Zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 aug 2011, 23:02

bas sprengers schreef:"zwerm in augustus de normaalste zaak van de wereld" is toch wel wat zwaar aangezet, maar als je met kasten werkt en ze gewoon lekker de ruimte geeft (2 of 3 broedkamers), dan heb ik ze de afgelopen 40 jaar nog niet zien zwermen na juli.
.
Hier op Tholen zie ik die zwermen vrijwel ELK jaar , en heel veel jaren geleden zei men altijd ; een Koningin voor St-Jan geboren kan in het zelfde jaar nog zwermen ".

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door A.A. Staals » zo 21 aug 2011, 09:01

Jaap v.Popering schreef:
bas sprengers schreef:"zwerm in augustus de normaalste zaak van de wereld" is toch wel wat zwaar aangezet, maar als je met kasten werkt en ze gewoon lekker de ruimte geeft (2 of 3 broedkamers), dan heb ik ze de afgelopen 40 jaar nog niet zien zwermen na juli.
.
Hier op Tholen zie ik die zwermen vrijwel ELK jaar , en heel veel jaren geleden zei men altijd ; een Koningin voor St-Jan geboren kan in het zelfde jaar nog zwermen ".

Jaap v P
Ik denk dat Bas hier gelijk heeft. Het zwermen wordt voor een groot deel bepaald door het doen en laten van de imker. De bijen die wij tegenwoordig hebben zijn totaal verschillend van de bijen uit de vijftiger jaren, met name zwermtrager en de volken groter. Mijn (lange) ervaring met carnica bijen: Nog niet 1% van de jonge koninginnen zwermt bij voldoende ruimte. Van de vegers (overjarige koningin) is dat mogelijk een paar procent. In mijn situatie en mijn manier van werken is midden juli het zwerm gebeuren voorbij. Hieruit kun je dus opmaken dat ik weinig of niet controleer op zwermen.

Opm. Echte zwermduivels bestaan wel. Mij lijkt het wijs deze op te ruimen.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 aug 2011, 10:10

A.A. Staals schreef: Opm. Echte zwermduivels bestaan wel. Mij lijkt het wijs deze op te ruimen.

ad staals
Ad .

Ik denk dat ook de dracht mede bepalend is voor het late zwermen . Ook de darren slacht (lees ik wel eens dat al klaar zou zijn ) en hier moet dit nog beginnen .

Jaap v P

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Ruinerweg » zo 21 aug 2011, 10:25

Zelfs een carnicavolk zwerm nu nog op de heide. De oorzaak hiervan is dat de bijen heel klein worden gezet en geen ruimte hebben voor voldoende broed, dit om maximaal van de heidedracht te profiteren! Dat van de ruimte is hiervoor al opgemerkt!
Het is dus zaak dit in de gaten te houden op de heide!

Groeten,

roel

http://www.ruinerimkersnl

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Primus » zo 21 aug 2011, 11:08

Volledig akkoord met Bas Sprengers. Dit fenomeen is voor mij nieuw en de generaties voor mij lieten hun korven ook niet zwermen in augustus want met die zwermen kon op de hei niet veel honing gehaald worden en de moedervolken zouden ook zwakker worden om nog grote opbrengsten te kunnen opleveren. Wel waren zij verzot op nazwermen in juni, om die op te zetten en in te winteren om op hun beurt afgeslacht te worden na de heideoogst. Ja, sorry maar mijn voorouders waren niet zo begaan met hun bijen als ik nu ben, ik zou het niet kunnen om mijn beste volken te doden voor de honing en de slechte overwinteren, maar ja!!!! tijden veranderen zo ook de zwermperiode.

Imkersgroeten
Cyriel

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door bas sprengers » zo 21 aug 2011, 11:58

één van de aardigste aspecten van het imkeren is dat die bijen me toch altijd blijven verrassen (of moet ik zeggen: dat die inkers mij toch altijd blijven verrassen?; 't is allebei waar!). Ik leer hier op dit forum heel veel bij, over zwermende bijen in augustus op Tholen (die dan ingewinterd gaan worden / werden op de late zeeasters op de schorren?) en in Dieren, over imkers die dit late zwermfenomeen blijkbaar jaarlijks meemaken, etc. Allemaal nieuw voor mij, en ik voel me na 40 jaar imkeren nog steeds thuis in de 'Beginnersrubriek'. En toch, geloof me, ik heb in die 40 jaar heel wat volken onder handen gehad .....

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Cor Van Pelt » zo 21 aug 2011, 16:27

Die opmerking van Bas over de 40e breedte graad is interresant. Ik spreek(door middel van een ander forum) met een imker in de deelstaat Michigan in Amerika.

Die woont op de 40e breedte graad. Dat is de zelfde breedte graad waar Mr.Langstroth en Dr.Miller hun onderzoek deden. Mijn kennis zegt dat moeren uitgekomen NA de langste dag,21 junie,en op de 40e breedte graad,veel minder last hebben van Varroa mites!

Ik woon ongevver op 50e breedte graad. De eerste honing is nu net geoogst.

Groeten uit Alberta.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » zo 21 aug 2011, 19:08

bas sprengers schreef: over zwermende bijen in augustus op Tholen (die dan ingewinterd gaan worden / werden op de late zeeasters op de schorren?) .
Ik wil even opmerken dat de bloei van de Aster tripolium ( zeeaster ) hier geen invloed op heeft ,de bloei daarvan moet namelijk nog beginnen. Wel de aanwezigheid van diverse velden voor bloemzaden , en de Limonium vulgare ( Lamsoor )

Jaap v P

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door bas sprengers » ma 22 aug 2011, 22:03

beste Jaap van P: ik snap je opmerking over de zeeaster, maar ik bedoelde mijn opmerking over de zeeaster als vraag: wat voor (stevige!) dracht kon (en kan) je op Tholen voor een augustuszwerm nog verwachten, zodanig dat ie nog een beetje behoorlijk de winter in ging (in gaat)? Ik stel me zo voor dat zo'n augustuszwerm het knap moeilijk heeft om nog een beetje behoorlijk op (broed)sterkte te komen vóór de winter, zeker in het geval dat je zo'n zwerm kaal moest opzetten (zonder raat, zonder voorraad). Het lijkt me immers niet zo goed denkbaar dat de zwermende bijen ook de winterbijen zullen zijn, gezien de investering die het volk moet opbrengen om na half augustus nog vanaf 0 te beginnen: die bijen zijn na zo'n klus 'afgewerkt'. Zelfs met een hele mooie septembermaand en een hele stevige septemberdracht lijkt het me een hachelijke zaak om met zo'n late zwerm goed de winter door te komen. Of zie ik dat toch te somber in?

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door bas sprengers » ma 22 aug 2011, 22:14

beste Cor van Pelt, dank voor je reactie over de 40e breedtegraad! Mijn suggestie had slechts tot doel een willekeurige vergelijking te maken met de lengte van het drachtseizoen hier in NL (51 to 53e breedtegraad) en een flink stuk zuidelijker (pakweg de 40e). Zo zijn we via een omweg bij een heel aardig ander onderwerp aangekomen (varoagevoeligheid en datum geboorte moer)!

Overigens: ik imkerde bij Rideau Honey Company (4000 volken!) in 1978 in Hines Creek, Peace River district, N. Alberta. Daar imkerden we alleen met packagebees, voorzien van moeren die in februari/maart in Zuid Californië waren opgekweekt. Eind juni begon de dracht pas echt, (vnl. koolzaad, div. klaversoorten), en op standplaatsen waar de dracht even wat tegenzat, kwam het regelmatig tot zwermen. Met andere woorden: dat waren zwermen met moeren van datzelfde jaar. Leeftijd van de moer lijkt er dus niet echt toe te doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 45 gasten