1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door muls » vr 18 nov 2011, 14:17

Imkers,

Ik kreeg het volgende twitterbericht onder ogen:
"@michielmulder: We gaan 1.8 miljoen krokussen planten bij wibautstraat om bijen te laten overleven. #beefriendly"

Dit gaat over de Wibautstraat in Amsterdam. Nu zijn 1.8miljoen krokussen natuurlijk mooi om te zien, en het kan voor de bijen geen kwaad. Maar heeft het ook énig nut?

Mijn stelling: voor zover er in Amsterdam problemen zijn met bijen, is extra dracht niet de oplossing. Maar ik hoor graag jullie mening!

Sjoerd

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door muls » vr 18 nov 2011, 14:35

Heb wat meer informatie. Het gaat over een motie van de PvdD:

http://amsterdam.partijvoordedieren.nl/ ... ies/i/1061
Ik kopieer het even:
Motie van het raadslid Johnas van Lammeren inzake de Structuurvisie 2040: BEE Friendly

Aan de gemeenteraad

Ondergetekende heeft de eer voor te stellen:

De raad,

Constaterende dat
Bijenvolken uitsterven. In 2010 ging 1 op de 4 bijenvolken in NL dood;
Bijen 30% van ons voedsel bestuift en voor 80% verantwoordelijk is voor de groei van wilde bloemen en planten;
Bijen essentieel zijn voor de biodiversiteit,

Overwegende dat
De Structuurvisie niet in gaat op bovengenoemde probleem;
Steden en gemeente een grote rol kunnen spelen in het behoud van de bijen (VNG Magazine 6-9-2010);
In de Gemeente Amstelveen imkers meepraten en adviseren in de groenraad (VNG Magazine 6-9-2010);
De bijen het in Parijs zeer goed doen vanwege het grote bloemen aanbod


Verzoekt het college van burgemeester en wethouders:
Het belang van de bijen te erkennen voor de voedselvoorziening en biodiversiteit in de structuurvisie;
Bij de inrichting van openbare ruimte oog te hebben voor de belangen van bijen;



Het lid / De leden van de gemeenteraad,

Johnas van Lammeren


Status: aangenomen
Voor: PvdA, Groenlinks, VVD, D66, SP, Red Amsterdam, CDA, TON
Tegen:

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door Luuk » vr 18 nov 2011, 15:05

Baat het niet dan schaadt het niet. In het algemeen zal je problemen geintegreerd aan moeten pakken, niet met éénmalige acties. Dwz beter integreren in het beleid van de groendienst dan één keer krokussen planten.

Dit zal wel geen directe invloed hebben op onze voedselvoorziening :) maar wel een sympathieke actie vind ik, waar imkers in Amsterdam vast blij mee zijn.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door A.A. Staals » vr 18 nov 2011, 16:31

Staan er wel bijen dicht genoeg in de buurt? Zo niet kunnen ze beter ergens anders planten, waar wel bijen staan.

ad staals

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door maartenkleijne » vr 18 nov 2011, 17:14

Voor de paar imkers die binnen vliegbereik van de Wibautstraat zitten lijkt mij 1,8 miljoen krokussen ruim voldoende. Ik schaam mij wel een beetje dat ik dit jaar maar 450 heb geplant. Misschien toch nog wat bijkopen?
gr,
m

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door Bok » vr 18 nov 2011, 17:24

Echte PVDD actie. Weinig inhoudelijke kennis maar een leuke babbel voor het kerkvolk.

Ik mag dit soort mensen niet.
groet,

Peter

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door LWPisa » vr 18 nov 2011, 18:37

Slecht is het zeker niet. In dit soort hoeveelheden kunnen krokussen echt wel stuifmeel leveren. Het zou goed zijn als ze het initiatief uitbreiden naar dracht later in het jaar. Voorjaarsdracht is er in de stad/stadsrand vaak wel.

Feit dat ze beplanting voor bijen in de structuurvisie opnemen kan zeer, zeer gunstig zijn als het ze menes is. En als ze goed geadviseerd worden mbt tot het soortenbestand en het beheer.

Go Amsterdam go!

Lennard

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door semar » vr 18 nov 2011, 18:57

A.A. Staals schreef:Staan er wel bijen dicht genoeg in de buurt? Zo niet kunnen ze beter ergens anders planten, waar wel bijen staan.

ad staals

ben ervan overtuig, er zijn daar vast kleine imkers, achtertuintje, etc. volgens mij is de bijendichtheid in amsterdam vrij groot.

zoiezo in het oosterpark en de hortus, het is in ieder geval een leuk gebaar.


vriendelijke groet
Semar(Dominique)

zonregeditor
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door zonregeditor » zo 20 nov 2011, 22:31

Leuk nieuwtje Mul! Ik rij er vaak langs dus ik hou het in de gaten daar, en alle beetjes helpen.

Maar volgens mij wel ook weer zo'n redelijk zinloze actie, crocussen hebben vaak alleen nut als ze vrij dicht bij de kasten staan, dus hoeveel imkers bereik je hiermee, en hoeveel kasten heb je nodig om 1.8 miljoen crocussen te benutten.
De bijen van artis, de hortus, of van mul staan denk ik al te ver ( voor de voorjaarscrocussen).
Die perken op de wibautstraat worden momenteel geploegd etc.. ik wou er al wat extra zaad strooien voor de lol .
maar ze zijn niet echt groot ,en ik neem aan dat ze er ook nog wat anders in willen zetten.
Als ze goed bevlogen worden zullen crocussen vanzelf vermeerderen en dan is 100.000 crocussen misschien ook genoeg. Als ze niet goed bevlogen worden heeft het zowiezo weinig zin .
Ik hoop maar dat ze wel veel variatie in crocussen nemen , dan is de bloeiduur natuurlijk langer, en er zijn ook crocussen die later in t jaar bloeien.
O ik lees nu dat ze ook najaarscrocussen doen inderdaad, dat zet al meer zoden aan de dijk denk ik, maar waarom niet gewoon een completer bijenassortiment?

Ik vraag me wel af hoeveel verkeersslachtoffers er vallen zo vroeg in het jaar , de perken zijn omringd met autowegen maar misschien valt dat mee.
Voorheen stonden er op de wibautstraat ik denk wel 100 flinke lindes, en die zijn allemaal gesloopt. Die lindes , ja daar had je wat aan natuurlijk ! Ze hadden beter eerder in actie gekomen( of komen die lindes ook nog weer terug?)
Maar wel fijn dat ze aan de bijen denken , en andere insecten hebben er natuurlijk ook baat bij...
groet peter

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: 1.8 miljoen krokussen om bijen te redden

Bericht door dree » do 24 nov 2011, 23:04

Mee eens. In het voorjaar heb je alleen wat aan krokussen die minder dan 50 meter van de kast staan. De initiatiefnemers kunnen beter overleggen met de bijenverenigingen in Amsterdam en hen de zaailokaties laten kiezen.

Andreas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten