heidehoning

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

heidehoning

Bericht door Ruinerweg » wo 14 sep 2011, 21:09

Zo, dat is ook weer klaar.De heidehoning is gekolbd, geslingerd en zit in het vat. Morgen in de potten. Wat een werk, is er geen betere manier?
Ik zit te denken aan een eenvoudige honingpers waar een paar raampjes in passen. Meer opbrengst en de oude raten kunnen zo de smelter in .

Zijn er suggesties hier op het forum?

Want elk jaar zeg ik na het slingeren, dit is het laatste jaar, volgend jaar niet weer naar de heide. Maar elk jaar trrap ik er toch weer in. Dus vandaar deze vraag!

Groet,

Roel

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 14 sep 2011, 23:42

Enkele jaren geleden gesproken met een heideimker die zijn raat niet slingerde, maar uitperste. Hij had een pers gemaakt die een maat had, gelijk aan het inwendige van de raammaat. Naar zijn zeggen bouwden de bijen de samengeperste raat weer netjes uit tot een mooie raat.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Wim Joosten » do 15 sep 2011, 07:55

Hallo Roel.

Iemand van de imkervereniging Eendracht Beilen e.o. heeft een pers en bij hem kun je de heidehoning laten uitpersen. Hij rekent € 0,50 per geperste kg. honing en de was is voor hem. Wellicht ook een overweging. Ik zal je zijn e-mail aan je doorsturen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 15 sep 2011, 08:04

Bij onze cursus hebben we heidehoning geslingers en geperst. Er zit een flink verschil in smaak, geperste heidehoning is veel lekkerder! Het verschil was proefbaar met dezeflde raten, die eerst geslingers en daarna geperst waren. Met persen komt er meer stuifmeel in de honing.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Ruinerweg » do 15 sep 2011, 12:44

Kijk dit is nou het leuke en het handige van dit forum!

Wim, erg bedankt, ga dit volgend jaar zeker doen! Scheelt een hele dag werk!
En dat de honing lekkerder is kan ik niet zeggen. Wel vind ik de raathoning wel lekkerder dande honing die in de pot zit! Ook voor deze opmerking veel dank!
Ben wel benieuwd hoe dit op die cursus ging. Zelf geef ik nl. ook praktijkles en wil dit zeker gaan voorstellen!

Groeten,

Roel

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 15 sep 2011, 13:09

Ruinerweg schreef:Kijk dit is nou het leuke en het handige van dit forum!

Wim, erg bedankt, ga dit volgend jaar zeker doen! Scheelt een hele dag werk!
En dat de honing lekkerder is kan ik niet zeggen. Wel vind ik de raathoning wel lekkerder dande honing die in de pot zit! Ook voor deze opmerking veel dank!
Ben wel benieuwd hoe dit op die cursus ging. Zelf geef ik nl. ook praktijkles en wil dit zeker gaan voorstellen!

Groeten,

Roel
In eerste instantie hadden we twee sporen: een slinger en een pers. De te slingeren raten hebben we netjes ontzegeld en gekolbd. Daarna in de slinger waar sommige raten zelf kapot gingen. Resultaat: nog geen 10 cm honing in de emmer. Vervolgens hebben we diezelfde raten uitgesneden en geperst met als resultaat dat de hele emmer vol ging!
Onze leraar heeft wel een mooie pers, ooit zelf laten maken met een aantal handigheidjes. Hij had er zelf wel aan gedacht alleen nog maar raathoning en pers-honing te winnen.
Als je gaat slingeren en persen is het zeker aan te raden het verschil te proeven, want dat is fiks! Iedereen was het er over eens dat de pershoning lekkerder was. Ik ben zelf niet dol op honing, maar de geperste heidehoning vond ik wel erg lekker!

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten: 18
Lid geworden op: za 13 aug 2011, 20:56
Locatie: Heerde
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Mieke » do 15 sep 2011, 22:07

Ik heb deze week voor het eerst van mijn leven heidehoning 'gewonnen'. Het was met recht een hele strijd! De bijen waren vriendelijk genoeg, maar wat een gedoe zeg. Ondanks meermaals kolben bleef er veel honing achter in de raat. Waarom slingert dan toch bijna iedereen die geen raathoning heeft? Wat zijn de nadelen van persen, behalve dat je de raat samenperst en die misschien niet meer gelijk te gebruiken is? Zijn er meer nadelen? Zijn er persen te koop of moet je die zelf (laten) maken? Na de verhalen hiervoor en mijn eigen ervaring met slingeren voel ik wel wat voor persen, zeg ik met mijn huidige kennis... zeker als die minstens zo lekker is. Overigens ben ik wel heel trots op mijn potjes en raathoning met etiketten die door mijn zoon zijn ontworpen.

Hartelijke groet,
Mieke

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 16 sep 2011, 13:11

Mieke schreef:Ik heb deze week voor het eerst van mijn leven heidehoning 'gewonnen'. Het was met recht een hele strijd! De bijen waren vriendelijk genoeg, maar wat een gedoe zeg. Ondanks meermaals kolben bleef er veel honing achter in de raat. Waarom slingert dan toch bijna iedereen die geen raathoning heeft? Wat zijn de nadelen van persen, behalve dat je de raat samenperst en die misschien niet meer gelijk te gebruiken is? Zijn er meer nadelen? Zijn er persen te koop of moet je die zelf (laten) maken? Na de verhalen hiervoor en mijn eigen ervaring met slingeren voel ik wel wat voor persen, zeg ik met mijn huidige kennis... zeker als die minstens zo lekker is. Overigens ben ik wel heel trots op mijn potjes en raathoning met etiketten die door mijn zoon zijn ontworpen.

Hartelijke groet,
Mieke
Het Honingmagazijn verkoopt een honingpers.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door dickvanleeuwen » vr 16 sep 2011, 19:07


Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: heidehoning

Bericht door Bouna » vr 16 sep 2011, 21:16


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten