De bijen vliegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: De bijen vliegen

Bericht door alfa vulgaris » wo 28 dec 2011, 00:07

buzzer schreef:Ja,jij ook veel plezier met bijenhouden... :be2:
Dank je buzzer!

Het eerste jaar was hard werken en tegenslagen incasseren,maar ik heb nog steeds bijen zonder nieuwe gekocht te hebben.

Semar...vochtige lucht is zwaarder dan droge lucht en zakt dus meestal naar de grond.
Ik heb zelf nu de kast zo staan dat de wind er onderdoor kan,maar niet direkt word blootgesteld aan windstoten.
Het lijkt ideaal...zodra het een beetje weer is zijn de bijen alweer buiten zelfs na regen.
Veel condensatie bij het vlieggat heb ik nu ook niet meer last van.
Ook handig...ik heb nu genoeg ruimte om even de boel van onderen af te bekijken zonder de bijen noemenswaardig te storen.

Bart...de opklaringen kwamen vanuit het westen :)

Vandaag geconstateerd dat het gros van mijn sneeuwklokjes de bloemknop door het vlies aan het drukken zijn.Ik sta te trappelen om het uit te schreeuwen STUIFMEEEL!
Ze ruiken ook zo lekker als ze bloeien!

Ha gister nog even aan het werk geweest in de sneeuwklokjes en een paar op een hoopje laten liggen...en vandaag,ja hoor vraat..ik denk een muis.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 28 dec 2011, 16:11

Vanochtend rond half tien heb ik de oxaalzuurbehandeling gegeven. Toen waagde zich in 1 kast een enkele bij buiten, maar de meeste leven braaf binnen zitten. Het was ook maar een graad of zes.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door m.kolsters. » za 31 dec 2011, 13:44

Ook vandaag 31 december vliegen de bijen het nieuwe jaar te gemoet, het komt goed het volgend jaar.
Tinus Kolsters

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Bjorn » za 31 dec 2011, 14:24

Ook hier (oost-vlaanderen, Belgie) vliegen de bijen vrolijk in het rond vandaag. Er zijn zelfs al 2 kasten waar ik duidelijk de warmte voel als ik mijn hand op de plexiglazen afdekplaat leg.Ik denk dus dat het broednest bij deze kasten al volop terug opgestart is , als het al gestopt geweest is met deze buitentemperaturen.

alvast de beste wensen voor 2012
grtz Bjorn

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door m.kolsters. » zo 01 jan 2012, 12:07

Mijn eerste groet van de bijen is een nieuwjaars groet, ze vliegen of het hoog zomer is en dat op 1 januari 2012 om 11 uur.
Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak, op eerste kersdag heb ik wel eens gezien .
Zo zie je maar dat de bijen doen waar ze zin in hebben, ook al wordt er geleerd dat de bijen op een tros moeten zitten.
En dat het slecht is, ik geloof er niet in, maar dat het voer kost geloof ik wel.
Je zal nu controle moeten doen om de bijen in leven te houden, controleer de varoaplank op tijd hoever ze zijn met het voer, of gewicht.
:be3: Of zijn ze wakker geworden van het vuurwerk :be3:
Tinus Kolsters

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 01 jan 2012, 13:50

Mijn bijen vlogen vanmiddag rond enen ook. Niet heel erg veel, maar er ging en kwam wel wat. Ik heb niet kunnen zien of ze ook nog wat mee naar huis brengen, zo gauw zag ik geen stuifmeel.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 01 jan 2012, 14:01

Inderdaad lijkt het wel een vroege voorjaarsdag. Ook wat noordelijker (dan Tinus) vliegen de dames, halen water en zullen zich ook wel ontlasten.
Zo vroeg is dit hier ook nog nooit overkomen, deze temperaturen en vliegactiviteiten.
Enkele volken hebben al duidelijk broed, warmte te voelen boven het afdekfolie en condensatie tegen het deksel.
Een goed teken van levendigheid, maar toch ook zorgen dat als het weer wel omslaat naar koude, het de vraag is of het broednest zich kan handhaven met de tros die het voer zal volgen.
Extra voer zal het dus kosten, aandacht hiervoor en alvast voerdeeg aanschaffen om dat te verstrekken.
Een langere koude periode zal dan echt wel schade opleveren.
De natuur doet wat het zelf wil.
Ook de Mahonia begint zich ook al geel te kleuren.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door Noord » zo 01 jan 2012, 15:02

Ook hier vlogen de bijen rond 13.00 uur volop ze kwamen nog niet terug met stuifmeel gelukkig maar anders ben ik bang dat ze te massaal gaan broeden der is mij nog namelijk geleert dat de eerste verse stuifmeel een sein voor de bijen is dat het voorjaar is begonnen,
Heb ook geen sporen gezien van een reinigings vlucht ondanks dat ze massaal naar buiten waren gekomen misschien doordat ze tot regelmatig naar buiten konden daar geen behoefte meer aan hebben.

gr noord, :oops:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: De bijen vliegen

Bericht door alfa vulgaris » zo 01 jan 2012, 15:25

Noord Nederland 10g/C,zonnetje weinig wind.
Donderend geweld van het vuurwerk overleeft.
ik zit tussen de huizen en zo nu en dan gecheked maar ze bleven er aardig rustig onder.
Ze hadden vast al heel wat blikseminslagen overleeft dacht ik zo ineens.

Bijen buiten beetje ontlasten viel wel mee want ze vliegen hier regelmatig de laatste tijd.
Vorig jaar vlogen ze pas begin februari dat was echt een massale reinigingsvlucht.

Jajaja het gros van de sneeuwklokjes zit aardig in de spurt nu.
Bij de meeste is het wit van de bloemetjes al zichtbaar.
Ik hoop niet dat de winter nog gaat invallen want dan denk ik dat het met de sneeuwklokjesdracht niks meer word.
Nogal gefocused op die dingen want er staan hier behoorlijk wat dicht bij de stand.

Vind het ook altijd geweldig om ze aan één poot rustend en poetsend onder die klokken te zien hangen.
En als je er dan zo dicht op zit ...dat AROMA dat ruikt naar voorjaar!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De bijen vliegen

Bericht door maartenkleijne » zo 01 jan 2012, 16:36

Grappig, ben net op inspectie geweest: de eerste groene puntjes van narcissen, krokussen en bostulpen zijn te zien, maar van de sneeuwklokjes nog geen spoor.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten