2 hoog!!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

2 hoog!!

Bericht door Cor Van Pelt » di 13 sep 2011, 17:33

Kunnen jullie mij zeggen wat je denkt van het volgende:

In lage BK's heb ik jonge moeren geplaatst. Met veel oude en jonge bijen. Als ik in een tweede BK gesloten broed hangt van een ander volk,zullen dan de bijen uit de onderste BK daar voor gaan zorgen? Het idee is om nog wat broed in de bovenste BK te krijgen.
Dit is een bak met maar 4 ramen. Ik wil nl proberen kleine volkjes te overwinteren 2 hoog,maar schlechts 4 raam wijd.

Ik zie mmet belangselling uit naar VEEL reakties.
Groeten uit Alberta.

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: 2 hoog!!

Bericht door bas sprengers » di 13 sep 2011, 20:33

dag Cor, het antwoord op je vraag hangt af van de hoeveelheid bijen in de onderbak. 4 ramen gesloten broed in een keer erboven hangen zou wel eens wat veel van het goede kunnen zijn: je zet er toch een hele bak op en warmte stijgt omhoog, waardoor het beneden wel eens te koud zou kunnen worden. Bovendien: hoe lang verwacht je nog dracht en mooi weer? (herinner me nog goed dat in Noord Alberta de winter rond half september leek te beginnen, compleet met sneeuw en zeer koude nachten).
Waarom zou je ervoor kiezen om met kleine volken de winter in te gaan? waarom niet verenigen en er grote volken van maken?

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: 2 hoog!!

Bericht door Cor Van Pelt » di 13 sep 2011, 20:43

Bas,bedankt voor je antwoord. Ik verwacht nog wat dracht. Ook weet ik dat ik die volkjes gaat stimuleren met dunne stroop(siroop). Ik denk dat ik meer kans heb een paar volken door de winter te brengen,als ik met meer volken begint! In Manitoba heb in internet kennis die zijn bijen op 2 ramen overwintert. Hij doet dat door een 10 raam bak the verdelen met schotjes,in een geinsoleerde buiten bak. Heeft veel sukses.

Groeten uit Alberta.

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: 2 hoog!!

Bericht door Marco en Ingrid » wo 16 nov 2011, 11:29

Hallo Cor,

Als ik het goed begrijp heb je een bak die dus maar 4 ramen breed is en 2 hoog ? ga je die binnen overwinteren ?
Je collega die een 10 raams bak heeft, en die verdeelt, houdt beter de warmte vast dan die 4 ramers van jouw. kan het niet te koud worden denk ik dan ?
Of zet je meerdere bakken tegen elkaar ?
Met welke raammaat werk jij ?
Hier in Zweden ken ik een imker die in 3/4 langstroth bijen probeerde te overwinteren 1 hoog maar die gingen dood omdat er niet echt ruimte was om een dichte kluit te vormen..

zelf gebruik ik een 6 ramers om een aflegger te overwinteren. en wil ik naar een systeem toe dat elk volk een 6 ramers er naast heeft staan om zo elk jaar
een nieuwe konningin in te voeren. en dan een nieuwe in die 6 ramers op te trekken zonder dat het me veel werk kost ..
Zo doet een grote imker dat in Denemarken en dat sprak mij wel aan of het werkt laat ik dan wel weten ;-)

goet, Marco Veldhuis
http://www.myrangensbigard.se
www.myrangensbigard.se

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: 2 hoog!!

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 17 nov 2011, 09:39

Hallo Cor,

Ik begrijp dat je gaat inwinteren op 8 ramen (2x4)
Of je ongestraft 4 ramen broed van een ander volk er zomaar op kan zetten weet ik niet.
Hangt erg af van je aantal bijen in de onderste bak, en de leeftijd van je broed. Als dat op uitlopen staat heb je er snel jonge bijen bij. Zijn het nog eitjes/larven dan duurt het nog een paar weken voordat je extra bijen hebt.

Wel lijkt het me veel beter om een klein volkje op 2x4 in te winteren dan op 1x8. Ze zitten dan compact met het voer altijd boven de wintertros en niet links en rechts van de wintertros.

Jaap

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: 2 hoog!!

Bericht door Cor Van Pelt » vr 18 nov 2011, 00:31

Volgende week wordt er weer eemn mooie dag verwacht. Dan probeer ik een paar foto's te maken van het "overwinterings projeckt".

Groeten uit Alberta.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 2 hoog!!

Bericht door semar » vr 18 nov 2011, 09:37

hoe warm (koud is het daar nu gemiddeld?
daar hangt veel van af Cor.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten