Inwinteren met deeg?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jean-luc
Berichten:13
Lid geworden op:do 08 sep 2011, 15:00
Contacteer:
Inwinteren met deeg?

Bericht door jean-luc » di 13 sep 2011, 23:51

Ik las een artikel over iemand die inwinterde met geinverteerde suikerdeeg en die vond er niets dan voordelen aan: men kan een zeer grote hoeveelheid ineens voederen op een moerrooster met daarover een plastiek en het dak.(men kan 2 weken op vakantie gaan); Er is veel minder vocht in de kast waardoor minder vervliegen....
Bij ons op de bond was men er niet voor te vinden en er was zelfs iemand die beweerde dat de bijen de deeg niet kunnen stockeren in de raten en dat ze zo zeker de winter niet doorkomen....
Wat denken julie ervan? en
Wie heeft hier al ervaring mee?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Inwinteren met deeg?

Bericht door Bart de Coo » wo 14 sep 2011, 15:43

Inwinteren met suikerdeeg? Perfect idee natuurlijk. In Duitsland zijn er speciale kartonnen dozen in de handel met ik geloof 15 kilo suikerdeeg. Ze zijn speciaal voor het inwinteren in de handel. Het lijkt me geweldig als die dingen eindelijk eens verkocht werden in Nederland. (Bij ons verkopen ze alleen maar van die 2,5-kilopakken.) Je maakt een gat in zo'n doos, legt hem op het volk en hup, na zoveel tijd is de doos leeg en het volk ingewinterd. Ik heb er helaas geen ervaring mee.

Maar bezwaren zijn er ook. Het moment waarop een bijenvolk stopt met suikerdeeg opnemen, schijnt aanmerkelijk vroeger te liggen dan het moment waarop je moet stoppen met suikerstroop voeren. Wie dus naar de heide reist, kan maar beter geen suikerdeeg gebruiken. Maar voor wie al in augustus inwintert, of zelfs nog eerder, is suikerdeeg ideaal.

Verder heb ik wel eens iets negatiefs opgevangen. Ik geloof dat een of andere Duitse onderzoeker ooit beweerde dat suikerdeeg voeren ten koste gaat van de vliegbijen. Ik weet er het fijne niet van.

Maar het belangrijkste punt is: er zijn van die dozen in de handel met het oog op de inwintering. Dat zegt heel veel.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Inwinteren met deeg?

Bericht door Kroese » wo 14 sep 2011, 15:45

Bart de Coo schreef:Inwinteren met suikerdeeg? Perfect idee natuurlijk. In Duitsland zijn er speciale kartonnen dozen in de handel met ik geloof 15 kilo suikerdeeg. Ze zijn speciaal voor het inwinteren in de handel. Het lijkt me geweldig als die dingen eindelijk eens verkocht werden in Nederland. (Bij ons verkopen ze alleen maar van die 2,5-kilopakken.)
Groet,

Bart
Bart, je hebt niet goed in de winkel gezocht.
Ik koop al jaren 15 Kg pakken Apifonda achtig suikerdeeg.

Groet,
hennie...

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Inwinteren met deeg?

Bericht door buzzer » wo 14 sep 2011, 15:50

Bart, je hebt niet goed in de winkel gezocht.
Ik koop al jaren 15 Kg pakken Apifonda achtig suikerdeeg.

Groet,
hennie...
En.... goeie ervaringen of is het meer het gemak voor de imker meer heel veel volken.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Inwinteren met deeg?

Bericht door zanna » wo 14 sep 2011, 16:12

Met deeg ook veel minder kans op roverij en dit omdat de geur van suiker minder verspreid wordt.
De bijen moeten minder waaieren om het vocht uit de kast te krijgen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Inwinteren met deeg?

Bericht door Bart de Coo » wo 14 sep 2011, 23:08

Bart, je hebt niet goed in de winkel gezocht.
Ik koop al jaren 15 Kg pakken Apifonda achtig suikerdeeg.
Joh, nou ben ik toch al jaren klant bij Bijenhuis en Werkbij. Echt nog nooit opgevallen. Ik ga toevallig vrijdagmiddag naar Kees. Ik zal eens vragen. Waar zo'n forum al niet goed voor is.

Overigens, Hennie. Hoe zijn jouw ervaringen dan? Tot wanneer kun je doorgaan met suikerdeeg voeren? Hoe snel gaat het? Je hebt wel eens geschreven dat jij in 2007 ook zo'n enorme heidedracht had. Plaats je dan in augustus die dozen op de volken? Op die manier kun je de volken ongeveer verzuipen, dunkt mij.

Bart

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Inwinteren met deeg?

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 15 sep 2011, 10:01

Hoi Bart,

Als je bij de Werkbij de 2,5 kg pakken weet te vinden dan moet je één stapje opzij doen en heb je de 15 kg dozen gevonden.

Jaap

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Inwinteren met deeg?

Bericht door Kroese » vr 16 sep 2011, 00:49

Bart de Coo schreef: Overigens, Hennie. Hoe zijn jouw ervaringen dan? Tot wanneer kun je doorgaan met suikerdeeg voeren? Hoe snel gaat het?
Bart
Ik wilde alleen melden dat de 15 Kg pakken te koop zijn, ook bij de werkbij.

Ik gebruik het voor de vele bevruchtingsvolkjes om op te starten, ook als ze naar de eilanden gaan voor de bevruchting.
De grote volken voer ik uitsluitend met opgeloste suiker.

Groet,
Hennie......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 169 gasten