Nog meer vragen...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:
Nog meer vragen...

Bericht door Paul67 » vr 11 nov 2011, 08:53

goedemorgen:)

Allereerst het volgende:
Ik wilde reageren op het onderwerp "bijenkast keuze" bij de beginnersvragen, maar steeds als ik klik op "nieuwe reaktie" moet ik opnieuw inloggen en kan ik geen reaktie toevoegen... Ik heb dus maar gekozen om een nieuw onderwerp te beginnen...

Hoe dan ook, ik had nog meer vragen:

1) wat is koud en warm broed (ik snap wel dat de ramen zo --- of zo ||| in de kast zitten) en waarom kies je voor het
éen of het ander?
2) is het zo dat als je bijen gaat houden dat je zowieso last krijgt van verroa? wat moet je daar tegen doen?
3) stel dat je 1 kast wil hebben en niet meer, terwijl het aantal bijen steeds blijft groeien, waar moet je dan met die bijen
naartoe? Of kun je volgens een bepaalde methode steeds een gelijk aantal houden?
4) wat zijn de spullen die je in het begin zeker moet aanschaffen? ervaringen met (online) shops?

En natuurlijk nogmaals de vraag: zijn er hier ook imkers uit LImburg?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 nov 2011, 09:34

1: Kijk hier eens voor het verschil. Voor de bijen maakt het als het goed is niet veel uit.
2: Van varroa ga je zeker wel last krijgen. Wat je er tegen kan doen leer je op de cursus. Je kunt op internet ook wel de nodige documenten vinden om je alvast een idee te geven.
3: Als je maar 1 kast hebt en er niets aan doet gaan de bijen vanzelf zwermen (de oude koningin gaat met ongeveer de helft van je volk verhuizen). Na de eerste zwerm kunnen er nog meer zwermen komen, totdat het volk te klein dreigt te worden. Dan lost dat probleem zichzelf op. Handiger (wenselijker) is om afleggers te maken en zo te proberen het zwermen tegen te gaan. Daar heb je in ieder geval afleggerkastjes voor nodig. Ik heb er zelf voor gekozen om 2 volken te nemen, dan kan je wat eenvoudiger reageren op problemen in een van je volken.
4: Imkerspak, raampjeslichter, pijp, kastbeitel, kast (bodem, HK, BK, dak), raampjes, kunstraat (tenzij je helemaal op natuurbouw wilt gaan, maar dat is in het begin denk ik niet handig), draad om was in te smelten, trafo (2e-hands treintrafo werkt goed), voerbak, spullen voor varroabestrijding. On-line lijkt leuk, maar zeker in het begin is het wel handig om met eigen ogen te zien wat je gaat kopen. Dan kan je makkelijker vergelijken.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Paul67 » vr 11 nov 2011, 10:00

Volgens mij begrijp ik het niet helemaal:

Stel, je hebt 1 kast. De koningin gaat zwermen en om dat te "regelen" maak je een aflegger.
Dan heb je daarna dus 2 volken in plaats van 1.
Als je dan vervolgens niets doet, krijg je er daarna 4??

Stel dat je dat niet wil, waar moet je dan met al die bijen heen?

Wellicht nogal "domme" vragen, maar ik ben een leek:)

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door TubaLeoVoet » vr 11 nov 2011, 10:22

Zoals Santtu Pikkarainen al aanhaalde : zoek in de buurt een imker en ga eens kijken en praten, of sluit je aan bij een vereniging in de buurt.
Je bent natuurlijk welkom om ook hier je vragen af te vuren, maar de antwoorden zullen nooit alles verduidelijken als je niet eens echt een bijenvolk aan het werk hebt gezien. Natuurlijk is het nu wat laat op het jaar om nog alle activiteiten van een bijenvolk te kunnen observeren, maar toch. Als je het eenmaal in 't echt heb geproefd, Is het snel duidelijk of er in jou ergens een imker zit verscholen, ... of niet.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Paul67 » vr 11 nov 2011, 10:31

Als je beginnersvragen hebt, en de redenatie is: "ga een imker zoeken in je buurt en sluit je aan bij een vereniging in je buurt" (wat bij mij nogal overkomt als:"dan vraag je het daar maar")...wat is dan de funktie van een forum waar je beginnersvragen kunt stellen?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 nov 2011, 10:35

Paul67 schreef:Volgens mij begrijp ik het niet helemaal:

Stel, je hebt 1 kast. De koningin gaat zwermen en om dat te "regelen" maak je een aflegger.
Dan heb je daarna dus 2 volken in plaats van 1.
Als je dan vervolgens niets doet, krijg je er daarna 4??

Stel dat je dat niet wil, waar moet je dan met al die bijen heen?

Wellicht nogal "domme" vragen, maar ik ben een leek:)
Door een aflegger te maken (en doppen breken!) splits je zelf het volk zodat ze de zwermlust verliezen. Je hebt dan inderdaad 2 volken, die je eventueel later weer samen kunt voegen.

Bij natuurlijke zwermen: de oude moer vertrekt samen met de helft van het volk voordat de doppen met nieuwe moeren uitlopen. zie: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Zwerm
Ik heb bij de cursus een keer een zwerm gezien, een hele bijzondere ervaring!

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door TubaLeoVoet » vr 11 nov 2011, 10:38

Paul67 schreef:Als je beginnersvragen hebt, en de redenatie is: "ga een imker zoeken in je buurt en sluit je aan bij een vereniging in je buurt" (wat bij mij nogal overkomt als:"dan vraag je het daar maar")...wat is dan de funktie van een forum waar je beginnersvragen kunt stellen?

Neenee, ik jaag jou zeker niet weg, ik wil alleen maar helpen. Vuur je vragen gerust af op ons, alleen denk ik dat 'the real thing' onmisbaar is als je onze antwoorden helemaal wil begrijpen.

Hoe meer vragen hoe liever eigenlijk, dat houdt dit forum interessant.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Albert Stoter » vr 11 nov 2011, 10:44

Paul67 schreef:Als je beginnersvragen hebt, en de redenatie is: "ga een imker zoeken in je buurt en sluit je aan bij een vereniging in je buurt" (wat bij mij nogal overkomt als:"dan vraag je het daar maar")...wat is dan de funktie van een forum waar je beginnersvragen kunt stellen?
Dat we die beginners kunnen vertellen dat ze beter toch eerst een cursus kunnen volgen of een goed beginnersboek kunnen lezen omdat daar de dingen in een goede volgorde en in een onderlinge samenhang worden verteld, waardoor al die kennis ook beter "land".
Daarna blijven er nog steeds legio beginnersvragen over waar het forum zich beter voor leent. Het Forum lijkt mij geen vervanger voor beginnerscursus of en goed beginnersboek.
Heb je de zoekfunctie van dit forum al ontdekt?

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Paul67 » vr 11 nov 2011, 10:45

Ik ben uiteraard wel van plan om te gaan kijken bij een imker. Ook ga ik deze maand naar een info-avond van imkervereniging Mergelland, en zeer waarschijnlijk in januari 2012 een beginnercursus volgen.

Dat gezegd hebbend, zijn er alsnog zaken die ik me afvraag en die ik dus (noem het "op voorhand") hier wil stellen.

Vandaar dus nogmaals de vraag:
Je hebt 1 kast. De koningin gaat zwermen. Je maakt een aflegger. Dan heb je dus opeens 2 kasten/volken.
Twee lijkt me nog wel te overzien. Maar als je niets doet worden dat er dus 4?
Wat moet je doen om er 1 te houden? Of maximaal 2?
Waar moet je met die zwermvolken heen?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nog meer vragen...

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 nov 2011, 10:48

TubaLeoVoet schreef:
Paul67 schreef:Als je beginnersvragen hebt, en de redenatie is: "ga een imker zoeken in je buurt en sluit je aan bij een vereniging in je buurt" (wat bij mij nogal overkomt als:"dan vraag je het daar maar")...wat is dan de funktie van een forum waar je beginnersvragen kunt stellen?

Neenee, ik jaag jou zeker niet weg, ik wil alleen maar helpen. Vuur je vragen gerust af op ons, alleen denk ik dat 'the real thing' onmisbaar is als je onze antwoorden helemaal wil begrijpen.

Hoe meer vragen hoe liever eigenlijk, dat houdt dit forum interessant.
Klopt! Er is een groot verschil tussen het lezen over bijen en het daarwerkelijk vasthouden van een raampje vol bijen waarbij ze over je handen lopen...
Maar blijf zeker vragen! Daar leren we allemaal van!

Zwermvolken kan je samenvoegen met je hoofdvolk, zodat je weer 1 volk hebt. En je kunt ook proberen je aflegger te verkopen. Ik wil zelf ook maar 2 volken (voorlopig) en reken er dan op dat ik in de zomer tijdelijk 4 volken heb. Nu hopen dat het ook zo gaat.... Bijen hebben nogal een eigen willetje :whistle:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten