Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door Oude Essink » do 03 nov 2011, 17:59

Lex,
Jouw foto is tegen het licht in genomen en daardoor onduidelijk; als het de planten die Maarten suggereert niet zijn, is het dan soms een Fuchsia:

Afbeelding
hennie oes

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door renske » do 03 nov 2011, 18:47

Ik denk niet dat een aparte planten adviesgroep een goed idee is. Volgens mij werkt het nu goed in het forum onder drachtplanten. Iedereen die wil kan er een vraag stellen en mensen die ervaring hebben met die planten kunnen advies geven. Het gaat vaak ook om gebruikservaring en hoe de bijen er op vliegen. Ik ken vaak de planten wel, maar weet als beginnende imker niet of de bijen er goed op vliegen. Dat kan ik dan wel uit het boek van Koster halen, maar het is volgens mij nuttiger als mensen die zo'n plant in de tuin hebben er iets van zeggen. Door het onder het forum te laten, kan iedereen reageren. En vaak reageren de mensen met veel plantenkennis daar ook.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door Bouna » do 03 nov 2011, 19:40

@ Buzzer, heb jij eucalyptus hier in Nederland staan? En heb je de bijen er stuifmeel zien ophalen?

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door semar » do 03 nov 2011, 19:44

maartenkleijne schreef:Hibiscus dan? Ik zag nu pas dat de foto te vergroten is. De uitgebloeide bloemen zijn te groot voor abutilon maar hibiscus zou kunnen. Zo ja, dan zij ze des te gevoeliger voor vorst. (maar wel lekkere bloemen voor thee) Beide bloemen kunnen trouwens bevlogen worden voor stuifmeel, maar voor echte dracht zou je er minstens tientallen moeten hebben.
hangt van de hibiscus af, er zijn soorten die makelijk -10 kunnen hebben.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door p.zwartepoorte » do 03 nov 2011, 19:57

er komen bloemen aan in de eucalyptus .ze hebben veel warmte nodig dus volle zon en een goed gedraineerde bodem.er zijn dacht ik 5 of 6 soorten voor nederland voor ons klimaat
alleen niet winterhard
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door buzzer » vr 04 nov 2011, 17:44

Bouna schreef:@ Buzzer, heb jij eucalyptus hier in Nederland staan? En heb je de bijen er stuifmeel zien ophalen?
Nee , de bomen staan nabij ons logeeradres in Zuid frankrijk (kootasuur :D ) vandaar dat ik dacht dat ze het ook in Spanje goed zouden doen.. Ik kon niet zien of ze wat haalden want doe bomen zijn wel tot 20 meter hoog.....
Alle begin is (bij) zonder honing.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door renske » za 05 nov 2011, 19:29

De Hibiscus op de foto van Goeiemoggel (mooie foto trouwens) is de Hibiscus syriacus. Deze is winterhard en kan makkelijk 20 graden vorst hebben. Hij loopt alleen heel laat in het voorjaar uit, zodat veel mensen dan denken dat hij dood is. De bijen vliegen er wel op, maar niet massaal bij mij.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door renske » za 05 nov 2011, 19:32

Goeiemoggel,
Het feit dat er 17 enthousiaste berichten zijn - ik neem aan dat je die op het forum bedoeld - betekent volgens mij dat het forum zijn werk doet. Maar in welke vorm dan ook, ik zal altijd mijn best doen mensen te informeren over aanplant of drachtplanten, voor zover mijn kennis reikt. Dus als er een Planten Adviesgroep komt, wil ik daar graag aan bijdragen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.


Gebruikersavatar
Mieke
Berichten: 18
Lid geworden op: za 13 aug 2011, 20:56
Locatie: Heerde
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door Mieke » ma 05 mar 2012, 22:26

Ik heb overal krokussen gekocht waar ze in de aanbieding waren, dus naast de Aldi ook bij de Welkoop, Action en Lidl en de bijen vlogen er in het weekend prima op. Het waren er in totaal 1065, maar die zijn nog niet allemaal in bloei (het eerste jaar bloeien ze wat later)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten