemt met kleine mazen dan valt de varoa op het gaas en blijft zodoende in de kast. Als er een bij lang komt klimt hij er weer op.
Met het gaas dat orgineel in kasten wordt gebruikt vallen de varoa's door het gaas op de lade. De afstand van de lade tot het gaas is dusdanig dat ze niet meer omhoog kunnen en dus niet meer op de bijen terug kunnen keren.
Jaap bedankt voor dit antwoord. Het maakt een hoop duidelijk. Ik ga me dan wenden tot een van onze bijenwinkels in dit land :)

Ronnie bedankt voor de link maar met de verzendkosten en alles zijn er goedkopere alternatieven hier in het land.

vr gr Maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten