Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door maartenkleijne » di 01 nov 2011, 19:50

Sympathieke suggestie Goeiemogggel.
Je hebt al gemerkt dat er diverse mensen op het forum zijn die graag op dit soort vragen ingaan.
De haantjes de voorste onder hen houden zich soms even in om juist anderen die wellicht des te meer weten ruimte geven.
Je inhoudelijke vraag boeit me zeer omdat ik zelf ook een droge locatie in NoordSpanje bezit. Later zal graag ingaan op mijn pogingen daar dracht te kweken. Recent heb ik iets geschreven over de schitterende virgaurea die nu staat te bloeien.
gr,
m

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door semar » wo 02 nov 2011, 10:22

een paar bomen zijn altijd welkom bij een bijenstand.

heb je een bijenstand, of een bijenstal?

Bij een stand is een of meer grote bomen onontbeerlijk, niet zozeer voor de dracht maar voor de schaduw die ze geven.
[Zelf zorg ik als het even kan dat mijn stand zo is opgesteld dat de kasten vanaf zo´n 11uur in de schaduw staan tot de namiddag.
Wellicht geen luxe in het warme frankrijk?
Het scheelt de meiden heel wat gesjauw met water en ventileren (die tijd kunnen ze beter gebruiken), en als je nu bladverliezende bomen gebruikt kan de zon in het vroege voorjaar wel bij de kasten (trouwens onder loofbomen is een idiaale plek voor vroege of juist late bol gewassen (krijgen zon voordat/nadat de bomen hun bladeren hebben).

verder is het zinnig naar de grondsoort te kijken met je keuze (klei, leem, krijt in de bourgogne als ik me nioet vergis).
ga vooral plaatselijk informeeren (micro klimaat), zo te horen klinkt het als een goede plek voor veel medetirane tuikruiden, tijm, rozemarijn die van dat soort omstandigheden houden.
Het heeft altijd zin om ´snackplanten´in de omgeving te hebben.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door maartenkleijne » wo 02 nov 2011, 19:58

En niet te vergeten: amandelboompjes. Kunnen heel goed tegen droogte en bloeien heel vroeg, heerlijke geuren.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 nov 2011, 21:17

Een goede vraag van "moggel" of het nuttig is om een PA op te richten.

Ja het is nuttig om de kennis van planten en bomen/struiken te delen.
En Nee het is niet nuttig voor de bijenvolken in Frankrijk zeker als je in het zuidelijke deel woont en je bijenvolken staan.

Je moet het daar hebben van het voorjaar tot mei en na half augustus. In de zomer maanden verschroeid het gras.
Ik heb 30 km ten zuidoosten van Cahors een paar bijenvolken bij mijn broer staan.
In de "dalen" wordt er tabak, zonnebloemen en koolzaad geteeld. (Hoogte van de heuvels gemiddeld 100/150 mtr.)

Wil de francofielen voorhouden dat een paar boompjes - amandelen, kersen, appels, enz. "snack" planten zijn.
Als je een dracht wil creëren moet dit minsten een paar ha zijn voor twee tot drie volken.

Begin eens met drie volken en kijk of de omgeving voldoende dracht geeft.

In het gebied waar mijn Franse volken staan, groeien in de eikenbomen klimop.
De dracht daarvan is voldoende om daar de volken(3) zonder bij te voeren de winter door te komen.

Citaat moggel=Lex: We gaan het aankleden met groen en daar zijn je adviezen een enorme hulp bij.
Zou rond kijken wat daar zoal groeit en plant dit dan extra aan.
Bomen, heesters en planten die daar van nature niet groeien zullen met heel veel gesleep met water in leven blijven.

tot zover,
!Hans.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door Bouna » wo 02 nov 2011, 21:24

Amandelbomen zijn inderdaad een aanrader. Onze bijen in Marokko vliegen er als gekken op.
Ik heb zelden bijen zo massaal zien halen als op de amandelboom. Ik heb zo de indruk dat ze daar net zo goed, al dan niet beter op vliegen als de linde of het koolzaad. Volgens Arie Koster krijgen de pollen en nectar beide een 3 waardering.

Citrusvruchten zoals sinaasappels en citroen doen het 'm ook goed bij de bijen en je kunt er ook nog van lekker eten. Neem dan bomen van verschillende soorten die op verschillende momenten bloeien zodat je een aaneengesloten bloei hebt.

En wat dacht je van verschillende kruiden zoals tijm, lavendel, rozemarijn enz zodat je je eigen kruidenhoning kunt oogsten?
Allemaal drachtplanten die niet alleen de bijen bezoeken, maar ook nog geplukt, gesnoeid, geoogst kunnen worden. Een win-win-situatie dus.

En tot slot nog een tip;
De Johannesbroodboom. Als je die tenminste als boom kunt krijgen, anders zou je het geduldig moeten doen met zaden.
Deze boom komt rond de Middellandse zee heel veel voor. Het bloeit ergens in april/mei en vormt later peulen. Sommigen beweren dat de boom niet bloeit, maar net als de vijg wel vruchten vormt. De honing er van is heel zoet en heeft veel weg van karamel. Even zoeken via Google (Latijnse naam: Ceratonia siliqua)
Maar het blijft niet alleen bij honing en peulen. Er zitten een hele hoop verhalen achter. Leuk om aan je bezoekers te vertellen
De johannesbroodboom is vernoemd naar Johannes de doper, omdat hij de vruchten at toen er niets anders te eten was.
De peulen er van werden vroeger gemalen tot Chocola. Dit was de voorloper van Cacao. Maar het word ook wel gebruikt als zoetstof, diervoeder en nog veel meer toepassingen.
De zaden worden tegenwoordig gemalen to johannesbroodpitmeel en voornamelijk gebruikt als verdikkingsmiddel (E410) en vooral voor babyvoeding.
En dan komt het mooiste. De zaden blijken allemaal hetzelfde gewicht te hebben. Namelijk 0,2 gram en sinds de Griekse tijd worden met deze zaden de waarde van goud gemeten. 24 zaden zijn net zo zwaar als zuiver goud. Oftewel 24 karaats. Vandaar dat het word karaat afstamt van het woord keration, wat Grieks betekent voor de vrucht van de johannesbroodboom.

Bouna
PS wat is er nou mooier om in deze tijd nu de Grieken aan het nadenken zijn of ze wel gered willen worden uit hun economische puinhoop een boom te planten waarmee de Griekse oudheid haar rijkdommen op waarde kon schatten. Iets wat ze nu blijkbaar vergeten zijn.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door Bouna » wo 02 nov 2011, 21:46

Wat betreft water geven:
Kijk eens op deze website;
http://www.groasis.com/page/nl/principle.php

Een Nederlandse uitvindsel op een probleem die we in Nederland volgens mij niet kennen; namelijk watertekort.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door Bouna » wo 02 nov 2011, 22:10

Ohh ja en voor leuke, maar vooral ook betaalbare planten raad ik je deze aan:

http://www.bieenkorf.be/beeplants.htm

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door maartenkleijne » do 03 nov 2011, 12:12

Als het abutilon is -daar lijkt het op- kan het wel een tikje nacht vorst hebben en van het voorjaar weer mooi uitlopen. Als het echt vriest moeten ze wel binnen zijn.
gr,
m

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door maartenkleijne » do 03 nov 2011, 13:32

Hibiscus dan? Ik zag nu pas dat de foto te vergroten is. De uitgebloeide bloemen zijn te groot voor abutilon maar hibiscus zou kunnen. Zo ja, dan zij ze des te gevoeliger voor vorst. (maar wel lekkere bloemen voor thee) Beide bloemen kunnen trouwens bevlogen worden voor stuifmeel, maar voor echte dracht zou je er minstens tientallen moeten hebben.
gr,
m

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Planten Adviesgroep van het forum Bijenhouden.nl

Bericht door buzzer » do 03 nov 2011, 17:37

Voor de droge stek: de eucalypthusboom. Afgelopen voorjaar enorme hoeveelheden bijen gezien in de enorme bomen, die je overigens zeer goed kan snoeien. Het zijn zeer snelle groeiers als ik zie wat een scheuten er na 1 jaar alweer opstaan! Ze ruiken heerlijk als ze in bloei staan. Ik denk dat de honing goed is tegen verkoudheid..... :dance: Het hout ruikt heerlijk in de haard en het blad geurt geweldig als je het wat kneust.
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten