Volkje weg, koningin blijft over

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Volkje weg, koningin blijft over

Bericht door jomme » wo 16 nov 2011, 00:08

Mijn collega had een paar verdwenen volken waar enkel de koningin overbleef met een hooje bijen, waarschijnlijk door slechte varroabehandeling.
Wat kun je ni nog doen met de overblijvende vitale koningin?
De leraar nam er eentje mee om in een demokast te gebruiken maar zijn er alternatieven of is dit beestje ten dode opgeschreven?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volkje weg, koningin blijft over

Bericht door Oude Essink » wo 16 nov 2011, 09:45

waarschijnlijk door slechte varroabehandeling
Jij hebt het over een aantal volken; zijn van alle de moeren in leven gebleven? Waarop baseer jij (of hij?) een slechte Varroabehandeling als oorzaak van de verdwijning? Mij dunkt, dat een slechte varroatoestand zich ruim van te voren al had aangekondigd. Verdwijnziekte rechtstreeks aan varroa koppelen strookt slecht met ideeën over de oorzaken van de verdwijnziekte.
Ik denk, dat je momenteel met de moeren weinig meer kunt doen; in een kas met een winterdoorteelt zouden er mogelijkheden kunnen zijn; daar zijn nog volkjes actief.
hennie oes

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Volkje weg, koningin blijft over

Bericht door jomme » wo 16 nov 2011, 15:10

Bedankt Hennie,

4 volken van de acht zijn reeds gesneuveld en telkens bleef de koningin over met een handvol bijen.
Nu wij beter inzicht hebben in de nodige behandelingen blijkt dat er verleden jaar niet goed behandeld werd.
geen oxaalzuurbehandeling uitgevoerd in de winter. Verleden jaar had hij 6 dode volken op 10.
Ik denk dat de koninginnen de stoofpot ingaan :neutral:

dejagerjohan
Berichten:5
Lid geworden op:di 18 okt 2011, 17:24
Imker sinds:1981
Aantal volken:45
Bijenras(sen):Carnica Beebreed 55-44
Locatie:Oud-Vossemeer ZLD
Contacteer:

Re: Volkje weg, koningin blijft over

Bericht door dejagerjohan » wo 16 nov 2011, 18:41

Hallo allemaal,
wat denken jullie van roverij...
Het zou namelijk zomaar kunnen dat de bijen van het beroofde volk de rovers gewoon mee helpen en bij de rovers intrekken.
de koningin gaat niet mee en een handje vol zeer trouwe bijen dichtbij de koningin en misschien nog een klein beetje broed ( denk aan koninginnenstof ) blijven achter.
groeten,
Johan

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Volkje weg, koningin blijft over

Bericht door jomme » wo 16 nov 2011, 19:10

Potverdorie, ik had dit erbij moeten zeggen, hij heeft 1 bak zien leegroven inderdaad, deze heeft hij op een andere stand geplaatst.
De andere waren niet geroofd en zaten nog vol voeding...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 141 gasten