De bijen vliegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:
Re: De bijen vliegen

Bericht door jjmvaningen » zo 25 dec 2011, 09:56

gistermiddag, vrijdag 24 december, vlogen alle volken.
sommigen zochten water.
een aantal kasten was aan t voorvliegen.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 25 dec 2011, 11:22

Bij mij vlogen ze op 24 december niet. Temperatuur was een graad of 7-8, maar er was geen bij buiten te zien

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door petro » zo 25 dec 2011, 18:40

Je kan het geloven of niet ,ik heb in mijn kast nog een handje bijen.
Toch vlogen ze vandaag(11 graden)en er kwamen er zelfs een vijftal met stuifmeel binnen!!!!!!!!!! :shock:
Petro

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door wilgenroosje » di 27 dec 2011, 10:17

Het zal bij velen van jullie wel het geval zijn geweest, maar gisteren - 2e kerstdag - leek het wel voorjaar op mijn vliegplanken. Er werd intensief gevlogen, nectar gehaald op een bloeiende Mahonia en zelfs stuifmeel op een bloeiende Viburnum.
Diverse bijen maakten meteen van de gelegenheid gebruik om zich te ontlasten. Heb daar een paar foto's van gemaakt die ik jullie niet wil onthouden. Ik heb dat in het voorjaar wel waargenomen bij bijen op de grond van het terras, maar ik vond dit zelf wel heel apart zo zittend op de Mahonia temidden van foeragerende soortgenoten.
Deze bij zal in ieder geval een stuk confortabeler de rest van de winterzit in gaan :D.
Bijlagen
smallB0557-df.jpg
smallB0556-df.jpg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Bart de Coo » di 27 dec 2011, 10:35

Interessant. Ik lees hierboven dat Santu Pikkarainen in Ermelo woont. Daar vloog niks. Bij mij in Dieren, Veluwezoom, ook niet. Petro in Amsterdam laat weten dat daar wel gevlogen werd. Het lijkt aan de oostkant van het land dus net even wat te koud te zijn voor de bijen. De temperatuur hangt dus zo net rond de kritische grens. Grappig. Maar dat ze al met stuifmeel binnenkomen, ongelooflijk. Hier beginnen wel wat bomen te bloeien. Het lijken prunussen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee. In elk geval bloeit er rondom de standplaats van mijn bijen volstrekt niets. Ik maak me dus geen illusies dat ze een dezer dagen met stuifmeel thuiskomen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten:70
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door wilgenroosje » di 27 dec 2011, 10:58

Bart de Coo schreef:Interessant. Ik lees hierboven dat Santu Pikkarainen in Ermelo woont. Daar vloog niks. Bij mij in Dieren, Veluwezoom, ook niet. Petro in Amsterdam laat weten dat daar wel gevlogen werd. Het lijkt aan de oostkant van het land dus net even wat te koud te zijn voor de bijen. De temperatuur hangt dus zo net rond de kritische grens. Grappig.
Hierbij dan nog even een plaatje van een drietal vliegplanken rond 11.00 in de ochtend. Voor 26 december toch behoorlijk druk. Hier zit ik net ten westen van Utrecht en de opkomende zon schijnt direct op de planken.
Bart de Coo schreef:Maar dat ze al met stuifmeel binnenkomen, ongelooflijk. Hier beginnen wel wat bomen te bloeien. Het lijken prunussen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee. In elk geval bloeit er rondom de standplaats van mijn bijen volstrekt niets. Ik maak me dus geen illusies dat ze een dezer dagen met stuifmeel thuiskomen.
Ook nog even een plaatje van een bij op de Viburnum met een klein stuifmeelklompje in wording op de achterpoot, rond dezelfde tijd gemaakt.
In ons kleine landje maakt het toch al aardig uit waar je staat blijkbaar.
Bijlagen
smallB0549-df.jpg
smallB0560-df.jpg

Gebruikersavatar
Mieke
Berichten:18
Lid geworden op:za 13 aug 2011, 20:56
Locatie:Heerde
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Mieke » di 27 dec 2011, 12:44

Ik woon in Heerde (aan de rand van de Veluwe) en de bijen snoepten gisteren heerlijk de hyacinten uit die op de tuintafel staan, terwijl wij aan het gourmetten waren... Het was buiten 12 graden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door semar » di 27 dec 2011, 15:05

ja wilgenroosje,

mijn bijen in de achtertuin lopen in het voorjaar 2 weken voor op de volken in het park 800meter verderop.
(park is vrij open terein, en ligt lager dan de omringende bebouwde kom (oud moeras).
de kou blijft in de groote kuil die het park vormt langer hangen.
het micro klimaat kan enorm verschillen!

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Gerard Boswinkel » di 27 dec 2011, 21:04

Hoi Roel,

Jij vraagt om spreuken waarin het weer bij Kerst centraal staat. In de Achterhoek ken ik er wel één die misschien nu van toepassing is. Deze spreuk luidt:

'Met Karsmissen in 't höfke, met Poasen op het stöfke'!
Je zult denk ik wel begrijpen wat er bedoeld wordt!

Groeten.......................

Gerard

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Eddy Geurtsen » di 27 dec 2011, 22:11

Nog 'n Achterhoekse spreuk, maar dan over Maria Lichtmis (2 februari): "Lechmessen klaor, gif 'n goed biejenjaor".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten