Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Bericht door Ronnie76 » za 10 dec 2011, 22:51

Ik vroeg mij af wat het beslissingsmoment is dat sommige imkers beginnen te reizen met hun bijen naar bepaalde drachtplanten, het zogenaamde honingen (nectar afgeven) van de planten. Of misschien beter gevraagd: "Hoe weet men als imker, dat een plant honingt" ??
Is dat het moment dat een plant zijn bloemen opent, is dat het moment dat de plant massaal bevlogen wordt door de bijen (kan dan ook enkel stuifmeel zijn toch?), wat ik me verder nog kan voorstellen is dat men het ruikt als de bijen de honing gaan indampen, kunnen wij dit zelf vaststelen door het bloempje te besturen op aanwezigheid van nectar of de geur hiervan ? Kortom, wanneer mag je zeggen dat een bepaalde plant "honingt" ?? Wat is voor jullie het punt om te zeggen de ..... honingt ?

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Bericht door jan o. » vr 16 dec 2011, 18:53

Dat is per plant verschillend kijk eens in het boek drachtplantengids daar wordt alles over planten en bomen verteld.

gr Jan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Bericht door Hans van der Post. » vr 16 dec 2011, 20:14

Ronnie76 schreef:Ik vroeg mij af wat het beslissingsmoment is dat sommige imkers beginnen te reizen met hun bijen naar bepaalde drachtplanten, het zogenaamde honingen (nectar afgeven) van de planten. Of misschien beter gevraagd: "Hoe weet men als imker, dat een plant honingt" ?? [.......................]
Kortom, wanneer mag je zeggen dat een bepaalde plant "honingt" ?? Wat is voor jullie het punt om te zeggen de ..... honingt ?
Het is standaard dat als je naar een dracht reist wacht totdat 10 % van de bloemen open zijn.
Je voorkomt dan dat bijen op een andere dracht gaan vliegen.
Voorbeeld: Ik reisde naar een koolzaadveld in Zuid-Holland van ongeveer 10 Ha. Binnen dat gebied stonden veel kastanje bomen die toen net iets eerder bloeide. Aan het stuifmeel op de vliegplank was te zien dat de bijen het koolzaad "links" lieten liggen. Driekwart van de bijen die op de plank lande kwamen met steenrood stuifmeel binnen. - De kastanje! Maar het kan verkeren soms door weeromstandigheden - veel wind - gaan de bijen laag vliegen en ontdekken lager bij de grond een andere dracht.

Je tweede vraag: je kunt op de bloemen van de drachtplanten zien "dat het Honingt". Veel bijen op de bloemen die geen stuifmeel verzamelen.
Als je op een vierkante meter vijf bijen ziet werken is dat een goed teken: "dit is een drachtplant"!
!Hans.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Bericht door jasper-k » vr 16 dec 2011, 22:55

Ik reisde naar een koolzaadveld in Zuid-Holland van ongeveer 10 Ha.
waar was dat hans? en hoe wist je dat?
10 ha lijkt me wel wat... En als ze dan op kastanje vliegen en wat later op koolzaad dat is me om het even ze zullen het vanzelf vinden nietwaar :dance:

die 5 bijen/m2 is wel een mooie indicator maar moet je dat dan niet relateren aan afstand tot het dichtstbijzijnde volk?

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Bericht door Hans van der Post. » vr 16 dec 2011, 23:44

Sja hoe wist ik dat er koolzaad in de Haarlemmermeer groeide? door in september rond te tuffen en te kijken en vragen.
Maar dit was voordat de varroa in het land kwam :be2:
Nu vind je geen koolzaad in de Haarlemmermeer, tenminste de laatste jaren.

Citaat: die 5 bijen/m2 is wel een mooie indicator maar moet je dat dan niet relateren aan afstand tot het dichtstbijzijnde volk.

Ja je weet vaak niet waar bijenvolken staan. Door elk jaar weer kijken met de vraag: "waar vliegen ze op................" kom je er wel achter.
Ik kreeg van mijn bijenpa de wijze les: "wandel eens door je woonplaats" en KIJK :!:
Toen ik met bijenhouden begon wist ik niet dat lindebomen konden bloeien en hoe dit er uit zag.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Bericht door semar » za 17 dec 2011, 13:01

Hans van der Post. schreef:Sja Ja je weet vaak niet waar bijenvolken staan. Door elk jaar weer kijken met de vraag: "waar vliegen ze op................" kom je er wel achter.
Ik kreeg van mijn bijenpa de wijze les: "wandel eens door je woonplaats" en KIJK
:clap: :clap: :clap:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een bloem nectar af geeft/ honingt?

Bericht door Dirk Blanken » za 17 dec 2011, 18:57

Hallo Ronnie,
Er zijn planten die alleen 's morgens honing afgeven en andere weer wat later op de dag.
Hoe je dat kan zien, als er bijen op vliegen.
Of een plant honigt heeft nl ook veel te maken met de weersomstandigheden.
De temp,vochtigheid, wind en grondwaterstand.
Als het warm vochtig windstil weer is honigen veel planten optimaal, bijvoorbeeld koolzaad, linde.
Als het heet drogend weer is worden de bijen sjagrijnig en zijn stekerig op het koolzaad, volgens mij omdat de honing uitdroogt en ze water moeten meenemen om het weer vloeibaar te maken.
Mosterd heeft de naam dat dan de bijen stekerig zijn maar ik denk dat het meer aan het weer ligt, mosterd bloeit als het al flink zomert en dan heb je vaker dat hete drogende weer.
Natte heide(grondwaterstand)geeft veel honing af bij warm weer en dan mag het ook drogend zijn want de planten kunnen dit ruim compenseren maar de zelfde heide op droge grond geeft dan niets of weinig etc etc.
Resumerend kan je er van uitgaan dat een plant eigelijk maar weinig dagen echt honigt sterk afhankelijk van het weer, een plant kan 14 dagen slecht honigen en dat in 1 of 2 dagen bij optimaal weer compenseren.
Koolzaad bloeit lang en is daarom een vrij zekere dracht.
Acacia(worteld heel diep op zanderige grond) wat maar een week bloeit veel minder zeker, maar bij optimaal weer(grondwaterstand) een geweldige opbrengst.
Als beroepsimker ben je afhankelijk van veel omstandigheden en geen jaar is gelijk maar wij als hobbyimkertjes behoeven ons daar geen zorgen over te maken.
We spelen kiet en een beetje.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten