dode bijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: dode bijenvolken

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 13 nov 2011, 17:20

Jaap schrijft:
in plaats van een beleid wat men gedoogd , zonder verder onderzoek
Er is over mierenzuur en oxaalzuur natuurlijk wel veel onderzoek gedaan. Zoals:
[*] Oxaalzuur en mierenzuur lossen niet op in bijenwas. Dus ook geen risico op besmetting van de honing doordat verontreinigde wasdeeltjes in de honing geraken. Dan wel bestrijdingsmiddelen vanuit de was naar de honing migreert
[*] Er is precies bekend welke concentratie mierenzuur in de kastlucht aanwezig moet zijn om de mijten te doden
[*] Er is precies bekend welke concentratie oxaalzuur moet worden toegediend om de varroamijten te doden
[*] Mierenzuur doodt mijten die in het broed aanwezig zijn
[*] Bij correcte toepassing is er geen risico op besmetting van de honing door mierenzuur/oxaalzuur
[*] Er is precies bekend hoe men veilig met oxaalzuur/mierenzuur kan werken

Heb jij nog andere vragen hierover? Zo ja, google die vraag even en je vindt vast het antwoord, of stel ze hier op het forum of aan Bijen@wur.

En het is inderdaad zoals Jeroen schrijft. Er is geen toelating aangevraagd omdat er geen bedrijf te vinden is die hier zijn geld in wil steken. Dit in tegenstelling tot de 'harde' chemische verbindingen (bijvoorbeeld coumaphos, peretheroiden) die niet op 'elke' straathoek te koop zijn.

Groeten................


Gerard

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Bjorn » zo 13 nov 2011, 21:00

En het is inderdaad zoals Jeroen schrijft. Er is geen toelating aangevraagd omdat er geen bedrijf te vinden is die hier zijn geld in wil steken. Dit in tegenstelling tot de 'harde' chemische verbindingen (bijvoorbeeld coumaphos, peretheroiden) die niet op 'elke' straathoek te koop zijn.
Die zijn er blijkbaar wel http://www.konvib.eu/downloads/doc_down ... -2011.html

mvg Bjorn

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Oude Essink » ma 14 nov 2011, 10:31

Als je het middel in Nederland toegelaten wilt zien, moet er een voor Nederland geldende toelating zijn. Om een geneesmiddel in Nederland toegelaten te krijgen, moet er een peperdure toelatingsprocedure gevolgd worden en als daar geen winstgevende resultaten van in het verschiet liggen, zal geen bedrijf zich daaraan wagen.

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 nov 2011, 11:19

Gerard

Jij hebt het over besmetting van de wasdeeltjes die de Honing kunnen besmetten , Ik denk dat dit minimaal zal zijn . Hier in de buurt waar heel veel gewasbeschermingsmiddelen gebruikt worden , leeft de wasmot met de larven welig voort .
over risico's van besmetting met residuen van gewasbeschermingsmiddelen dacht ik dat er een Europese en / of Nederlandse regelgeving is met vastgestelde normen .

Oxaalzuur is zo mild voor de Bijen dat zij de monddelen verbranden bij het verwerken hiervan .

Ook bij andere middelen is bij correcte toepassing geen gevaar voor besmetting van de Honing met een te hoge concentratie aan residuen .

En inderdaad ben ook ik blij met het feit dat deze middelen niet op elke straathoek te koop zijn , dan zou het misschien net als in het verleden gaan . Bij de Imkers schort het nog al eens aan discipline om de juiste hoeveelheden ( concentraties ) te gebruiken . Zie het gebruik van ; Apistanstrips "in plaats van de voorgeschreven zes weken , waren er imkers die de strips er bijna een jaar rond in hadden hangen .


Bjorn

Je mag van mij gerust weten dat ik al een ; Varox "verdamper had voordat zelf schrijven hier over in Nederland bijna een doodzonde was .

Hennie

Dat zo'n toelating geld kost weet ik ook wel . Maar iedereen wijst naar elkander wanneer het hier over gaat .
Omdat deze branche zo klein is , heb ik destijds( bij een HB lid ) wel eens aangedragen om dit van uit de vereniging aan te sturen , maar alle neuzen wijzen naar een andere kant ,en dat is het grootste probleem .


Ten slotte ; de reden dat ik voor een toelatingsbeleid ben is dat dan misschien de geruchtenmachine van allerlei groeperingen misschien een keer stopt , en de Imkerij weer met zichzelf aan de gang kan


Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 15 nov 2011, 08:30

Gisteren mijten geteld, de lades zaten er sinds afgelopen donderdagavond in. Resultaat: 1 kast 6 mijten en de andere 7 of 8. Een opluchting en geen reden tot zorgen bij mij. :be8:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Bart de Coo » di 15 nov 2011, 09:54

Afgelopen zaterdag 5 november was het schitterend, warm en zonnig weer. Ik had op het forum gelezen dat bijen door het warme najaarsweer zouden doorbroeden. Dat zou dan nadelig zijn, omdat er geen stuifmeel te vinden is. Omdat het zulk prachtig weer was, vond ik het verantwoord om een kast te openen om te kijken of er broed was. Antwoord: totaal negatief. Er was helemaal geen enkel broed meer, ook niet gesloten. Natuurlijk heb ik gekeken of ik de moer kon vinden: positief. De moer die ik gezien heb, was dus in de tweede week van oktober, of misschien nog eerder, gestopt met eitjes leggen.

Nu heb ik maar één enkel volk geopend en dat is wat weinig voor allerlei grote conclusies. Maar je snapt dat ik nu een reden heb om te denken dat dat warme najaarsweer de bijen niet heeft aangespoord om door te broeden. Volgende conclusie: niet zo zeer de hoge temperatuur, maar de beschikbaarheid van stuifmeel spoort de bijen aan om te gaan broeden. Geen stuifmeel is geen broed. De buitentemperatuur heeft daar niets mee te maken. Het zijn inderdaad nogal heftige conclusies, op grond van één enkele waarneming. Ik weet het.

Maar wat ik eigenlijk zeggen wil. Ik ben dus nu een geschikt moment aan het afwachten om de bijen te behandelen met oxaalzuur. Daarvoor moet het nog wat kouder worden, overdag niet meer dan een graadje of vijf boven nul. Dan weet ik meteen hoe het staat met mijn te verwachten wintersterfte, want als de volken tijdens de oxaalzuurbehandeling vitaal zijn, dan winteren ze mooi uit, is mijn ervaring.

Toen het de afgelopen dagen zulk mooi weer was, heeft alles op onze verenigingsstal gevlogen. Er is maar één korf die heel erg is teruggelopen. Verder voorzie ik geen problemen.

Groet,

Bart

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 15 nov 2011, 10:09

Hoi Bart,
Geen stuifmeel is geen broed.
Op de zelfde 5 november keek ik even bij mijn tuin bijen (twee kasten) en tot mijn verbazing vlogen de bijen met stuifmeel. Een niet één kleur maar ik zag zo al 4 verschillende kleuren. Van créme wit tot fel oranje. (wat natuurlijk wwer tot hoofdbrekens leidt, wat er nu nog zou kunnen bloeien en dat 4x)
Ik heb niet de moed gehad de kast te openen, maar volgens jouw bewering zou er dus nog broed in dit volk moeten zitten?

Jaap

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jeroenvt » di 15 nov 2011, 10:12

Zag ook stuifmeel ingevlogen worden, maar ik maak mijn kasten in de winter niet open. Als je goed oplet zie je ook nog van alles overal bloeien.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Schussboelie » di 15 nov 2011, 10:17

Bart de Coo schreef:Volgende conclusie: niet zo zeer de hoge temperatuur, maar de beschikbaarheid van stuifmeel spoort de bijen aan om te gaan broeden. Geen stuifmeel is geen broed. De buitentemperatuur heeft daar niets mee te maken. Het zijn inderdaad nogal heftige conclusies, op grond van één enkele waarneming. Ik weet het.
Deze conclusie vind ik persoonlijk toch echt te snel getrokken en te verregaand.
Los van de maximumtemperatuur die op een dag gehaald wordt, ga je voorbij aan het feit dat die temperatuur veel minder lang bereikt wordt gedurende de dag.
Zeggen dat de buitentemperatuur er niets mee te maken heeft lijkt me heel kort door de bocht...

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Bok » di 15 nov 2011, 10:24

Ik denk dat Bart volkomen gelijk heeft.
Daglengte is een vaststaand iets. Hier reageren planten en dieren op. Temperatuur is van allerhande invloeden afhankelijk. Heel onverstandig om hier je voortplanting op aan te passen.

Dat mensen in al hun wijsheid menen dat alles te berekenen is en conclusies aan afwijkingen maken geeft aan dat ze misschien niet zo wijs zijn :think:
groet,

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten