gezoem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

gezoem

Bericht door Fay » di 22 nov 2011, 19:05

Hallo allemaal,

Tot gisteren had ik mijn kast nog niet dicht gedaan. Maar vanwege het mogelijk dreigende gevaar van muizen heb ik gisteren de opening van de kast gesloten. (dat ging nog flink moeilijk die nicot opening loswrikken en na omdraaien weer op de juiste plek klikken) Omdat het zo lastig was, was ik een hele tijd bezig. En na een tijdje dacht ik ineens, wat leuk, je kan ze gewoon horen zoemen als je goed luistert. Ze zijn dus tot nu toe nog in orde.

Maar ik ging me ineens zorgen maken. Want ik hoorde naast een rustig gezamenlijk zacht zoemgeluid ook andere geluiden. Af en toe een harde zoem, zoals wanneer er een bij ergens klem zit steeds voor 1 of 0.5 seconde en dan soms een paar keer achter elkaar. En een aantal keer ook een hoger zoemgeluid. Ik heb de ingang toch maar dicht gelaten omdat ik niet wist of het gezoem daarvoor ook al was. En toen ik 10 minuutjes later ging luisteren hoorde ik het niet... maar toen ik met de ingang bezig was was het soms ook een hele tijd niet dus voelde me niet gerust gesteld.

Ik heb goed gekeken of er echt geen bijen klem zaten. Maar voordat ik de opening dichtdeed heb ik er nog voor gelegen en heb twee dode bijen van de bodem naar buiten geveegd. Toen zag ik nergens de levende bijen op de bodem. En ook toen de opening half dicht zat, en ik gezoem hoorde, zag ik geen bijen. Maar soms was het geluid zo hard dat het bijna wel buiten de kast leek.

Ik heb voor het dichtdoen van de vliegopening de lade eronder uit gehaald, die zat er nog van de thymovar behandeling.

Moet ik me zorgen maken? Proberen mijn bijen mij iets te vertellen met hun gezoem?

En is het echt niet erg dat de ingang dicht is? Stel nou dat het een dag ineens wel warm genoeg is om te vliegen, is dat dan niet erg als de deur dicht is?

Pfff tijdens de cursus is alles zoveel makkelijker. Met ervaren imkers in de buurt. Ik word nu af en toe echt gek van onzekerheid met mijn eigen volk.

Groeten,
Fay

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door wijnand » di 22 nov 2011, 19:13

sluit jij de kasten geheel ? dus geen bij in of uit ???????

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door Fay » di 22 nov 2011, 19:33

Nou, hoe kan ik anders muizen buitenhouden als die door dezelfde opening als een bij kunnen? Een ervaren imker zei dat tegen mij. Maar misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd?

Hoe hou jij de muizen buiten?

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door wilgenroosje » di 22 nov 2011, 19:56

Kast niet de hele winter totaal afsluiten. Opening van een milimeter of 6 hoog en een centimeter of 8 breed vrijlaten. Daar komt echt geen muis in en geeft de bijen toch de kans om er uit te gaan (al is het maar voor een reinigingsvlucht wanneer het in de winter een paar dagen minder koud is). Geheel afsluiten alleen kortdurend doen bij reizen met bijen, een net geschepte zwerm, een net gemaakte kunstzwerm, etc.
Laatst gewijzigd door wilgenroosje op di 22 nov 2011, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door jasper-k » di 22 nov 2011, 19:59

Beste,
ik doe mijn kasten nooit helemaal dicht! Alleen met reizen, en dan asap weer open op plaats bestemming.
een beetje voliere gaas, dubbelvouwen, zodat er een rooster van 0.5 x 1 cm ontstaat of een stukje moerrooster houdt muizen tegen en de bijen kunnen er nog gewoon door naar buiten.
Ik zou het nu sowieso nog niet dichtdoen, bij mij in de zon vlogen vandaag alle 8 kasten op rij nog, vooral voor de deur maar er kwam zelfs een enkeling met stuifmeel thuis :?
De kasten in de schaduw waren een stuk rustiger maar daar lopen ze ook nog wel over de vliegplank hoor...

ik zou ook nog niet opgesloten willen zitten als ik nog niet op een lekkere warme tros hoef te zitten :lol:

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door Fay » di 22 nov 2011, 22:30

Ohjee! Goed dat ik het heb gevraagd! Paniek bij de bijen? Dan raak ik ook in paniek!

Ja precies die Nicot strip heb ik. Maar daarvan zei een ervaren imker dat een (spits?)muisje nog door die gaatjes heen kon. Hij vond het zelf ook bijna onvoorstelbaar, maar had die ervaring.

Ik vond het zelf ook al vreemd om ze helemaal op te sluiten. Arme bijen... ik ga ze asap vrij laten.

Bedankt.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door maartenkleijne » di 22 nov 2011, 23:32

Ik heb wel eens een volwassen huismuis onder dichte keukendeur zien wringen terwijl die spleet tot echt maar een paar mm was .... Dus spleet verkleining maakt het ze moeilijker maar niet onmogelijk.
Van de winter hebben ze bij mij pinda's weggehaald uit een goed gesloten keukenkastje dat op 1,6 meter hoog aan de tegelwand hangt.
gr,
m

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door semar » wo 23 nov 2011, 19:43

maartenkleijne schreef:Ik heb wel eens een volwassen huismuis onder dichte keukendeur zien wringen terwijl die spleet tot echt maar een paar mm was .... Dus spleet verkleining maakt het ze moeilijker maar niet onmogelijk..
de minimum is de grote van de kop, kan die erdoor dan kan de muis erdoor de meeste huismuizen lukt het niet bij 6mm,
spitsmuizen zijn aanmerkelijk kleiner en die hebben vaker sukses, en zijn insecteneters.

de vlieggat verkleinig is dus een óntmoedigings beleid´ :)

ik heb in 35 jaar nog nooit een muis in de kast gehad, dus het zal in de praktijk best meevallen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door Fay » do 24 nov 2011, 20:01

Bedankt allemaal.

Bij de laatste les zei de leraar dat een muis aanzienlijke schade kan aanrichten. En in mijn moestuin wonen nu eenmaal heel veel muisjes. Volgend jaar bij mijn huis zal dat al veel minder zijn. Dus deze winter hoop ik maar dat de muizen geen echte schade gaan aanrichten.

Bij het openen van de kast hoorde ik weer het geruststellende zachte gezoem vanbinnen. Alles klinkt dus nog ok :be6:
Iedere winter zal wel spannend zijn maar de eerste zeker!

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: gezoem

Bericht door Luuk » vr 25 nov 2011, 14:59

een kat helpt ook... onze kat heeft elke week wel een paar spitsmuizen, te oordelen naar de onthoofde muizenlijkjes op ons terras.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten