Zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » di 23 aug 2011, 20:49

Bas.

Wij zijn hier niet enkel op de zeeaster aangewezen , er is hier nog volop dracht . De late soorten bloemen zijn er nog en ook de groenbemesters staan al aardig in bloei . Mijn laatste zwerm is op dit moment van 15 aug ,op kunstraad en heeft nu open broed . Ik ben blij dat die zwermende Bijen geen langlevende Bijen zijn , die zouden immers in maart zeven maanden oud zijn en dat is toch wel vrij oud voor een Honingbij om in de lente je volk op te starten . In de hoofdvolken worden de langlevende Bijen pas geboren wanneer het broednest gaat krimpen , en er kunnen nu nog een heleboel langlevende Bijen geboren worden voor de winterstop er is . Wel een voorwaarde is dat er voldoende stuifmeel dracht is , zo niet dan heb je gelijk en zal er geen voldoende broednest meer tot stand kunnen komen.
Of je het te somber inziet .? voor deze streek wel , de laatste zwerm van vorig jaar ( 13 september ) was klein maar is toch de winter door gekomen .

Ik maak mij meer zorgen om de hoofdvolken die gezwermd hebben , voor dat die jonge koningin aan de leg is ( als zij al aan de leg komt ) is het veel later .

Jaap v P

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door bas sprengers » di 23 aug 2011, 20:57

ja Jaap, met name dat laatste punt: het aan de leg krijgen van die jonge moeren lijkt me een bottleneck!
Overigens: klinkt erg goed, al die late dracht bij jullie. Ook erg mooi te zien op die mooie plaatjes over dracht en bestuiving in de andere rubriek! om van te watertanden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door semar » wo 24 aug 2011, 13:15

het is bij mij op de stand normaal dat de bijen zeker blijven broeden tot half november.
dus het hoeft niet een probleem te zijn.
het geheel is er afhankelijk van de dracht ter plekke natuurlijk.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Ingridv.
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 17:45
Locatie: Oost-Vlaanderen Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Ingridv. » wo 24 aug 2011, 22:43

Hallo allemaal,

Zeldzaam ? Dat denk ik niet hoor. Ook toevallig vandaag nog een zwerm gaan scheppen, na een oproep van de brandweer.
Toen ik daar aankwam samen met mijn "peter " kwamen we tot de ontdekking dat er niet één(en geloof het of niet) maar zo maar eventjes drie zwermen hingen, één hele grote en twee kleinere.
De grootste heb ik natuurlijk zelf meegedaan om in mijn laatste vrije kast te zetten. :D :D :dance: :dance:
Omdat ik zelf dus geen kast meer over had, heb ik contact opgenomen met de voorzitter van onze imkersvereniging. En hij ging de betreffende zwermen met veel plezier ophalen.
Zo zie je maar dat het in augustus zeker nog kan.

Groetjes uit Vlaanderen,
Ingrid

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door bas sprengers » wo 24 aug 2011, 22:45

dat laatste van Dominique herken ik ook, zeker als je met sterke volken werkt en een mooi najaar hebt. Bij mij in de buurt is wel wat klimop te halen, en verder wat asters enzo, en dat stimuleert ze nog wel een beetje. Dan kan je tot laat in het seizoen broed aantreffen. Maar aanwezigheid broed is toch iets anders dan late zwermdrift (waar deze gedachtegang in deze berichtjes toch mee begon) en de volken die daaruit voortkomen. ik ga niet graag de winter in met een volk dat na half augustus helemaal vanaf 0 moet beginnen, en zeker niet een volk dat in augustus nog met een jonge, onbevruchte moer moet beginnen.

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 25 aug 2011, 09:47

Hoi Ingrid,

Drie zwermen op 1 plek?
Dan zou ik er maar rekening mee houden dat het nazwermen zijn.
Zwermen uit één kast met meerdere onbevruchte moeren.
De vraag is maar of deze moer nog bevrucht wordt en of ze voldoende broed aan kan zetten voor de winter.
Ik zou de zwerm in ieder geval langzaam gaan voeren.

Succes met je nieuwe volk
Jaap

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Jaap v.Popering » do 25 aug 2011, 21:23

Ingridv. schreef:Hallo allemaal,

Toen ik daar aankwam samen met mijn "peter " kwamen we tot de ontdekking dat er niet één(en geloof het of niet) maar zo maar eventjes drie zwermen hingen, één hele grote en twee kleinere.

Groetjes uit Vlaanderen,
Ingrid
wanneer er nu drie zwermen bij elkaar hangen kun je er van uitgaan dat het één nazwerm geweest is met meerdere moertjes . Dan had ik alle drie de zwermen in een kast gedaan om te proberen om iets er van over te houden .

Jaap v P

Ingridv.
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 17:45
Locatie: Oost-Vlaanderen Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm

Bericht door Ingridv. » vr 26 aug 2011, 12:07

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor de goede raadgevingen.
De zwerm die ik in mijn kast gezet heb was wel een hele grote.
Ondertussen ben ik al aan het voederen, en gisteren heel even gecontroleerd, en ik heb gezien dat ze volop twee ramen aan het uitbouwen zijn.
Deze morgen nog even op de vliegplank gekeken, en ik heb gezien dat ze ook al stuifmeel binnen brengen.
Dus ik hoop dat het toch een bevruchte koningin is en dat alles nog in orde komt.
Op aanraden van mijn peter ga ik voor alle zekerheid binnen een dag of acht even controleren of er open broed aanwezig is, zo ja, is de koningin zeker aan de leg.

In de streek waar ik woon, is er ook nog volop dracht van de reuzen-balsemien. Met een beetje geluk met het weer, duurt die dracht nog zeker tot eind oktober, begin november.
Half september zou ik dan behandelen tegen varroa, en dan is het duimen dat ze de winter doorkomen.
Ik kan het maar proberen hé, en als het niet lukt dan heb ik gewoon pech gehad.

Groetjes,
Ingrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten