heidehoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Eddy Geurtsen » za 17 sep 2011, 11:06

De getoonde persen zijn allemaal bedoeld om (uitgesneden) raat te persen. Maar ik zie geen persen die het binnenste van een (honing)raam uitpersen, waarbij na het uitpersen een (dikke) samengeperste middenwand in het raam overblijft die teruggegeven kan worden aan de bijen. Volgens mijn informant bouwen de bijen de dikke wand weer netjes uit.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door semar » zo 18 sep 2011, 10:07

Eddy Geurtsen schreef:De getoonde persen zijn allemaal bedoeld om (uitgesneden) raat te persen. Maar ik zie geen persen die het binnenste van een (honing)raam uitpersen, waarbij na het uitpersen een (dikke) samengeperste middenwand in het raam overblijft die teruggegeven kan worden aan de bijen. Volgens mijn informant bouwen de bijen de dikke wand weer netjes uit.
Zover ik weet zal je die zelf moeten bouwen!

de bestaande honing/waspersen komen uit het koven tijdperk en zijn dus niet aangepast aan taampjes.
Wil je zoiets zul je het zelf moeten maken,

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door buzzer » zo 18 sep 2011, 16:00

Heeft iemand een foto van de honingpers? Of een foto van het persen van honing in de praktijk?
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Bart de Coo » ma 19 sep 2011, 11:37

Ondertussen gaat het bij mij helemaal niet goed met het slingeren van de heidehoning. Ik krijg er veel te weinig honing uit. De raampjes blijven vrij zwaar als ik ze 'leeg' geslingerd heb, als ze überhaupt nog heel zijn. De zeven lopen totaal niet door. Als ik niet alsmaar roer, gebeurt er niets. En zo kan het gebeuren dat ik nu niet verder ben dan drie honingkamers, terwijl ik er nog vier te gaan heb. Potdomme. Dan moet ik volgend weekend maar weer verder. Echt niet leuk. Terwijl ik bezig ben sta ik te broeden op alternatieven. Voortaan alleen maar raathoning proberen te oogsten? Persen? Pleiten bij de vereniging voor de aanschaf van een professioneel kolbtoestel? Ellende, ellende.

Hoe doen jullie dat met dat zeven? Staan jullie ook de hele tijd in de zeef te roeren? 't Is in mijn herinnering nog nooit zo slecht gegaan als dit jaar.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Wim Joosten » ma 19 sep 2011, 12:00

Heidehoning slingeren kan zwaar werk zijn. Toen ik het nog deed, deden we de honingramen van te voren in een verwarmingskast: een oude diepvries met daarin een gloeilamp met thermostaat als verwarming (tot 35 gr. verwarmen). Dat scheelt wel maar dan nog krijg je de ramen niet helemaal leeg. Het kolbtoestel verwarmden we ook door deze onder een föhn te houden wanneer deze niet in gebruik is.
Vergelijk: Met heidehoning waren we een hele dag bezig om te slingeren en met dezelfde hoeveelheid koolzaad zo'n tweeeneenhalf uur.
Ik denk toch dat persen de gemakkelijkste oplossing is als ik dat allemaal zo lees.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door dickvanleeuwen » ma 19 sep 2011, 12:07

Klopt het dat je heidehoning beter tangentieel dan centrifugaal kunt slingeren?

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 19 sep 2011, 12:11

Bart de Coo schreef:Ondertussen gaat het bij mij helemaal niet goed met het slingeren van de heidehoning. Ik krijg er veel te weinig honing uit. De raampjes blijven vrij zwaar als ik ze 'leeg' geslingerd heb, als ze überhaupt nog heel zijn. De zeven lopen totaal niet door. Als ik niet alsmaar roer, gebeurt er niets. En zo kan het gebeuren dat ik nu niet verder ben dan drie honingkamers, terwijl ik er nog vier te gaan heb. Potdomme. Dan moet ik volgend weekend maar weer verder. Echt niet leuk. Terwijl ik bezig ben sta ik te broeden op alternatieven. Voortaan alleen maar raathoning proberen te oogsten? Persen? Pleiten bij de vereniging voor de aanschaf van een professioneel kolbtoestel? Ellende, ellende.

Hoe doen jullie dat met dat zeven? Staan jullie ook de hele tijd in de zeef te roeren? 't Is in mijn herinnering nog nooit zo slecht gegaan als dit jaar.

Groet,

Bart
Dit is inderdaad precies wat wij bij de cursus ook hadden. Echt ongelooflijk wat je nog uit de geslingerde ramen kunt persen.

monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door monique » ma 19 sep 2011, 15:04

Ik vond het ook weer een hele klus om de honing eruit te krijgen.en er blijft toch best wel wat achter in de raten ondanks het kolben( of is kolpen?)
het wil bij mij niet door de dubbele zeef. hoe doen jullie dat?
Ik kan me het persen niet zo geod voorstellen hoe dat gaat. Is het niet een "gekledder"?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door A.A. Staals » ma 19 sep 2011, 15:08

Bij bedrijfsmetoden en materialen heb ik een foto geplaatst met een rolletje om heide honing te lossen. Ramen gaan volledig leeg,moeten iets langer draaien in de slinger. Gaat bijna zo makkelijk als gewone honing. Maar zo te zien heeft nog niemand dit geprobeerd.

ad staals

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door rostohar » ma 19 sep 2011, 15:33

Hier wat foto's van een honingpers. Let op het plateau waar je zelf op staat om draaien van de pers te voorkomen.
Vriendelijke groet,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten